رییس مؤسسهی توسعهی هنرهای معاصر از واگذاری بلیتفروشی جشنوارهی موسیقی فجر به یک شرکت خصوصی خبر داد و گفت: این شرکت در ازای دریافت ۴ درصد از فروش، یک و نیم میلیارد تومان بیلبورد تبلیغاتی در اختیار جشنواره قرار میدهد و همچنین ۳۰ درصد از مبلغ پیشبینی برای فروش را قبل از فروش، تضمین و پرداخت میکند.
به گزارش سینماسینما، مهدی افضلی – مدیر موسسهی توسعهی هنرهای معاصر – ، دربارهی نقش و وظیفهی این موسسه در فعالیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توضیح داد: فصل ۵، اعتباری تخصیصی است که وزارت ارشاد جهت حمایت از هنر و فعالیتهای هنری پرداخت میکند. موسسهی توسعه هنرهای معاصر به عنوان موسسهی مورد اعتماد در این زمینه که در ساختار اداری کاملا خصوصی است، مورد توجه این وزارتخانه است و بودجهی فصل ۵ را جذب میکند.
افضلی ادامه داد: معاونت هنری وزارت ارشاد بهعنوان مرجع سیاستگذار و موسسهی توسعه به عنوان بازوی اجرایی سعی میکند از هنر و جامعهی هنری حمایت کند. موسسه یا سیاستهای معاونت هنری را اجرا و یا به انجمنهای مربوطه واسپاری میکند. درواقع در دو بخش مستقیم یا غیرمستقیم عمل میکنیم. از لحاظ قانونی امکان اجرای مستقیم برنامههای هنری توسط موسسه وجود دارد.
او در پاسخ به اینکه چرا بودجه مستقیما به مجموعهها توزیع نمیشود، اظهار کرد: باید گفت، تعریف فصل ۵، قانون حمایت از فعالیتهای هنری است. در سال ۹۴، ۲۵ میلیارد تومان بودجه به معاونت هنری ارشاد تخصیص داده شده است که در سالهای قبل رقمهای متفاوتی مانند ۱۸ میلیارد یا ۲۰ میلیارد تومان بوده است. البته بودجهی تحقق یافته تا امروز ۹ میلیارد تومان است.
افضلی در ادامهی سخنانش مطرح کرد: طی تفاهمنامهای، دستگاه دولتی ناظر بر عملکرد ماست و نمیتوانیم خلاف شیوهنامهی تعریفشده بودجه را هزینه کنیم. نظارتهای دستگاههای قضایی مانند سازمان بازرسی هم بر فعالیتهای موسسهی توسعه هنرهای معاصر وجود دارد.
وی دربارهی تفاوت عملکرد موسسهی توسعهی هنرهای معاصر در دو دولت قبل و فعلی توضیح داد: در اینباره تفاوتی احساس نمیشود. شاید در ابتدا نیاز به شناخته شدن و جلب اعتماد مدیران جدید بود اما الان بعد از دوسال این اعتماد وجود دارد. در حال حاضر حتی از دورههای قبل نیز اعتماد بیشتری به موسسهی توسعه هنرهای معاصر در وزارت ارشاد وجود دارد. ما از دولت قبل بدهی نداشتیم. اگر این بدهیها مربوط به انجمنها بوده یا موسسههای تابعه که من در جریان نیستم و ارتباطی با ما ندارد.
افضلی دربارهی برخی شایعهها مبنی بر توزیعنشدن بودجههای تخصیصی در زمان جذب و استفاده از رسوب پول در این مدت، گفت: معمولا تقسیم بودجه چند روزی بیشتر طول نمیکشد؛ چون دوستان متوجه زمان دریافت وجوه نمیشوند، ممکن است این شائبه ایجاد شود که پول دیر داده شده و میخواهیم از رسوب پول استفاده کنیم. تلاش میکنیم در اولین فرصت با مدیریت، برای هزینهکرد شفاف، منابع به مجموعههای اصلی خود برسد. اینقدر رقم پولهای دریافتی ناچیز است که در تاخیر پرداخت این پولها سودی نصیب مجموعه نخواهد شد که بخواهیم با اینکار بدبینی و بیاعتمادی برای مجموعه ایجاد کند.
رییس توسعهی هنرهای معاصر دربارهی نقش مجموعهی متبوعش در شکلگیری جشنوارهها، اظهار کرد: در برخی جشنوارهها بر امور اجرایی نظارت مستقیم داریم و در برخی دیگر نیز فقط حمایتکننده هستیم. مثلا در جشنوارهی تئاتر سال گذشته کار اجرایی انجام دادیم اما برگزاری جشنوارهی تئاتر امسال مستقیما بر عهدهی خودشان است؛ فقط آنها برآوردی میکنند و ما هزینهها را پرداخت میکنیم.
وی افزود: سی و یکمین جشنوارهی موسیقی فجر مستقیما در موسسه اجرا میشود. در این دوره نوآوری در بحث سیاستهای کلان وزارت ارشاد تحت عنوان برونسپاری پیش بینی شد و قرار شد، جشنواره به شرکتهای خصوصی واگذار شود. امسال این شیوه امتحان خواهد شد. یک شرکت خصوصی بخشهایی از اجرا را برعهده میگیرد که به غیر از موضوع فروش است. فروش به صورت مستقل در شبه مناقصه برگزار شده، از بین سامانههای فروش «ققنوس» بهترین پیشنهاد را داد. در مذاکرات اولیه قرار بود، موضوع فروش بلیت را نیز شرکت مشارکتکننده بر عهده بگیرد که به علت شبههناک بودن موضوع فروش بلیت به شرکتهای مربوط واگذار شد. این شرکت فعالیتهای اجرایی را انجام میدهد. شرکت به ازای دریافت ۴ درصد از فروش، یک و نیم میلیارد تومان بیلبورد تبلیغاتی در اختیار جشنواره قرار میدهد و همچنین ۳۰ درصد از مبلغ پیشبینی برای فروش را قبل از فروش تضمین و پرداخت میکند.
افضلی افزود: پیشبینی میکنیم از محل بلیتفروشی جشنوارهی موسیقی فجر دو میلیارد تومان کسب شود که این رقم در سال قبل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود. بودجهی اختصاصی هم یک میلیارد تومان خواهد بود. این در حالی است که بودجهی سال گذشته یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بود.
او دربارهی جشنوارهی مد و لباس نیز گفت: برای جشنوارهی مد و لباس تخصیص اعتباری تا به امروز نداشتهایم و صرفا به عنوان فعالیت هنری از آن حمایت میکنیم. این دوره جشنواره بعد از مذاکرات متعدد با اصناف برگزار شد که میتوانند هم افزایی کنند و به هدف کارگروه مد و لباس بهتر دسترسی پیدا کنند. هزینهی جشنواره قرار است توسط اصناف پرداخت شود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مدیرعامل جدید موزه سینما معرفی شد
- پیام رییس سازمان سینمایی به محمد حیدری چه بود؟
- احتمال وداع محمد حیدری با موزه سینما/ مدیری باسابقه پا به موزه میگذارد
- بررسی دوتابعیتیبودن داوران جشنواره فجر در کمیسیون فرهنگی
- حیدری: نمایش در کاخ مردمی تاثیر خوبی بر اکران درطول سال دارد
- توضیحات دبیر جشنواره فیلم فجر درباره بخش هنر و تجربه
- روز چهارم جشنواره/وقتی «خفه گی» پای وزیر بهداشت را به سینما باز کرد
- گزارش تصویری روز دوم جشنواره فیلم فجر – نشست خبری چراغهای ناتمام و شماره ۱۷ سهیلا
- سوال خبرنگار شرق از محمد حیدری درباره علت حضور سید ضیا هاشمی در هیات انتخاب
- پخش افتتاحیه جشنواره فیلم فجر از تلویزیون
- اعضای هیئت داوران و فیلمهای کوتاه سیمرغ فیلم کوتاه معرفی شدند
- چند رسانه جشنواره فیلم فجر را پوشش میدهند؟
- گزارش تصویری نشست خبری دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر
- نشست سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر۳/از حذف لوگوی فارابی تا «امپراطور جهنم»
- نشست سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر ۲ / شفاف سازی هزینه های جشنواره
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟