دوره چهلم جشنواره فیلم فجر با همه حواشی اش به پایان رسید و این جشنواره وارد دهه چهل برگزاریش شد اما با وجود گذشت این همه سال از برگزاری که دیگر سن تکامل هر رویدادی است، همچنان شاهد اولین ها و اتفاقات جدید در مهمترین رویداد فرهنگی هنری کشورمان هستیم.
به گزارش سینماسینما، هر سال یکی از مهمترین خبرهای جشنواره حضور حامی مالی یا همان اسپانسر است که در همه جشنواره های دنیا امری معقول و لازم محسوب می شود اما اینکه چه فضایی برای بهره برداری به حامی مالی از سوی جشنواره هم داده شود از اهمیت زیادی برخوردار است.
در جشنواره های معتبر دنیا مانند کن و برلین که معمولا شهرداری شهر اسپانسر است نامی و لوگویی حتی در اقلام تبلیغاتی هم دیده نمی شود و این یکی از وظایف ذاتی هر شهرداری برای حمایت از فعالیت های فرهنگی محسوب می شود اما در کشورمان حتی هنگامی که شهرداری حامی مالی می شود، از درج لوگو در همه جا و حتی سخنرانی شهردار در اختتامیه برای اسپانسر را شاهد هستیم و یا سال هایی که دو شرکت خودروساز به برگزیدگان پراید یا سمند اهدا می کردند، شاهد حضور مدیران آنها در هنگام اهدای جوایز بودیم.
اما به زعم برخی، دوره چهلم با همه دوره ها تفاوت داشت و در کنار بسیاری از اولین ها، در دادن مزایا به اسپانسر هم پا از همه دوره ها فراتر رفت و در جاهای حتی باعث زیر سوال رفتن اهمیت اصل و ماهیت جشنواره شد.
شرکتی که به عنوان حامی مالی این دوره معرفی شد، باعث شد در ابتدا حتی حضور رسانه های تصویری و برنامه ساز در جشنواره تحت تاثیر نظر اسپانسر قرار بگیرد و اعلام شد فقط این شرکت جشنواره را پوشش خواهد داد و غیر از تلویزیون رسانه ای حق حضور ندارد که در نهایت با توافق مالی رسانه ها این مشکل مرتفع شد اما در ایام جشنواره دیده شد که بهترین فضای خانه جشنواره و امکانات در اختیار تیم برنامه ساز اسپانسر قرار گرفت.
در طول جشنواره کل فضا از لوگو اسپانسر پر شده بود و امکان گرفتن عکس و تصویر بدون دیده شدن نام اسپانسر را محدود کرد.
با اغماض می توان از کنار اینها گذشت اما روایت برنامه سازان از اتفاقات اختتامیه از بدعتی جدید در دادن سرویس های خارج از حد به اسپانسر حاکی بود. در روی سن مجری علاوه بر اینکه بارها از اسپانسر و پخش زنده برنامه توسط مجراهای خروجی آنها خبر داد، برای اولین بار علاوه بر سیمرغ و لوح، به برگزیدگان در روی سن بسته ای با لوگو اسپانسر اهدا شد که در همه عکس ها و تصاویر، حتا بیشتر از سیمرغ جشنواره به چشم می آمد، درنهایت شبکه نمایش سیما در اطلاعیه ای که به تازگی منتشر شده، دلیل اصلی قطع صدای مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر را به «وجود گروه های مختلف تولید برنامه خارج از صداوسیما برخلاف قوانین پخش برنامه های ملی تحت عناوین حامی مالی» مربوط دانسته که به نظر می رسد برای دادن امکانات ویژه به اسپانسر برای پوشش زنده مراسم و جذب مخاطبان تلویزیونی بوده است. این اطلاعیه تلویحا اسپانسر جشنواره را به ایجاد اخلال در پوشش اختتامیه، برای جذب مخاطب بیشتر به سمت درگاه خود، متهم می کند.
و حالا لزوم داشتن آیین نامه ای برای شیوه برگزاری جشنواره فیلم فجر و قواعد دادن مزایا به حامی مالی موضوعی است که به نظر می رسد باید به طور جدی برای دورههای بعد پیگیری شود.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- پیشبینی درآمد ۸ هزار میلیارد تومانی برای صداوسیما در سال ۱۴۰۴
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی