دوره چهلم جشنواره فیلم فجر با همه حواشی اش به پایان رسید و این جشنواره وارد دهه چهل برگزاریش شد اما با وجود گذشت این همه سال از برگزاری که دیگر سن تکامل هر رویدادی است، همچنان شاهد اولین ها و اتفاقات جدید در مهمترین رویداد فرهنگی هنری کشورمان هستیم.
به گزارش سینماسینما، هر سال یکی از مهمترین خبرهای جشنواره حضور حامی مالی یا همان اسپانسر است که در همه جشنواره های دنیا امری معقول و لازم محسوب می شود اما اینکه چه فضایی برای بهره برداری به حامی مالی از سوی جشنواره هم داده شود از اهمیت زیادی برخوردار است.
در جشنواره های معتبر دنیا مانند کن و برلین که معمولا شهرداری شهر اسپانسر است نامی و لوگویی حتی در اقلام تبلیغاتی هم دیده نمی شود و این یکی از وظایف ذاتی هر شهرداری برای حمایت از فعالیت های فرهنگی محسوب می شود اما در کشورمان حتی هنگامی که شهرداری حامی مالی می شود، از درج لوگو در همه جا و حتی سخنرانی شهردار در اختتامیه برای اسپانسر را شاهد هستیم و یا سال هایی که دو شرکت خودروساز به برگزیدگان پراید یا سمند اهدا می کردند، شاهد حضور مدیران آنها در هنگام اهدای جوایز بودیم.
اما به زعم برخی، دوره چهلم با همه دوره ها تفاوت داشت و در کنار بسیاری از اولین ها، در دادن مزایا به اسپانسر هم پا از همه دوره ها فراتر رفت و در جاهای حتی باعث زیر سوال رفتن اهمیت اصل و ماهیت جشنواره شد.
شرکتی که به عنوان حامی مالی این دوره معرفی شد، باعث شد در ابتدا حتی حضور رسانه های تصویری و برنامه ساز در جشنواره تحت تاثیر نظر اسپانسر قرار بگیرد و اعلام شد فقط این شرکت جشنواره را پوشش خواهد داد و غیر از تلویزیون رسانه ای حق حضور ندارد که در نهایت با توافق مالی رسانه ها این مشکل مرتفع شد اما در ایام جشنواره دیده شد که بهترین فضای خانه جشنواره و امکانات در اختیار تیم برنامه ساز اسپانسر قرار گرفت.
در طول جشنواره کل فضا از لوگو اسپانسر پر شده بود و امکان گرفتن عکس و تصویر بدون دیده شدن نام اسپانسر را محدود کرد.
با اغماض می توان از کنار اینها گذشت اما روایت برنامه سازان از اتفاقات اختتامیه از بدعتی جدید در دادن سرویس های خارج از حد به اسپانسر حاکی بود. در روی سن مجری علاوه بر اینکه بارها از اسپانسر و پخش زنده برنامه توسط مجراهای خروجی آنها خبر داد، برای اولین بار علاوه بر سیمرغ و لوح، به برگزیدگان در روی سن بسته ای با لوگو اسپانسر اهدا شد که در همه عکس ها و تصاویر، حتا بیشتر از سیمرغ جشنواره به چشم می آمد، درنهایت شبکه نمایش سیما در اطلاعیه ای که به تازگی منتشر شده، دلیل اصلی قطع صدای مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر را به «وجود گروه های مختلف تولید برنامه خارج از صداوسیما برخلاف قوانین پخش برنامه های ملی تحت عناوین حامی مالی» مربوط دانسته که به نظر می رسد برای دادن امکانات ویژه به اسپانسر برای پوشش زنده مراسم و جذب مخاطبان تلویزیونی بوده است. این اطلاعیه تلویحا اسپانسر جشنواره را به ایجاد اخلال در پوشش اختتامیه، برای جذب مخاطب بیشتر به سمت درگاه خود، متهم می کند.
و حالا لزوم داشتن آیین نامه ای برای شیوه برگزاری جشنواره فیلم فجر و قواعد دادن مزایا به حامی مالی موضوعی است که به نظر می رسد باید به طور جدی برای دورههای بعد پیگیری شود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- پیشبینی درآمد ۸ هزار میلیارد تومانی برای صداوسیما در سال ۱۴۰۴
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





