هفتصد وشصت ویکمین شب از شبهای مجله بخارا به تجلیل از بازیگر کهنهکار سینمای ایران زندهیاد سعید راد اختصاص دارد که در اول مردادماه ۱۴۰۳ از دنیا رفت.
به گزارش سینماسینما، این مراسم ساعت پنج بعدازظهر دوشنبه پانزدهم مردادماه در ساختمان شماره یک خانه سینما (بهار جنوبی، کوچه سمنان) برگزار میشود و عنایت بخشی، علیرضا زریندست، هوشنگ گلمکانی و جواد طوسی درباره زندگی هنری سعید راد سخنرانی خواهند کرد.
سعید راد با بازی در فیلم فاتحین صحرا (۱۳۵۰) بازیگری را آغاز کرد و در ادامه در طول دوران شکلگیری و دوام موج نو با بازی در فیلمهای خداحافظ رفیق (۱۳۵۰)، صادق کُرده (۱۳۵۱)، کافر (۱۳۵۱)، صبح روز چهارم (۱۳۵۱)، تنگنا (۱۳۵۲)، مسلخ (۱۳۵۳)، کنیز (۱۳۵۳) و هدف (۱۳۵۴) موقعیت خود را به عنوان یک بازیگر مطرح و مستعد تثبیت کرد.
او برای بازی در فیلم «صبح روز چهارم» دیپلم منتقدان پنجمین دوره جشنواره سپاس و برای فیلم «تنگنا» جایزه بهترین بازیگر مرد را از ششمین دوره جشنواره سپاس دریافت کرد. ادامه فعالیت او تا سال ۱۳۵۷ با بازی در شمار قابل توجهی از فیلمهای عامه پسند همراه بود، ولی همچنان با نقشهای متفاوتی در فیلمهای قاصدک (۱۳۵۵) و سفر سنگ (۱۳۵۶) سعی کرد شمایل هنرمندانه و حرفهای خود را حفظ کند.
سعید راد در سالهای اول انقلاب در کنار بازی در چند فیلم تجاری پرفروش مانند «برزخیها» (۱۳۶۱)، «دادشاه« (۱۳۶۲) و «عقابها» (۱۳۶۳) با بازی در فیلم «خط قرمز» مسعود کیمیایی (۱۳۶۰) یکی از بهترین نقشهایش را ارائه داد که این فیلم بعد از نمایش در اولین دوره جشنواره فیلم فجر، تاکنون امکان نمایش عمومی پیدا نکرده است. وی مدتی ممنوع التصویر شد و ایران را ترک کرد. در سال ۱۳۷۸ پس از سالها دوری به ایران بازگشت و در فیلم «دوئل» احمدرضا درویش بازی کرد. او برای بازی در فیلم «گیرنده» (۱۳۹۰) دیپلم افتخار بازیگر نقش اول مرد را از جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.
وی طی این سالها با بازی در فیلمهای «دوئل» (۱۳۸۲)، «چ» (۱۳۹٠) و سریال «در چشم باد» نشان داد که نقش مکمل میتواند ارزشهای مستقل حرفهای و جاذبههای نمایشی خودش را داشته باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- اختصاصی سینماسینما/ سعید راد؛ طلوع و غروب یک ستاره
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- سعید راد درگذشت
- در یک نامه به سرپرست ریاست جمهوری مطرح شد؛ نگرانی خانه سینما نسبت به انتشار آئیننامهای جدید
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری