جلیل سامان فیلمنامه نویس و کارگردان سینما و تلویزیون و خالق سریالهای تحسین شده ای چون «ارمغان تاریکی» و «پروانه» در یادداشتی نسبت به فیلم «ماجرای نیمروز» ساخته محمدحسین مهدویان واکنش نشان داد.
به گزارش سینماسینما ، در متن یادداشت سامان که این روزها مشغول ساخت سریال تازه ای در حوزه وقایع انقلاب اسلامی با نام «نفس»است، آمده:
دیروز در میان شلوغی کارهای خودم و تماشاگران توانستم «ماجرای نیمروز» مهدویان را ببینم و ذوق زده شوم..امیدوارم مهدویان همچنان در همین ژانر مستندگونه به کار خود ادامه بدهد..
کارگردانی او در میان همه فیلمسازان ایرانی بی نظیر و بی رقیب است.. تاریخ ایران ما پر از لحظات غم انگیز و با شکوه است.. سینمای ما چهل سال از مردم کشورش عقب مانده است شاید «ماجرای نیمروز» را باید سال های ۶۰ می ساختند که در تصمیم گیری خیلی از جوان ها اثرگذار بود «ماجرای نیمروز» هم از نظر فضاسازی ما را ۳۰، ۴۰ سال به عقب پرتاب می کند و هم از جهت موضوعی.. شاید سازمان منافقین دیگر دغدغه مردم نباشد اما برای آنها که در آن سال ها زندگی کرده اند نوستالژی و خاطره و برای آنهایی که نبوده اند سفر کوتاهی در زمان است.. «ماجرای نیمروز» با فیلمنامه ای دقیقتر می توانست نسبت گذشته و حال را برقرار کند واقعیت این است که تماشاگر اگرچه به گذشته پرتاب می شود اما تجربه شخصیت های اصلی را از سر نمی گذراند.. برای اینکه تجربه فیلم تجربه مخاطب شود باید بیشتر به شخصیت ها و دغدغه هایشان نزدیک شد، باید بیشتر با خلوت شخصیت ها بودیم.. دلتنگی ها و عشق و نفرت ها.. زاویه دوربین و روایت مهدویان این امکان را به مخاطب نمی دهد و این باعث شده ماجرای نیمروز را مخاطب از سر نگذراند و مثل موزه تماشا کند اما همینقدر هم غنیمت بزرگیست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برگزاری جشنوارهای پس از چهار سال وقفه؛ دبیر و اعضای شورای سیاستگذاری سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ معرفی شدند
- آغاز پخش فصل سوم سریال «زیرخاکی» از امشب + عکس
- ادامه تصویربرداری فصل سوم «زیرخاکی» در شهرک دفاع مقدس + عکس
- فصل سوم «زیرخاکی» در مرحله پیش تولید/ سریال جلیل سامان هنوز کلید نخورده است
- مهدویان: مخملباف و حاتمیکیا فیلمسازان مهمیاند، اما من هیچکدام آنها نیستم/ تماشاگر باید خشونت را از عمق جانش تجربه کند
- کارگردان «زیرخاکی» مطرح کرد/ برای ساخت «زیرخاکی۳» ما به مخاطبان تعهد اخلاقی داریم ولی تعهدی به سازمان نداریم
- فصل دوم سریال «زیرخاکی» از جمعه روی آنتن میرود + تیزر
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «ماجرای نیمروز» با صدای سجاد افشاریان
- پایان تصویربرداری فصل دوم «زیرخاکی»
- بازیگر «پایتخت» به سریال «زیرخاکی» پیوست
- گیتیقاسمی: شاید تک سکانس کار کرده باشم ولی با دل و جان روی آنها تمرکز کردهام
- گیتی قاسمی بازیگر تازه «زیرخاکی»
- هومن برق نورد در «زیرخاکی» بازی میکند
- جلیل سامان فصل دوم «زیرخاکی» را میسازد
- تهیهکننده «زیرخاکی»: سانسور این سریال مورد تایید مدیران سیما نبود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت





