تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 17902

ناصر تقواییمرضیه وفامهر کارگردان سینمای مستند و همسر ناصر تقوایی در جشن یک سالگی روزنامه سینما ،یادداشتی را برای حاضران دراین مراسم خواند.

به گزارش سینماسینما، متن کامل این یادداشت یه شرح زیر است :

درود
سینما مثل هر شکل دیگری از کار هنری تأثیری دوگانه دارد. ایجاد حرکتی پویا و چند صدایی و تولید اندیشه های رنگارنگ از یک سو و از سوی دیگر ایجاد یک وحدت و جذبه ی فراگیر در لحظه ی ناب و والای مواجهه با اثر هنری.
این یک جذبه ی اندیشمندانه است نه یک جذبه ی کور. کارش تولید اندیشه است، نه خاموش کردن چراغ. من این دیالکتیک موجود در اثر هنری را جادوی هنر می نامم.
همان اندازه که سینما تصویر جامعه است، جامعه ی متاثر از سینما شکفته می شود و متأثر از ادبیات،شعر،موسیقی و انواع دیگر هنر جامعه می شود باغی رنگارنگ و فضایی دلچسب. خوشا به حال مردمی که در فضایی نفس کشیده اند که آثار هنری درخشانی تولید شده،و در پی دیده ، شنیده، درک و جذب شده. سینما و هنرهای نمایشی اما با یک شخص مستعد متولد نمی شود، سینما با یک جامعه ی مستعد و کارآموخته متبلور می شود که بتواند استانداردهای یک سینمای رشد یافته را بشناسد و اجرا کند. اگر جامعه ای رشد یافته نباشد به مرور تک آدمهای مستعد و اندیشمندش را خاموش می کند.
امروز بیش از هر چیز دیگری جامعه ی ما نیازمند بازنگری خویش و بردباری در برابر استعدادهای درخشان اش است. نیازمند با دقت و حساسیت بالاتر کار کردن و تعمیق تجربه های هنری. امروز بیش از گذشته باید تمرین کنیم که در برابر اثر هنری والا و ارزشمند منعطف باشیم و اگر توان یاری کردن در بروز آن نداریم، لااقل نقشی در خفه کردن یک اتفاق ناب هنری بازی نکنیم.
امیدوارم که دیگر زمانه ی تک صدایی تمام شده باشد و هم چنین نخبه کشی که اینها دو روی یک سکه اند. ما نیاز به شکوفایی صداها و سلیقه های متنوع، و زیستن در فضایی متکثر، متحمل دیگری و چه بسا عاشقانه همکاری و همدلی کردن برای سازندگی داریم، که هنر سراسر راه تجربه های پر مخافت عاشقانه است.
یادداشتی از مرضیه وفامهر عاشق هنر والا و حضور ناب ناصر تقوایی
ییلاق سبز و بارانی رامسر، خرداد یکهزار و سیصد و نود و پنج خورشیدی

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظرات شما

  1. یک ایرانی
    ۱۴, مرداد, ۱۳۹۶ ۴:۲۷ ب٫ظ

    سلام. آیا منظور خانم وفامهر از نخبه ، هنرمند و … خودش است؟ آیا منظور شان از اثر هنری والا وارزشمند ، فیلم( تهران برای حراج ) است؟ اگر جواب (آری) باشد دراین صورت فرق فرهنگ ایرانی ، منش و ارزش زنان ایرانی با فرهنگ ، منش و زن کلمبیایی چیست؟ اگر خانم وفامهر در این فیلم نماینده زنانی ایرانی است !!!که در تلاش برای عبور از سنت به مدرنیته است ، سوالاتی پیش خواهد آمد ؛ ۱_ حداقل یک نفر سنت ومدرنیته را تعریف و توضیح دهد؟ ۲_لااقل یک نفر بگوید چه چیزی (چیزی که ارزش انسان وانسانیت راداشته باشد) در این فیلم سنت و مدرنیته است؟

  2. ناشناس
    ۲۲, مرداد, ۱۳۹۶ ۷:۴۶ ق٫ظ

    نوشتم ولی تا حالا ندیدم

  3. ناشناس
    ۲۰, شهریور, ۱۳۹۶ ۶:۰۴ ب٫ظ

    کجا باید صحبتی که شد و نظارات دیگران را باید دید؟

نظر شما


آخرین ها