حسین انتظامی اگر بخواهد به اقدامات اساسی در سینما بپردازد کار سختی در پیش دارد. شعار اصلی او که شفافیت در همه عرصه ها و ساحات و چابک سازی سیستم دولتی سینماست، منافع عدهای را به خطر میاندازد و باید منتظر مقاومتها واکنشها و کارشکنیها باشد.
در چند مورد ریز و درشت که مواردی از کشوی میزها به درآمد و اعلام عمومی شد، عدهای برآشفتند اما نظر اکثریت، موافق بود و افکار عمومی سینما با این شفافیتها همراه شد.
اما اولین اقدام جدی انتظامی که دستور ادغام موسسه رسانههای تصویری در موسسات دیگر بود، حواسها را جمع کرد. این، خبر از عزم جدی برای چابک سازی دستگاه عریض و طویل سازمان سینمایی میدهد. سازمانی که در دوره جواد شمقدری تشکیل شد و به ناگاه فربه و ناکارآمد شد. حالا گویا انتظامی به این مشکل پی برده و تصمیم به کاهش تصدیگری دولت از طریق کوچک سازی سازمانش کرده که خوب میدانیم بسیار نیاز به اصلاح از ریشه دارد. این اقدام مثبت ارزیابی میشود و امیدها را میان اهالی سینما احیا میکند. امید که این کوچکسازی مستمر باشد و سایر موسسات تابعه سازمان سینمایی را هم شامل شود.
نکته مهم این ماجرا این است که مدیری چون مهدی یزدانی داوطلب این ادغام شده و برنامه ارائه کرده که این جای تقدیر دارد، آنهم در زمانه ای که مدیران، دو دستی میزهایشان را چسبیدهاند.
دیگر اینکه شوراهای گوناگون که معلوم نیست دقیقا وظایفشان چیست، دست و پای سینما را بستهاند؛ شوراهایی که یواشکی وجود دارند و هیچگاه اسامی اعضایشان اعلام عمومی نشده و حتی در صورت علنی شدن نامشان، ماجرا را تکذیب کردهاند!
معلوم نیست اگر کار درستی دارد انجام میشود چرا یواشکی؟ و اگر کار پنهانی دارد صورت میگیرد، اصلا چرا؟
شورای محتوا، شورای تولید، شورای تصویب فیلمنامه و… هرگز رسما خبر تشکیل و تاسیسشان رسانهای نشد.
گویا جلساتی هم گوشه و کنار تشکیل میشود که معلوم نیست با چه دستور کاری، با چه هدفی و بر چه اساسی پامیگیرند و آیا اصلا رئیس سازمان از تشکیلشان خبر دارد یا نه. نام این جمعها که جلسه دارند، چیست؟ از چه کسی حکم گرفته اند؟ آیا بابت حکمی که ما ندیدیم، حقوق هم دریافت میکنند؟ اصلا خروجی این جلسات چیست؟ اینها سوالاتی است که پاسخ به آن میتواند روشن کند که در گوشه و کنار سازمان سینمایی چه خبر است.
تشکیل شوراهای تصویب فیلمنامه فارابی متشکل از هنرمندان هم از آن دست اقداماتی است که هرگز تایید نشد. درحالی که فهرست موجود، خبر از عضویت چندین سینماگر در این شوراها میدهد که رسما حقوق دریافت میکنند.
حالا انتظامی ماندهاست و سازمان عریض و طویلی که نیاز به تعدیل و کوچک شدن دارد و طبعا مقاومتهایی به دنبال خواهد داشت.
و حالا انتظامی مانده است و وعده شفاف کردن همه چیز؛ اتفاقی که از همین حالا خواب را به چشم برخی حرام کرده است.
اصلا کاش ابتدا ریز هزینههای جشنواره جهانی و ملی چند سال گذشته را منتشر کنند تا قضاوت، سادهتر باشد.
ادامه این سیاستها همت، قاطعیت و شجاعتی میخواهد که گمانم انتظامی، دارد و بیشک حمایت دلسوزان سینما نیز همراه او خواهد بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- حسین انتظامی معاون توسعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- پیامهای تسلیت وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در پی شهادت رئیس جمهور در سانحه هوایی
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- جایی که ترس نیست/ نگاهی به فیلم «خرس نیست»
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- درگذشتِ نیلز آرستروپ و پارک مین جه
- «دو پرتره از دو نقاش معاصر» بررسی شد/ دانشگاهها نباید تنها به آموزش تئوریک بسنده کنند
- «مردی متفاوت» بهترین فیلم جوایز گاتهام شد
- تصاویری از پشت صحنه سریال«آیدا بین»
- کنسرت-نمایش لیلای بی مجنون / گزارش تصویری
- انتشار فراخوان اولین جشنواره عکس و فیلم تهران؛ «لالهزار»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- رکوردهایی که با یک فروش انفجاری جابهجا شد/ فروش ۳ روزه «موآنا ۲»؛ بهترین افتتاحیه انیمیشنی از والت دیزنی
- معرفی مستندهای بلند و نیمهبلند هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی صربستان از سومین جشنواره فیلم مستند ایران
- فوت یکی از برندگان اسکار/ مارشال بریکمن درگذشت
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست
- حسین توشه درگذشت
- معرفی ۲۰ مستند کوتاه راه یافته به بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت» هجدهم
- اکران آنلاین از سینماحقیقت حذف شد/ رأیگیری مردمی جشنواره زیر نظر خانه سینما
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- فصل دوم «بازی مرکب» از ۲۶ دسامبر (۶ دی ماه) عرضه میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کدام بازیگران برای ایفای نقش پادشاهان برنده اسکار شدند؟
- هوش مصنوعی در مخابرات آینده؛ «صدرنشین» بازار نشر
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ آیا اعتیاد هالیوود به دنبالهها آینده سینما را میبلعد؟
- «طلا»؛ بازگوکننده یکی از بزرگترین سرقتهای تاریخ بریتانیا
- مسعود اطیابی : در ۸ ماه اخیر ، ۹ فیلمنامه من رد شده است
- انتشار نسخه سینمایی «زخم کاری ۳»
- تام کروز یک فیلم ترسناک بازی میکند
- چهاردهمین جشنواره فیلمهای ورزشی به پایان رسید/ تصویب حمایت از ساخت فیلمهای ورزشی
- یک میلیون نفر از اول آذر به سینما رفتهاند/ رقابت فیلمهای کمدی و کودک در گیشه سینماها
- برگزاری نخستین بوتکمپ تحلیلگر داده توسط همراه اول
- آدام سامنر درگذشت