دوره چهلم جشنواره فیلم فجر با همه حواشی اش به پایان رسید و این جشنواره وارد دهه چهل برگزاریش شد اما با وجود گذشت این همه سال از برگزاری که دیگر سن تکامل هر رویدادی است، همچنان شاهد اولین ها و اتفاقات جدید در مهمترین رویداد فرهنگی هنری کشورمان هستیم.
به گزارش سینماسینما، هر سال یکی از مهمترین خبرهای جشنواره حضور حامی مالی یا همان اسپانسر است که در همه جشنواره های دنیا امری معقول و لازم محسوب می شود اما اینکه چه فضایی برای بهره برداری به حامی مالی از سوی جشنواره هم داده شود از اهمیت زیادی برخوردار است.
در جشنواره های معتبر دنیا مانند کن و برلین که معمولا شهرداری شهر اسپانسر است نامی و لوگویی حتی در اقلام تبلیغاتی هم دیده نمی شود و این یکی از وظایف ذاتی هر شهرداری برای حمایت از فعالیت های فرهنگی محسوب می شود اما در کشورمان حتی هنگامی که شهرداری حامی مالی می شود، از درج لوگو در همه جا و حتی سخنرانی شهردار در اختتامیه برای اسپانسر را شاهد هستیم و یا سال هایی که دو شرکت خودروساز به برگزیدگان پراید یا سمند اهدا می کردند، شاهد حضور مدیران آنها در هنگام اهدای جوایز بودیم.
اما به زعم برخی، دوره چهلم با همه دوره ها تفاوت داشت و در کنار بسیاری از اولین ها، در دادن مزایا به اسپانسر هم پا از همه دوره ها فراتر رفت و در جاهای حتی باعث زیر سوال رفتن اهمیت اصل و ماهیت جشنواره شد.
شرکتی که به عنوان حامی مالی این دوره معرفی شد، باعث شد در ابتدا حتی حضور رسانه های تصویری و برنامه ساز در جشنواره تحت تاثیر نظر اسپانسر قرار بگیرد و اعلام شد فقط این شرکت جشنواره را پوشش خواهد داد و غیر از تلویزیون رسانه ای حق حضور ندارد که در نهایت با توافق مالی رسانه ها این مشکل مرتفع شد اما در ایام جشنواره دیده شد که بهترین فضای خانه جشنواره و امکانات در اختیار تیم برنامه ساز اسپانسر قرار گرفت.
در طول جشنواره کل فضا از لوگو اسپانسر پر شده بود و امکان گرفتن عکس و تصویر بدون دیده شدن نام اسپانسر را محدود کرد.
با اغماض می توان از کنار اینها گذشت اما روایت برنامه سازان از اتفاقات اختتامیه از بدعتی جدید در دادن سرویس های خارج از حد به اسپانسر حاکی بود. در روی سن مجری علاوه بر اینکه بارها از اسپانسر و پخش زنده برنامه توسط مجراهای خروجی آنها خبر داد، برای اولین بار علاوه بر سیمرغ و لوح، به برگزیدگان در روی سن بسته ای با لوگو اسپانسر اهدا شد که در همه عکس ها و تصاویر، حتا بیشتر از سیمرغ جشنواره به چشم می آمد، درنهایت شبکه نمایش سیما در اطلاعیه ای که به تازگی منتشر شده، دلیل اصلی قطع صدای مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر را به «وجود گروه های مختلف تولید برنامه خارج از صداوسیما برخلاف قوانین پخش برنامه های ملی تحت عناوین حامی مالی» مربوط دانسته که به نظر می رسد برای دادن امکانات ویژه به اسپانسر برای پوشش زنده مراسم و جذب مخاطبان تلویزیونی بوده است. این اطلاعیه تلویحا اسپانسر جشنواره را به ایجاد اخلال در پوشش اختتامیه، برای جذب مخاطب بیشتر به سمت درگاه خود، متهم می کند.
و حالا لزوم داشتن آیین نامه ای برای شیوه برگزاری جشنواره فیلم فجر و قواعد دادن مزایا به حامی مالی موضوعی است که به نظر می رسد باید به طور جدی برای دورههای بعد پیگیری شود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رابطه ظرف و مظروف
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- پیشبینی درآمد ۸ هزار میلیارد تومانی برای صداوسیما در سال ۱۴۰۴
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





