کارگردان «من میخوام شاه بشم» معتقد است نمایش آنلاین مستندها پس از پایان جشنواره «سینماحقیقت» باید ادامه یابد.
به گزارش سینماسینما، مهدی گنجی درباره ضرورت برگزاری جشنواره سینماحقیقت گفت: «فکر میکنم سینماحقیقت دو بُعد دارد، یک بُعد آن تماشای فیلمها و یادگیری از این طریق است. این فیلمها میتواند افقهای جدیدی را پیش روی فیلمسازها بگذارند، تجربه فیلمسازها میتواند مسیر روشنتری را برای دیگر فیلمسازها ایجاد کند. ضمن اینکه بحث رقابت، جایزه و دید و بازدید ماجرا هم مطرح است. اما نکته دومی که به نظر من اهمیت دارد، ورکشاپها و بحث آموزشی هر جشنواره است که سینماحقیقت در ابتدا این کار را به صورت محدود انجام میداد اما در چند سال اخیر گسترش پیدا کرده و باعث شده است تا ما با استفاده از تجربیات آدمهای دیگر با جهانهای تازه آشنا شویم.»
او درباره برگزاری جشنواره سینماحقیقت به صورت آنلاین گفت: «قبل از اینکه کرونا بیاید و جشنواره سینماحقیقت به صورت آنلاین برگزار شود، ما در دنیا جشنوارههایی داشتیم که به صورت آنلاین برگزار میشدند. هر فیلمساز و پخش کننده آگاهی هم فیلمشان را پس از دوسال اکران و تور فستیوال به جشنواره آنلاین میفرستادند، چون امنیت فیلم اهمیت دارد.»
این فیلمساز درباره معایب برگزاری جشنواره به صورت آنلاین گفت: «طرفدار برگزاری جشنوارهها به صورت فیزیکی هستم آن هم با شرایطی که سیستم کپی رایت در ایران میتواند برای هر فیلمی رقم بزند، زمانی که شما هر فیلمی را در هر جشنواره آنلاینی اکران میکنید، یعنی آن فیلم لو رفته است و کافیست که فیلم در فضای مجازی پخش شود، دیگر کاری از دست کسی بر نمیآید.»
او ادامه داد: «نکته دیگر اینکه اصولا بسیاری از فیلمها برای پرده ساخته میشوند، میدانم که سفارش دهنده برخی از مستندها تلویزیون است اما برخی از فیلمها هم هستند که باید صدایشان در سینما شنیده شود تا فرکانسهایش به خوبی دریافت شود. به طور مثال فیلمی که سال گذشته به جشنواره ارسال کردیم مناسب پرده سینما بود و مخاطبان آن را در تلفن همراه دیدند که این موضوع تاثیرگذاری آثار را کمتر میکند. شاید امسال هم جشنواره به صورت آنلاین برگزار شود اما لذت جشنواره به نمایش حضوری و تماشای فیلم روی پرده است.»
کارگردان مستند «من می خوام شاه بشم» درباره مزیت اکران آنلاین گفت: «اکران آنلاین باعث میشود که دسترسی همه افراد برای تماشای فیلم بیشتر میشود اما من فکر میکنم شاید بهتر باشد جشنواره سینماحقیقت در طول سال هم اکرانهایی را به صورت آنلاین داشته باشد، کاری که در سراسر دنیا انجام میشود. اینگونه رابطه بین مخاطبان عام که خیلی مهم هستند با سینمای مستند حفظ میشود.»
گنجی درباره تاثیر جشنواره سینماحقیقت در افزایش تولید آثار مستند گفت: «باید با فیلمسازها گفتوگو شود و پرسشنامه تهیه شود که جشنواره سینماحقیقت چه تاثیری در افزایش کیفیت آثارشان داشته است. اما میتوانم درباره خودم بگویم که جشنواره سینماحقیقت در افزایش کیفیت آثار من تاثیر بسیار زیادی داشته است. در واقع هر جشنوارهای که در آن حاضر شدم تاثیری روی کارهای من داشته است و این موضوع برای یک فیلمساز خیلی اهمیت دارد. در حال حاضر میدانم که روشهایی از فیلمسازی در دنیا وجود دارد که با کارهای تکراری که خودم یا برخی از همکارانم انجام میدهیم متفاوت است و دیدن فیلمهای مختلف که در بخش بین الملل جشنواره حقیقت به نمایش در میآید میتواند تاثیری جدی روی آثار ما داشته باشد. در واقع باید گفت برای من به عنوان فیلمساز جنبه آموزشی جشنوارهها خیلی بیشتر است.»
این کارگردان در پایان گفت: «جدای از دورهمی و دیدن همکاران، امیدوارم جشنواره سینماحقیقت مانند سالهای گذشته همچنان استوار و پابرجا ادامه پیدا کند و بهترین مستندها را از سراسر دنیا به نمایش بگذارد تا چشم و گوش ما در حرفهای که به آن مشغول هستیم باز شود.»
پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- برگزاری دومین جلسه شورای سیاستگذاری؛ دو بزرگداشت و یک نکوداشت در جشنواره «سینماحقیقت»
- مستندساز مشهور مدال گرفت؛ تجلیل از دیوید آتنبرو برای حمایت از طبیعت
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ باید راوی این دوران باشیم تا گرفتار جعل نشود
- «احمد»، «عیدوک» و «فرشتهها» نمایش داده میشود
- محمدعلی الستی مطرح کرد؛ سینمای معناگرا نباید وارد سینمای مستند شود/ پیشنهاد تغییر نام جشنواره به «سینما واقعیت»
- پوستر «کنج» رونمایی شد/ متقاضی «سینماحقیقت»
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- مروری بر برگزیدگان ادوار جشنواره سینماحقیقت که فیلم داستانی ساختهاند/ از نرگس آبیار تا مهدی شامحمدی، محمد کارت و محمدحسین مهدویان
- مژگان ایلانلو آزاد شد
- مهلت ارسال اثر به جشنواره سینماحقیقت تمدید شد
- وحید اسفندیاری: موافق تعدد جوایز در جشنوارهها نیستم
- حمیدی مقدم دبیر شانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت شد
- آب را گل نکنیم/ نگاهی به مستند «کاریز، قصه آب»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمود توسلیان کارگردان مستند «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»