سینماسینما، یزدان سلحشور
«یک روز قبل از شروع فیلمبرداری «راشومون» سه نفر دستیار کارگردانی که استودیو دایی به من داده بود، برای دیدنم به مهمانخانه من آمدند. فکر کردم چه شده. معلوم شد که فیلمنامه را پیچیده یافتهاند و میخواستند من به آنها توضیح دهم. به آنها گفتم: لطفا آن را دوباره بهدقت بخوانید. اگر بهدقت بخوانید، باید بتوانید آن را بفهمید، چون با این انگیزه نوشته شده است که قابل درک باشد. ولی آنها نمیرفتند. «ما معتقدیم بهدقت آن را خواندهایم، و هنوز هیچچیز از آن نمیفهمیم. به همین دلیل شما باید آن را به ما توضیح بدهید.» بر اثر اصرارشان این توضیح ساده را دادم: بشر قادر نیست در مورد خودش با خودش روراست باشد. نمیتواند بدون صحنهسازی درباره خودش صحبت کند. این فیلمنامه چنین بشری را تصویر میکند. افرادی که نمیتوانند بدون دروغهایی که آنها را قادر میسازد فکر کنند، بهتر از آنچه هستند، زندگی کنند. این احتیاج گناهآلود به دروغهای چاپلوسانه حتی تا آن سوی قبر هم ادامه دارد. حتی پرسوناژی که مرده است، درحالیکه از مدیوم بازندهها صحبت میکند، نمیتواند از دروغهایش دست بردارد.»/ آکیرا کوروساوا
یکی بود یکی نبود، یا روزی روزگاری… نویسندهای بود به نام ریونوسوکه آکوتاگاوا که مجموعه داستانی داشت به نام «راشومون»؛ یک مجموعه واقعا چشمگیر از بهترین داستانهای مدرن ژاپنی و مملو از فضاهای بومی. فیلمنامهنویسی هم بود به نام شینوبو هاشیموتو که ۱۹ ژوییه امسال در ۱۰۰ سالگی درگذشت [برای سربازی که در جنگ جهانی دوم با ابتلا به سل، از خدمت مرخص شده بود، البته عمر درازی بود] و اگر بخواهیم درباره سینمای کوروساوا صحبت کنیم، بدون صحبت کردن درباره او، کل بحث ناقص است. هاشیموتو البته بعدها برای سینماگران دیگری هم، همچون کوبایاشی، فیلمنامه نوشت، کارگردانی هم کرد [که با اقبال مواجه شد]، همچنانکه تهیهکنندگی نیز. این فیلمنامهنویس که با خواندن مجموعه «راشومون»، شیفته فضا و بافت آثار آکوتاگاوا شده بود، تصمیم گرفت با ترکیب دو داستان از این کتاب یک فیلمنامه بنویسد: از داستان «راشومون» به عنوان «قاب روایت» استفاده کرد، اما جانمایه روایت، بر اساس داستان «در بیشه» شکل گرفت. اینکه آیا این قاب لازم بود یا نه، بعدها که فیلم کوروساوا درخشید، باعث مناقشه شد که آیا خودِ داستانِ «در بیشه» به اندازه لازم بار دراماتیک نداشته که لازم شده قابی برایش طراحی شود [تا کل داستان چندروایتی فیلم، در این قاب، خود بدل به یک نقالی سنتی شود]؟ بههرحال، چه این قاب را بپسندیم، چه نپسندیم، نمیتوان روحی را که صدای شگفت بارانهای موسمی به این سکانسها بخشیده، انکار کنیم. در واقع به گمان من، چه خدابیامرز پالین کیل این سکانسها را پسندیده باشد چه نه، فیلم نیازمند یک فضای شدیدا واقعی و باورپذیر بود تا داستان اصلی غرق در دروغ و پیچشهای روایی و البته در بخش پایانی خود، فراواقعگرایش را باورپذیر کند: «باران شدیدی در حال باریدن است و شهر را آب فرا گرفته. به دروازه نیمهمتروک راشومون میرویم؛ جایی که یک هیزمشکن و یک راهب در آنجا پناه گرفتهاند تا بارش باران کندتر شود. در همین حین نفر سوم نیز وارد میشود که فردی روستایی است. بعد از مدتی هیزمشکن و راهب تصمیم میگیرند داستان دادگاهی را که چند روز پیش شاهد آن بودند، برای مرد روستایی تعریف کنند؛ قصهای که آن هم مربوط به سه نفر است. ماجرای حمله راهزنی به یک تاجر و همسرش. اما داستان وقتی به اوج خود میرسد که گزارش شاهدان عینی از واقعه ضد و نقیض میشود. روایت هر کدام در مورد آن روز را میبینیم؛ چهار روایت گوناگون و متضاد…»[مجله اینترنتی سینما]
«راشومون» هنوز محل ارجاع است، یعنی به گمانم بالای ۱۰هزار فیلم و سریال از سال انتشار فیلم، یعنی۱۹۵۰ تاکنون- چه هنری، چه تجاری، چه اروپایی، چه آسیایی، چه آمریکایی، چه آفریقایی، چه نیوزیلندی، چه استرالیایی- ساخته شدهاند که سازوکار روایی این فیلم را «دربست» به وام گرفتهاند. [حالا حساب آنهایی که گوشه چشمی به آن داشتهاند، جداست!] خودتان سعی کنید به خاطر بیاورید که در چند فیلم یا سریال، روح مقتولان یا مردگان برای ادای شهادت احضار شدهاند؟ البته اگر منصف باشیم، باید یادی کنیم از شهادت روح پدر هملت که در آنجا هم سه شخصیت محور جنایتاند و هملت انتقامگیرنده است. اما در «راشومون»، انتقام – محور روایت نیست، چنانکه در داستان «در بیشه» نیز. کوروساوا هنگامی «راشومون» را ساخت که «حقیقت» و گفتن از آن، سکه رایج سالهای بعد از جنگ دوم بود و این فیلم، به روایت سوم از حقیقت نزدیک شد، یعنی نه از حقیقت دموکراسی زیر سایه سرمایهداری دفاع کرد و نه از حقیقت سوسیالیسم زیر سایه مسکو. «راشومون» آشکارا اثری اگزیستانسیالیستی بود؛ حقیقت چیزی است که ما میخواهیم باورش کنیم.
در واقع، هم نویسنده کتاب و هم فیلمنامهنویس و هم کارگردان، وسط مهلکهای گیر افتاده بودند که «ژاپن پس از جنگ» بود. مردم ژاپن که قربانی امتحان دو بمب اتمی در خاک خود بودند، خود را قربانی میدانستند و از یاد برده بودند که امپراتوری ژاپن چه بر سر مردمی آورده بود که کشورشان به اشغال ارتش ژاپن درآمده بود. پس واقعیت از نگاه مردم ژاپن بسیار متفاوت بود با نگاه مردم چین یا کره به همان واقعیت. این، همان چیزی بود که در فیلم، خوشایند مردم و منتقدان ژاپنی نبود و هم قبل از «راشومون» و هم بعد از آن، کوروساوا را به غربزدگی و «غیرِژاپنیسازی» متهم کردند. به گفته کوروساوا: «بعدتر «راشومون» جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی را گرفت. نقدنویسهای ژاپن اصرار میورزیدند که این جایزه بهسادگی نمایانگر علاقه و کنجکاوی غربیها برای چیزهای بیگانه و عجیب شرقی است؛ دیدگاهی که در آن موقع و هماکنون به نظرم وحشتناک میآید. چرا ژاپنیها اعتمادی به ارزش ژاپن ندارند؟ چرا هرچه را که خارجی است، به عرش اعلی میرسانند و هرچه را که ژاپنی است، بدنام میکنند؟ حتی نقاشیهای روی چوب اوتامارو هوکاسای، شاراکو توسط ژاپنیها تحسین نمیشدند تا اینکه توسط غرب کشف شدند. نمیدانم این عدم تشخیص را چطور توضیح بدهم. فقط از شخصیت مردم ژاپن ناامید میشوم.»
«راشومون» احتمالا تجربیترین فیلم تاریخ سینماست که محلِ دستبرد هنری و روایی آثار تجاری پس از خود قرار گرفته؛ آن هم به شکل انبوه، و از این منظر، رکوردشکن است. روزگاری پالین کیل نوشته بود که ملالانگیزی یکی از ضعفهای فیلم است، اما میتواند از سد این ضعفها بگذرد «چون کمال و والاییِ خودش را دارد»؛ این را هم به پای گناهان انکارناپذیر منتقدان بنویسید، چون اکنون پس از گذشت ۶۸ سال از انتشار فیلم، تنها چیزی که در فیلم به چشم نمیخورد، ملالانگیزی است!
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کوروساوا؛ فیلمسازی با نماهای خلاقانه و نبوغی حیرتانگیز/ وقتی پلیدی و جنایت سرنوشت ما را تکمیل میکنند
- «تصویر گمشده» در مستندات یکشنبه و «بهشت و جهنم» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- ۲۰ فیلم برتر تاریخ جشنواره ونیز معرفی شدند/ «دایره» در رتبه شانزدهم
- سینماسینما/ جشنواره توکیو جایزه آکیرا کوروساوا را به ایناریتو میدهد
- الهام حسینزاده: «هنر و تجربه» به تمرکز پایگاهی، نمایشی و تبلیغاتی نیاز دارد
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- هنروتجربه، شاهرگ حیاتی ورود به سینمای جهان
- «رویاها»ی کوروساوا در اولین برنامه سینماتک سال ۱۴۰۱ نمایش داده میشود
- اطلاعیه موسسه هنروتجربه در واکنش به تصمیم سازمان سینمایی/ قدردانی از سینماگران، امید به آینده
- افتتاح دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش فیلم ژانگ ییمو
- اعلام اسامی فیلمهای حاضر در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین»
- به همت موسسه هنروتجربه و سفارت چین در ایران؛ دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» برگزار میشود
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- اکران آنلاین دو فیلم از ۱۲ خرداد
- واکنش «هنروتجربه» به بیانیه داوران جشنواره فیلم فجر؛ نام سیمرغ «هنروتجربه» تغییر کند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟