کارگردان «من میخوام شاه بشم» معتقد است نمایش آنلاین مستندها پس از پایان جشنواره «سینماحقیقت» باید ادامه یابد.
به گزارش سینماسینما، مهدی گنجی درباره ضرورت برگزاری جشنواره سینماحقیقت گفت: «فکر میکنم سینماحقیقت دو بُعد دارد، یک بُعد آن تماشای فیلمها و یادگیری از این طریق است. این فیلمها میتواند افقهای جدیدی را پیش روی فیلمسازها بگذارند، تجربه فیلمسازها میتواند مسیر روشنتری را برای دیگر فیلمسازها ایجاد کند. ضمن اینکه بحث رقابت، جایزه و دید و بازدید ماجرا هم مطرح است. اما نکته دومی که به نظر من اهمیت دارد، ورکشاپها و بحث آموزشی هر جشنواره است که سینماحقیقت در ابتدا این کار را به صورت محدود انجام میداد اما در چند سال اخیر گسترش پیدا کرده و باعث شده است تا ما با استفاده از تجربیات آدمهای دیگر با جهانهای تازه آشنا شویم.»
او درباره برگزاری جشنواره سینماحقیقت به صورت آنلاین گفت: «قبل از اینکه کرونا بیاید و جشنواره سینماحقیقت به صورت آنلاین برگزار شود، ما در دنیا جشنوارههایی داشتیم که به صورت آنلاین برگزار میشدند. هر فیلمساز و پخش کننده آگاهی هم فیلمشان را پس از دوسال اکران و تور فستیوال به جشنواره آنلاین میفرستادند، چون امنیت فیلم اهمیت دارد.»
این فیلمساز درباره معایب برگزاری جشنواره به صورت آنلاین گفت: «طرفدار برگزاری جشنوارهها به صورت فیزیکی هستم آن هم با شرایطی که سیستم کپی رایت در ایران میتواند برای هر فیلمی رقم بزند، زمانی که شما هر فیلمی را در هر جشنواره آنلاینی اکران میکنید، یعنی آن فیلم لو رفته است و کافیست که فیلم در فضای مجازی پخش شود، دیگر کاری از دست کسی بر نمیآید.»
او ادامه داد: «نکته دیگر اینکه اصولا بسیاری از فیلمها برای پرده ساخته میشوند، میدانم که سفارش دهنده برخی از مستندها تلویزیون است اما برخی از فیلمها هم هستند که باید صدایشان در سینما شنیده شود تا فرکانسهایش به خوبی دریافت شود. به طور مثال فیلمی که سال گذشته به جشنواره ارسال کردیم مناسب پرده سینما بود و مخاطبان آن را در تلفن همراه دیدند که این موضوع تاثیرگذاری آثار را کمتر میکند. شاید امسال هم جشنواره به صورت آنلاین برگزار شود اما لذت جشنواره به نمایش حضوری و تماشای فیلم روی پرده است.»
کارگردان مستند «من می خوام شاه بشم» درباره مزیت اکران آنلاین گفت: «اکران آنلاین باعث میشود که دسترسی همه افراد برای تماشای فیلم بیشتر میشود اما من فکر میکنم شاید بهتر باشد جشنواره سینماحقیقت در طول سال هم اکرانهایی را به صورت آنلاین داشته باشد، کاری که در سراسر دنیا انجام میشود. اینگونه رابطه بین مخاطبان عام که خیلی مهم هستند با سینمای مستند حفظ میشود.»
گنجی درباره تاثیر جشنواره سینماحقیقت در افزایش تولید آثار مستند گفت: «باید با فیلمسازها گفتوگو شود و پرسشنامه تهیه شود که جشنواره سینماحقیقت چه تاثیری در افزایش کیفیت آثارشان داشته است. اما میتوانم درباره خودم بگویم که جشنواره سینماحقیقت در افزایش کیفیت آثار من تاثیر بسیار زیادی داشته است. در واقع هر جشنوارهای که در آن حاضر شدم تاثیری روی کارهای من داشته است و این موضوع برای یک فیلمساز خیلی اهمیت دارد. در حال حاضر میدانم که روشهایی از فیلمسازی در دنیا وجود دارد که با کارهای تکراری که خودم یا برخی از همکارانم انجام میدهیم متفاوت است و دیدن فیلمهای مختلف که در بخش بین الملل جشنواره حقیقت به نمایش در میآید میتواند تاثیری جدی روی آثار ما داشته باشد. در واقع باید گفت برای من به عنوان فیلمساز جنبه آموزشی جشنوارهها خیلی بیشتر است.»
این کارگردان در پایان گفت: «جدای از دورهمی و دیدن همکاران، امیدوارم جشنواره سینماحقیقت مانند سالهای گذشته همچنان استوار و پابرجا ادامه پیدا کند و بهترین مستندها را از سراسر دنیا به نمایش بگذارد تا چشم و گوش ما در حرفهای که به آن مشغول هستیم باز شود.»
پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برگزاری دومین جلسه شورای سیاستگذاری؛ دو بزرگداشت و یک نکوداشت در جشنواره «سینماحقیقت»
- مستندساز مشهور مدال گرفت؛ تجلیل از دیوید آتنبرو برای حمایت از طبیعت
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ باید راوی این دوران باشیم تا گرفتار جعل نشود
- «احمد»، «عیدوک» و «فرشتهها» نمایش داده میشود
- محمدعلی الستی مطرح کرد؛ سینمای معناگرا نباید وارد سینمای مستند شود/ پیشنهاد تغییر نام جشنواره به «سینما واقعیت»
- پوستر «کنج» رونمایی شد/ متقاضی «سینماحقیقت»
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- مروری بر برگزیدگان ادوار جشنواره سینماحقیقت که فیلم داستانی ساختهاند/ از نرگس آبیار تا مهدی شامحمدی، محمد کارت و محمدحسین مهدویان
- مژگان ایلانلو آزاد شد
- مهلت ارسال اثر به جشنواره سینماحقیقت تمدید شد
- وحید اسفندیاری: موافق تعدد جوایز در جشنوارهها نیستم
- حمیدی مقدم دبیر شانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت شد
- آب را گل نکنیم/ نگاهی به مستند «کاریز، قصه آب»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمود توسلیان کارگردان مستند «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی»
- دغدغهمند، ماندگار و غیرسانتیمانتال/ نگاهی به مستند «آب، باد، خاک، نان»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش