سعید خانی تهیهکننده و پخشکننده سینما با اشاره به نبود تناسب میان تولیدات سینمایی و ظرفیت اکران و نیز ضعف مدیریت، تأکید کرد از ۱۳۰ فیلم تولیدی هر سال نهایتا ۸۰ فیلم فرصت اکران پیدا میکنند.
به گزارش سینماسینما، سعید خانی تهیهکننده سینما و مدیر شرکت پخش «خانه فیلم» که اکران فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی را در اکران نوروز برعهده داشت، درباره فعالیتهای آتی این دفتر پخش گفت: در نظر داریم از اواخر تیرماه «ایده اصلی» به کارگردانی آزیتا موگویی را به سرگروهی سینما استقلال به نمایش بگذاریم همچنین در حال رایزنی برای اکران فیلم سینمایی «مسخره باز» به کارگردانی همایون غنیزاده و «لابیرنت» ساخته امیرحسین ترابی در فصل پاییز هستیم.
وی با اشاره به سیستم اکران در سینماها عنوان کرد: با توجه به اینکه میزان تولیدات سینمای ما از امکانات نمایشی بیشتر است، طبیعتاً در چرخه اکران مشکلاتی پیش میآید چراکه با شرایط فعلی و باوجود افزایش سالنهای سینمایی، سالی حدود ۱۳۰ فیلم تولید میشود اما حداکثر هشتاد فیلم به مرحله اکران میرسند و بقیه فیلمها که نزدیک ۵۰ فیلم میشود اساساً امکان نمایش پیدا نمیکنند ضمن اینکه در این میان یک سری از آثار به اکران مطلوبی دست پیدا نمیکنند و این باعث میشود برخی ناراضی باشند.
این پخشکننده تأکید کرد: از سوی دیگر یکی از مشکلات ما این است که سیستم مدیریتی هیچگاه منسجم نیست برای مثال در ابتدای امسال هرچند یک ماه و نیم از سال گذشته بود ولی شورای صنفی نمایش هنوز تشکیل جلسه نداده بود و با وجود فروش خوب اکران نوروزی هیچ آیندهنگری برای اکران دوم عید صورت نگرفت، همین باعث شد نمایش برخی فیلمها با ماه رمضان مقارن شود. یعنی در سیستم ضعیف اکران، هم بحث عرضه و تقاضا دخیل است و هم کیفیت مدیریت. این ضعف همیشه وجود دارد به طوری که با ورود هر مدیری به ارشاد نه تنها این سیستم بهبود پیدا نمیکند بلکه آن مدیر در پی این است که برنامههای خود را اجرا کند و همین موضوع باعث میشود فیلمها دیده نشوند و صدمه بخورند.
خانی عنوان کرد: هرچند برخی عنوان میکنند که سینماداران در این چرخه مقصر هستند اما این حرف به صورت کلی درست نیست با توجه به اینکه هزینه سالنداری به شدت بالا رفته است سینماداران به دنبال فروش بالای آثار هستند و ناخودآگاه ممکن است به فیلمساز جهت بدهند که چه فیلمی بسازد، اما امسال فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی که یک فیلم تلخ اجتماعی و البته خوش ساخت بود، به نمایش درآمد و توانست به فروش خوبی هم برسد.
وی افزود: مگر میشود سینمادار فیلمی را که تماشاچی از آن استقبال میکند، به نمایش نگذارد؟ به همین دلیل نمیتوانیم بگوییم سینمادار تعیین میکند که چه فیلمی بفروشد یا نفروشد و باید یک سری عوامل دست به دست هم بدهند که آن فیلم بفروشد و صرفاً سینمادار در این مساله دخیل نیست.
منبع: خبرگزاری مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در جلسه شورای صنفی نمایش مصوب شد: «دو روز دیرتر» و «سینما شهرقصه» به سینماها میآیند
- «رها» بهترین فیلم جشنواره آلیس در شهر شد
- فیلم «رها» مسافر رمِ ایتالیا میشود/ رونمایی از پوستر فیلم با نام بینالمللی «موهای دخترم»
- هشتمین جلسه شورای صنفی نمایش برگزار شد؛ اکران دو فیلم جدید از ۵ شهریور
- خروج کانون کارگردانان سینما از شورای صنفی نمایش/ برای رائد فریدزاده متاسفیم
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- اعلام فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۳/ ۴ فیلم جشنواره فجر ۴۳ در نوبت اکران قرار گرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- «شبگرد» فرزاد موتمن اکران میشود
- چند فیلم مجوزدار در صف اکران سینما هستند؟
- ناامنی ۱۰۰ دستگاه در چرخه اکران/ هشدار امنیتی برای سینماها
- ۳ فیلم جدید در سینماها/ پایان اکران سراسری «مست عشق» و «سال گربه»
- فیلمهای مدیری، سهیلی و داودنژاد در راه اکران/ ثبت دوباره قرارداد فیلم حمیدرضا آذرنگ
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





