سینماسینما، محمدرضا مقدسیان:
«جنگ»، «آسایشگاه روانی»، «مجروح جنگی»، «تنهایی»، «قهرمانان فراموش شده»، «بیوفایی»، «عاشقیتهای سرکوب شده» و دیگر واژههایی از این دست به خودی مستعد سقوط ذهن به ورطه کلیشه و احساساتگرایی خامدستانه هستند. اینها واژههایی هستند که سالهای سال دستمایه ساخت آثاری بهشدت شعاری و خامدستانه شدهاند تا جایی که در نگاه نخست شنیدن از این واژهها و با خبر شدن از اینکه سینما سراغ این واژهها را در ایران گرفته میتواند پسزننده باشد. ماجرای روایت آرش لاهوتی از این واژهها اما از جنسی دیگر است. «آبی کمرنگ» سراغ تمام این مفاهیم رفته اما در منجلاب احساساتگرایی غرق نشده است. لاهوتی موفق شده است بیش از آنکه در سوژه غوطهور شود و این سوژه باشد که او را به سمت و سوی دلخواه میبرد، خودش را بیرون نگاه دارد تا جای ممکن نظارهگر واقعیتهای در جریان باشد. لاهوتی در اثر تازهاش سراغ آسایشگاه بیماران روانی جنگ رفته است.
طبق باور بسیاری از نظریهپردازان، اصیلترین و تاثیرگذارترین وقایع، رخدادهای واقعی هستند و مستندساز برای رسیدن به نتیجهای در خور با هدف بیان دیدگاه و دغدغههایش، اصلا نیازی به تلاش و تکاپوی بسیار ندارد. بلکه کافی است تمام تلاشش را معطوف به ازکار انداختن تلاشهای اضافی و تفکرات و تمهیدات اضافی ذهن کند. در این فضا این خود واقعیت است که واقعیتر دیده میشود و به واقع تصویر میشود. در همین نظریه براین اصل تاکید میشود که چون امری خالصتر و اصیلتر از واقعیت وجود ندارد، رسیدن به کیفیتی که بتوان واقعیت را تصویر کرد یا در مدلی عملگرایانهتر، کمترین میزان دخل و تصرف را در واقعیت به خرج داد، بهترین و درستترین نتیجه حاصل میشود. نتیجه کار آرش لاهوتی را میتوان از این منظر دید.
او با سراغ گرفتن از جانبازان اعصاب و روان و با محور قراردادن سرنوشت چهار نفر از آنها، تلاش کرده است که وضعیت فکری و جسمی و روحی آنها را بیکموکاست و بیکمترین دخل و تصرفی به نمایش بگذارد و در این مسیر تلاش شده است تا کمترین میزان تاثیرگذاری تعمدی را به خرج دهد. در واقع لاهوتی کشف کرده است که سراغ گرفتن از واقعیت موجود و کشف و درک هر آنچه در دل آن مستتر است، خود به تنهایی برای رسیدن به اثر درخور کفایت میکند. از جایی به بعد صرفا مستندساز شاهد و ناظر است و تنها دخل و تصرفش تعیین زاویه دوربین، اندازه نماها، تدوین و نهایتا ارایه اثر به عنوان روایتی مستند از «آنچه هست»، است. جالب اینکه عمق تاثیرگذاری بر مخاطب و به تبع آن همراهی و همکاری مخاطب با اثر بسیار اصیلتر و خالصانهتر از حالتی که تمهیدات روایت سانتیمانتال واقعیت به کار وارد میشود، دست میدهد.
«آبی کمرنگ» برشی است از زندگی در حال تکرار و دوار جانبازان اعصاب و روان. لاهوتی سرنوشت، آرزوها و تمایلات و سرخوردگیهای چهار شخصیت اصلی فیلمش را بهانهای کرده برای روایت مسیر دوار و تکرارشونده تمایل و عدم موفقیت و آرزومندی مدام. در این مسیر با آرزوها و دلمشغولیهای شخصیتها، با تلاشها و شکستها، با غمها و شادیها و با هر آنچه بودن و زندگی آنها را شکل میدهد، آشنا میشویم. امری که چندان نو و تازه نیست اما وقتی در نظر داشته باشیم که کارگردان به عمد لحظههای ناب و پرکشش داستان را با کمترین سوءاستفاده و کمترین تمرکز برای احساساتی کردن مخاطب به کار بسته است، جنسی از تازگی را تجربه میکنیم.
در واقع در نگاه نخست این طور به نظر میرسد که کارگردان از پس استفاده درست از موقعیتهایی که خودش شکار و کشف کرده است بر نیامده، اما در عمل نگاهی جدیتر از اثر این نتیجه را در پی دارد که اصولا بنا نبوده که این موقعیتها بیش از این پرداخت شوند، بنا نبوده فیلمساز و دغدغهها و مولفههای احساسیاش در کار بیش از این برجسته شود و بر واقعیت خود بسنده کار، بچربد. در مجموع باید گفت که «آبی کمرنگ» نه آغازی پرشور دارد و نه پایانی پرسروصدا، همهچیز به آهستگی آغاز میشود و به سادگی پایان میگیرد. اما در دل این سادگی و آرامی، حجم غلیظی از واقعیت عریان در جریان است که دست از سر مخاطب برنمیدارد. این همان جنس از جاذبه اصیلی است که تنها در دل واقعیت اصیل یافت میشود و از هیچ تمهید و درایت روایتگرایانهای بیرون نخواهد آمد.
منبع: اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک رویداد نوستالژیک در جشنواره «فلاهرتیانا»/ نمایش مجدد «راننده و روباه»
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- «روزهای نارنجی» در شبکه نمایش خانگی + تیزر
- آمار فروش «روزهای نارنجی» در اکران آنلاین
- هدیه تهرانی، علی مصفا و مهران احمدی با «روزهای نارنجی» در اکران آنلاین + تیزر
- روزهای پرالتهاب/ نگاهی به فیلم «روزهای نارنجی»
- اکران روزهای نارنجی در ۱۴ شهر دنیا، همزمان با روز جهانی زن
- جایزه بهترین فیلم از جشنواره یاری سوئد برای «روزهای نارنجی»
- «روزهای نارنجی» بهترین فیلم جشنواره «پیونگ یانگ» شد
- «روزهای نارنجی» به بارسلون میرود
- نگاهی به فیلم «روزهای نارنجی»؛ نمایش در آمده در سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر
- دومین حضور جهانی «روزهای نارنجی» در جشنواره کالگاری
- رونمایی از پوستر خارجی «روزهای نارنجی» با بازی هدیه تهرانی + عکس
- «واسطه» با تغییر نام به «روزهای نارنجی» اکران میشود
- کریستف رضاعی موسیقی فیلم«واسطه» را می سازد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





