فیلمهایی که امسال به بخش اسکار خارجی زبان راه پیدا کردهاند، داستانهایی زیبا را روایت میکنند.
به گزارش سینماسینما به نقل از ورایتی، کارگردانان فیلمهایی که امسال نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجیزبان اسکار شدهاند داستانهایی بسیار جذاب با تمهایی جهانی را انتخاب کردهاند. در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.
«کفرناحوم» از لبنان
فیلم «Capernaum» یا «کفرناحوم» ساخته نادین لبکی از لبنان داستانی سنگین و دراماتیک از کودکان پناهنده را روایت میکند که در خیابانهای بیرحم بیروت گذران زندگی میکنند و احساساتیترین فیلم در میان نامزدهای اسکار بخش خارجی زبان امسال است. داستان حول محور یک پسر ۱۲ ساله اهل سوریه میگردد که از والدینش به دلیل اینکه او را به دنیا آوردند شکایت میکند.
این فیلم باعث شد حتی سفت و سختترین منتقدان هم در ردیفهای پرده نمایش فستیوال فیلم کن به گریه بیفتند و در نهایت فیلم برنده جایزه هیات داوران شد. همه از همان فستیوال کن بلافاصله اعلام کردند که این فیلم مسلما نامزد دریافت جایزه اسکار خواهد شد. استودیوی سونی پیکچرز هم حقوق فیلم برای نمایش در ایالات متحده را خریداری کرد.
«جنگ سرد» از لهستان
آلفونسو کوارون تنها فیلمساز بینالمللیای نبود که امسال از تاریخچه خانواده خودش الهام گرفت تا یک فیلم تاریخی زیبای سیاهوسفید بسازد. پاول پاولیکفسکی لهستانی که چند سال پیش برای فیلم درام سال ۲۰۱۴ خود یعنی «آیدا» برنده جایزه اسکار شد، امسال با فیلم «جنگ سرد» بازگشته است.
این فیلم با الهام گرفتن از زندگی پدر و مادر کارگردان، داستان دو موزیسین لهستانی را تعریف میکند که سعی دارند عشق خود را در سراسر چند دهه ناآرامی و حرکت از کشوری به کشوری دیگر حفظ کنند. منتقدان به شدت آن را تحسین کردند و هیات داوران کن به هدایت کیت بلانشت هم با آنها موافق بود و جایزه بهترین کارگردان را به پاولیکفسکی اهدا کرد.
«هرگز نگاهت را برنگردان» از آلمان
در رقابتی که امسال بین برندگان سابق اسکار بهترین فیلم خارجیزبان بیشتر از همیشه سنگین و داغ است، فلورین هنکل فن دونرسمارک از آلمان ۱۲ سال پس از نخستین تجربه کارگردانی خود یعنی داستان دوران استازی «زندگی دیگران» که با شکست دادن «هزارتوی پن» مکزیک توانسته بود پیروز اسکار شود، به میادین بازگشته است.
پس از غیبتی هشت ساله بعد از فیلم سال ۲۰۱۰ «توریست» با نقشآفرینی جانی دپ و آنجیلنا جولی، این کارگردان آلمانی حالا به کشور خود بازگشته و داستانی از زندگی گرهارد ریشتر نقاش را تعریف میکند. فیلم «هرگز نگاهت را برنگردان» او داستانی از یک هنرجوی جوان است که میراثی از سرکوب نازیها او را آزار میدهد.
«رُما» از مکزیک
به نظر میرسد فیلم امسال «رُما» ساخته آلفونسو کوارون شانس بسیار بسیار بالایی برای پیروزی داشته باشد. تا به حال تنها چهار فیلم در یک سال هم نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجیزبان و هم بهترین فیلم سال شدهاند و هر بار در بخش بهترین فیلم خارجیزبان جایزه را از آن خود کردهاند.
اما حتی بدون این مزیت عددی، نامزد امسال کشور مکزیک یک رقیب جدی خواهد بود. داستان این فیلم که با الهام از دهه هفتاد میلادی و دوران کودکی کارگردان شکل گرفته، از زاویه دید کارگر خانگی خانواده بحرانزده او تعریف میشود. فیلم «جاذبه» او در سال ۲۰۱۳ برنده هفت جایزه اسکار از جمله جایزه بهترین کارگردان شد. «رما» بهترین نقدهای امسال و همچنین بیشترین تعداد جوایز منتقدان را دریافت کرده است.
«دله دزدها» از ژاپن
در نهایت میرسیم به فیلم «دله دزدها» از ژاپن ساخته هیروکازو کورئیدا که برنده جایزه نخل طلای کن امسال شد. این فیلم مطالعهای از یک خانواده فقیر در ژاپن است که برای گذران زندگی و زنده ماندن در سیستمی که علیه آنها طراحی شده دست به مجموعهای از کارهای خلاف میزند.
این فیلم میتواند بازگشتی برای ژاپن به بخش بهترین فیلم خارجی زبان اسکار در سالهای آینده هم باشد و کارگردانان بیشتری را ترغیب کند از داستانهای عاطفی و عمیق بهره ببرند. ژاپن در سده جاری تنها سه بار نامزد دریافت این جایزه شده و یک بار در سال ۲۰۰۸ جایزه را از آن خود کرده است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
- یورش نظامیان اسرائیلی به خانه فیلمساز برنده اسکار
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- ژاپن «کوکوهو» را به اسکار میفرستد
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ بلغارستان «تاریکا» را به اسکار میفرستد
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «شیفت آخر» نماینده سوئیس شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





