یادگار امام، عقلا را بزرگترین عامل موثر مقابل افراطی گری خواند و گفت: عقلاء میتوانند در قالب روحانی محل، سینماگر یا ورزشکار باشند.
به گزارش سینماسینما، به نقل از پایگاه خبری جماران،حجتالاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و مؤسسه فرهنگی اکو گفت: واقعیت این است که اگر همیشه سخن از فرهنگ در میان کشورهای منطقه ما واجب بوده، امروزه از اوجب واجبات است.
یادگار امام با بیان اینکه فضای جهانی، بر خلاف انتظار، به سمت نوعی ستیزه جویی پیش می رود، تصریح کرد: شاید دهه های قبل کسی فکر نمی کرد که تنش در دنیا دوباره به نوع دیگری پدید آید، اما پیدایش افراط گری که در جامعه اسلامی در قالب داعش و امثال آن خودش را نشان داد و همچنین افراط گری دیگری که در تمامیت خواهی آمریکایی ها جلوه کرده است و ماجراجویی هایی که در برخی از کشورهای منطقه ما ملاحظه می شود-با هزینه هنگفتی هم که می کنند- این ضرورت را به وجود می آورد که عقلای جهان بیش از پیش با هم صحبت کنند.
وی با تأکید بر اینکه بعد از جنگ جهانی دوم، سخن گفتن عقلای جهان با یکدیگر، تبدیل به یکی از نیازهای اساسی شد، یادآور شد: در آن مقطع همه احساس کردند جدا از هم افتادن ها باعث شده تا که گروهی بتوانند کشورها را به جان هم بیاندازند؛ نتیجه آن سخن گفتن ها و مراودات نیز پدید آمدن یک صلح طلبی جهانی بود که جنگ را به عنوان یک ناهنجاری جلوه داد و آثار بسیار خوبی هم به جا گذاشت.
سید حسن خمینی ادامه داد: با توجه به فضایی که امروز در دنیا مشاهده می شود، بعد از جنگ جهانی دوم خیلی افراد انتظار جنگ جهانی سوم، هسته ای و کشتارهای دیگر را داشتند، ولی در حقیقت سخن گفتن ها، هماهنگی ها و مراودات فرهنگی عقلای دنیا مانع هر جنگ جهانی شد. البته در این دهه ها جنگ های منطقه ای پدید آمد؛ ولی با توجه به سلاح هایی که دست کشورها بود می توانست فاجعه هایی به مراتب سنگین تر پدید بیاورد.
وی با یادآوری اینکه ۱۰ کشو عضو مؤسسه فرهنگی اکو هستند، اظهار کرد: این مؤسسه دارای ظرفیت بسیار مهمی است که باید از آن استفاده کرده و منافع کشورهای دهگانه عضو آن را قالب منافع مشترک تعریف شود؛ در همین راستا. باید از سخن گفتن با هم، رفت و آمد کردن با هم و بهانه هایی برای همین سخن گفتن ها که می تواند فرهنگی، ورزشی یا مراودات مختلف باشد، استقبال کرد.
یادگار امام با اشاره به جایگاه بسیار مهم اکو، افزود: این اتحادیه شاید بیش از آنچه که تا کنون شناخته شده باید شناسانده شود و فعالیت کند؛ لذا لازم است که از قالب دفاتر بیرون بیاید و به متن جامعه برود؛ کاری که بنیاد فارابی هم می تواند در قالب سینما -که زبان مشترک بسیار قوی امروز جهان است- و مراودات هنرمندان با هم، انجام داد.
وی تأکید کرد: مطمئن باشیم بزرگترین عامل موثر در مقابل افراطی گری و جنون شوونیسم(میهن شیفتگی)، که می تواند هر منطقه ای را دستخوش خودش کند، عقلاء هستند؛ عقلاء می توانند در قالب روحانی محل، سینماگر یا ورزشکار باشند.
سید حسن خمینی تأکید کرد: از پتانسیل دیپلماسی عمومی بسیار می توان در جهت صلح خواهی جهانی استفاده کرد.
یادگار امام همچنین از بخشهای مختلف موسسه فرهنگی اکو بازدید کرد.
در این مراسم دکتر حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ُس)، طی سخنانی با ابراز خرسندی از امضای این تفاهم نامه، غیر دولتی بودن موسسه فرهنگی اکو را امکان مناسبی برای فعالیت آن در کشورهای عضو اکو برشمرد و بر ضرورت انجام فعالییت های مشترک میان تمام بخش های مجموعه موسسه تنظیم و نشر آثار امام با موسسه فرهنگی اکو تأکید کرد.
در این مراسم تفاهم نامه همکاری معاونت بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و موسسه فرهنگی اکو(ECI) میان حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد مقدم و دکتر محمد مهدی مظاهری امضاء شد.
بر اساس این تفاهم نامه، تشکیل کارگروههای مشترک و نشست های هم اندیشی، شناسایی کتابخانه ها، مراکز فرهنگی-اسلامی و شرق شناسی کشورهای عضو اکو در راستای ارتباط و تعامل با موسسه تنظیم و نشر آثار امام و تجهیز کتابخانه تخصصی موسسه فرهنگی اکو به آثار فارسی و کتب ترجمه شده امام، ارتباط چندجانبه با مراکز حقیقی و حقوقی کشورهای عضو اکو در خصوص معرفی اندیشه های امام و…در معرفی چهره و سلوک اجتماعی امام راحل به علاقه مندان انقلاب اسلامی در کشورهای حوزه اکو از جمله کارهای مشترک دو موسسه است.
موسسه فرهنگی اکو با رویکرد «تحکیم قرابت های فرهنگی، پیوندهای معنوی و روابط دوستانه میان ملتهای کشورهای عضو از طریق روشهای اجتماعی و فرهنگی بصورت تئوری و عملی» در سال ۱۹۹۵ تأسیس شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
- ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد
- چرا ما دیگر به کمدیهای وطنی نمیخندیم؟
- «کوچه ژاپنیها» و «عنکبوت» مجوز ساخت گرفتند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





