سینماسینما، فریبا اشوئی:
خیانت، تعصب ،غیرت واختلافات کهنه زن وشوهری موضوعات لا ینفک فیلم های علیرضا رئیسیان است.مردی بدون سایه نیزمنفک از آثار دیگر او نیست.استارت فیلم با مستندی در همین ارتباط است.مردی که همسرش را بدلیل سوءظن به خیانت به طرز فجیعی می کشد. مستند ساز به دلیل ناخوشایندی موضوع فیلمش موردتقبیح مدیران قرار می گیرد و…
فیلم تا دقیقه ۴۵ یعنی نیمی از فیلم هنوز آغاز نشده ومدام درگیر حاشیه ها می شود.زن ومرد ظاهرا عاشق هم هستند .تولد فرزندشان راجشن می گیرند.باهم درددل می کنند و…اما همه فضای زندگی اشان سرد وبی روح است.یکی بیکار وآن دیگری سرکار می رود.باز تغییری در روال قصه ایجاد نمی شود.مرد با تبعات مستندش وانتشار آن در فضای مجازی(تاثیرات فضای مجازی در دگرگون سازی منفی زندگی ها) درگیراست.روایت مدام با بالا وپایین کردن موضوع وافزودن عناصر محرک دیگر به اصل پی رنگ(هیجان شغل جدید زن ودرگیری با پرونده فساد معاون، ردیابی مستند ساز توسط خانواده مقتوله وتهدید، سفر خارج از کشور و بالاخره تجربه تفریحات مجردی برای ماهان)سعی در ایجاد تعلیق وفضاسازی کاربردی برای پیشبرد قصه وایجاد بستر مناسب برای تغییرات شخصیتی ماهان دارد. اما در هیچ کدام از این عناصر رابطه علل ومعلولی متناسب ومعقولی وجود ندارد.گره ها مدام زیاد وزیادتر می شوند(پاپوش برای رییس ومجرای زن صیغ ای،هدیه رئیس شرکت به سایه، اوردوز دختر میهمانی، ملاقات برادر مقتوله مستند با دختر ماهان در پارک، بیماری ام اس رییس شرکت)…اما هیچ کدام از این گره های بی ربط تاثیر مثبتی در فرآیند پیشبرد موضوع نداشته وازروایت کلافی سردرگم ساخته ومخاطب را به بی راهه می برند.ماهان پارانوئید پنهانی در شخصیتش نهفته دارد که درمیانه این همه بل بشویی های داستان به یکباره بالا می زند واز یک قصه یک خطی ،نخ نما وسُست؛ تراژدی جنایی کم جانی را می سازد که به هیچ عنوان نمی توان آن را به اضافات زائدی که برداستان تحمیل شده ، ربط داد.
مردی بدون سایه در واقع در سایه شماری توهمات کم مایه با کاراکتری بی عُرضه و چُلُفتی(علی مصفا خیلی ضعیف در این نقش ظاهر می شود)مخاطبش را سرانگشت می گیرد وبه خیالی واهی به این طرف آن طرف می کشاند واز تصریح آنچه که خود نیز نمی داند تا پایان روایت، همان طور مبهم والکن باقی می ماند.این انفعال وسردرگُمی در ساختار نیز از متن تبعیت نموده ومخاطب را با پلان های سرد،بی هدف(سکانس های سفر کاری سایه با مدیران شرکت به اسپانیا وهدف آن؟!)با تدوین شلخته ومغشوش والبته بازی های بی روح وتصنعی بازیگران نیز مواجه ساخته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سوئیچ پن»/ یادداشتی بر فیلم «مردی بدون سایه»
- چهار فیلم جدید به سینماها میآیند
- اعلام زمان اکران فیلمی با بازی لیلا حاتمی و علی مصفا
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
- توضیحی درباره آرای مردمی «متری شیش و نیم»
- مرور فیلمهای جشنوارهی سی و هفتم روی دور تند / بخش سوم و پایانی
- نگاهی به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر / این نیز بگذرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
آخرین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ فیلم کوتاه داستانی
- ادامه اجرای «سهخواهر» در تالار مولوی
- یک واقعگرای بیرحم؛ دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟/ سینماییهای فهرست تایم ۲۰۲۴
- راهیابی ۳ فیلم کانون به جشنواره بینالمللی کودکان لکنوی هند