ارسلان امیری، کارگردان «زالاوا» معتقد است: «برای بیشتر ما کُردهای فیلمساز، «یول» و ییلماز گونای کارگردانش، منبع الهام و شایستهی احترام هستند.»
به گزارش سینماسینما، ارسلان امیری در صفحه اجتماعی خود نوشت:
«چند روز پیش جایزهی بهترین کارگردانی را به فیلم «زالاوا» دادند در هشتمین فستیوال بینالمللی فیلم دهوک.
هنگام دریافت جایزه، از بازیگرانم که حدود سه ماه کردی سورانی یاد گرفتند، همراهی مردم روستای شیان و شهر سنندج و کسانی که به من امید دادند برای ساخت فیلم، تشکر کردم.
اما برای قدردانی، چیزی عمیقتر وجود دارد. یک تصویر که باید از آن یاد کنم. تصویر «سئیت علی» مرد کُرد سبیلوی جذاب فیلم «یول».
مرد از زندان برگشتهی خیانت دیده از سوی زنش، در آن کوران برفی چه برزخ غریبی داشت میان بخشیدن زن و نجات دادن او یا رها کردنش در کوهستان برفی.
و من که شمایل کُردی این مرد، به وجدم میآورد در عمق وجودم میخواستم، «سئیت علی» بر تردیدش غلبه کند و زنش را از میان برف و بوران نجات دهد.
«سئیت علی» بخشید، اما دیر در حالی که زن جان داده بود. این لحظه و تصویر در ذهن من تا ابد ماندگار شد.
برای بیشتر ما کُردهای فیلمساز، «یول» و ییلماز گونای کارگردانش، منبع الهام و شایستهی احترام هستند. ییلماز در فیلمهای متأخرش، ضدقهرمانهایش را از میان همان نظام قومی انتخاب میکرد که از آن برخاسته بود و با نقد تعصب و فرهنگ مردسالار و پدرسالار ضدقهرمانانش را به تصویر میکشید. به دشمنی حکومت ترکیه با کُردها اشاره میکرد اما دشمن قویتر را در میان «باور»های مردمان همان ملت و قوم میجست و جسورانه و از سر عشق نقد میکرد و از نظر من از مسئلهی قوم و ملیت فراتر میرفت و به دشواریهای انتخاب نوع «انسان» در موقعیتهای جبری زندگی میپرداخت.
سپاس ییلماز!»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جهل مرکب بیپایان/ نگاهی به فیلم «زالاوا»
- «زالاوا» به اکران آنلاین رسید
- رقابت «زالاوا» در فرانسه و تقدیر در بلژیک
- در اولین نشست «زیرمتن» مطرح شد؛ روایت «زالاوا» از جدال میان دو نظم/ باور به «جن» از واقعیت آن ترسناکتر است
- تبدیل یک موضوع جهانی به اثری بومی/ فایل صوتی گفتگوی دو منتقد درباره «زالاوا»
- سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار میکند؛ «زیرمتن» با «زالاوا» کلید میخورد/ بررسی بینارشتهای فیلمهای روز
- از ابتدای سال شش میلیون نفر به سینما رفتهاند/ «دوزیست» در یک روز بیش از ۷۰۰ میلیون فروخت
- دو فیلم کمدی و یک فیلم اجتماعی تلخ؛ پرفروشهای سینمای ایران از ابتدای سال
- تقابل عقل و خرافه/ نگاهی به فیلم «زالاوا»
- سینمای ترسناک ایران جان میگیرد؟
- احیاکنندگان سینمای مستقل
- گیشه سرد سینماها در روزهای داغ تیر ماه
- چهار فیلم ایرانی در چهار بخش جشنواره کارلووی واری
- اکران «زالاوا» در ترانسیلوانیا و پاریس
- تهیهکننده فیلم مطرح کرد: «زالاوا» به زودی اکران میشود/ مردم بهترین تبلیغ هستند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





