جلسات هیأت معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی (اسکار) جهت رقابت در رشته اسکار بهترین فیلم خارجیزبان با میزبانی بنیاد سینمایی فارابی و تعامل مستقیم با خانه سینما و سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری برگزار شد و اعضای آن متشکل از فرشته طائرپور (تهیهکننده)، محمد بزرگنیا (کارگردان)، شهرام جعفرینژاد (منتقد فیلم و مدیرمسئول و سردبیر مجله «صنعت سینما»)، سیدروحالله حسینی (مدرس دانشگاه و مدیر مدرسه ملی سینما)، شادمهر راستین (فیلمنامهنویس)، رسول صدرعاملی (کارگردان)، محمدرضا هنرمند (کارگردان)، آرش امینی (مدیرکل امور بینالملل سازمان سینمایی) و امیر اسفندیاری (معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی) در نهایت فیلم «محمدرسولالله (ص)» را معرفی کردند.
امسال ۱۰ فیلم توسط هیات انتخاب معرفی شده بود که فیلم مجیدی در رقابت با فیلمهای «خداحافظی طولانی»، ساخته فرزاد مؤتمن، «در دنیای تو ساعت چند است؟»، ساخته صفی یزدانیان، «رخ دیوانه»، ساخته ابوالحسن داوودی، «سیزده»، ساخته هومن سیدی، «شیار ۱۴۳»، ساخته نرگس آبیار، «قصهها» ساخته رخشان بنیاعتماد، «ماهی و گربه»، ساخته شهرام مکری، «ملبورن»، ساخته نیما جاویدی و «من دیهگو مارادونا هستم»، ساخته بهرام توکلی موفق شد. بنابر گزارش «ورایتی» درنهایت فیلم «محمد رسولالله (ص)» مجید مجیدی از رقابتها حذف شد و از حضور در هشتادوهشتمین دوره جایزه آکادمی اسکار بازماند. اما ۹ فیلم بلند از کشورهای بلژیک (برند عهد جدید)، کلمبیا (در آغوش ابلیس)، دانمارک (جنگ)، فنلاند (شمشیرباز)، فرانسه (اسب وحشی)، آلمان (هزارتوی دروغها)، مجارستان (پسر سائول)، ایرلند (زندهباد) و اردن (ذیب) برای بخش فیلمهای خارجی جایزه اسکار نامزد شدند که پنج نامزد نهایی برای رقابت بر سر جوایز آکادمی اسکار در تاریخ ۱۴ ژانویه ۲۰۱۶ معرفی خواهند شد.
این درحالی است که مجیدی پیش از این چهاربار و بهترتیب با فیلمهای «بچههای آسمان»، «رنگ خدا»، «باران» و «آواز گنجشکها» در رقابت اسکار شرکت کرده بود و فقط برای فیلم «بچههای آسمان»، در فهرست پنج فیلم نهایی نامزد دریافت اسکار قرار گرفت.
مراسم اسکار روز ۲۸ فوریه (۹ اسفند) در سالن دالبی تئاتر لسآنجلس برگزار خواهد شد.
اما سؤال مهم این است که چرا این فیلم با وجود عوامل اسکاری نتوانست به مراحل نهایی راه یابد؟
جواد شمقدری، رئیس سابق سازمان سینمایی کشور، درخصوص علت راهنیافتن فیلم «محمدرسولالله(ص)» به جمع فیلمهای نامزدشده بخش فیلمهای خارجی زبان «اسکار» به «شرق» گفت: «بالاخره آکادمی اسکار برنامهها و اهداف خودشان را دنبال میکنند و ممکن است به دلایلی فیلمی را انتخاب یا رد کنند. این دلایل جدا از مسائل زیباشناختی سینماست که هرساله این معیارها در انتخاب فیلمهای خارجیزبان لحاظ میشود و تأثیرگذار است». کارگردان فیلم «توفان شن» در ادامه افزود: «به نظر میرسد یکی از دلایل نامزدنشدن فیلم «محمد رسولالله(ص)» این است که اگر این فیلم را انتخاب میکردند کنجکاویهایی درباره فیلم از سوی مخاطبان جهانی ایجاد میشد که از سوی دیگر با این کار عملا فیلم را بایکوت کردند».البته باید گفت که قبلتر محمدمهدی حیدریان، مدیر پروژه این فیلم، بارها از ضعف پخشکننده فیلم ابراز نگرانی کرد؛ موضوعی مهم که در اکران جهانی فیلمها باید به آن توجه داشت؛ نکتهای که شهرام مکری بر آن تأکید کرد. مکری، کارگردان فیلم «ماهی و گربه» به «شرق» گفت: «موفقیت در اسکار و قرارگرفتن در فهرست نهایی به چند نکته بستگی دارد؛ یکی اینکه فیلمی که به اسکار معرفی میشود باید پخشکننده قوی در اروپا یا آمریکا داشته باشد. نهتنها فیلم «محمد(ص)» بلکه هر فیلم دیگری هم که به اسکار معرفی میشد باید حتما سابقه خوبی در پخش آمریکا و بعد در اروپا داشته باشد. این موضوع بهقدری مهم است که میتواند همهچیز را در اعلام نتیجه نهایی تحتالشعاع قرار دهد. اگر ایران میخواهد در اسکار موفق باشد، باید به این بیندیشد که پخش فیلمهایش را در آمریکا و اروپا جدیتر دنبال کند، نهاینکه تلاشش صرفا در حد شعار باشد. توجه کنید به اینکه فیلمهای «بچههای آسمان» و «جدایی» که در اسکار موفق بودهاند، هر دو پخشکننده آمریکایی داشتند». اما شادمهر راستین نظر دیگری دارد. شادمهر راستین، فیلمنامهنویس، منتقد سینما و عضو هیأت انتخاب فیلم، درباره اسکار به خبرنگار «شرق» گفت: «وضعیت فیلم «محمد رسولالله (ص)» همانند فیلمهایی از کشورهای دیگر است که امسال جزء کاندیداهای اسکار نبودهاند. به نظرم مشکل مهمتر، عدم زیرساختهای لازم برای تولید فیلم استاندارد در ایران است تا گرفتن اسکار یا نامزدشدن! سؤال من این است که چرا باید هرساله انتظار گرفتن جایزه اسکار داشته باشیم. اصلا برای این مسئله چقدر سرمایهگذاری کردهایم؟ آیا هدف سینمای ایران فقط گرفتن اسکار است؟ آیا سینماگران، تماشاگران و مدیران پروتکلی داشتهاند که هرسال باید اسکار بگیریم؟ مگر سینما فوتبال است که تماشاگران و دستاندرکاران، خواستار حضور همیشگیاش در جامجهانی باشند؟»شاید به نظر میرسید در این دوره بهترین گزینه معرفی فیلم «ماهی و گربه»، به کارگردانی شهرام مکری است. منتها فیلم طبق قوانین اسکار به مدت یک هفته پشتسرهم در سالن سینمای مشخصی اکران نشده بود. در گروه «هنر و تجربه» فیلمها به شکل تکسئانس و در سینماهای پراکنده به نمایش درمیآید؛ موردی که احمد طالبینژاد بر آن تأکید کرده است. برایناساس احمد طالبینژاد، منتقد سینما، نیز معتقد بود: «:نمیتوانم درباره سلیقه امسال اسکاریها، با توجه به انتخابهایشان اظهارنظر کنم،چون هیچکدام از فیلمهای انتخابشده را ندیدهام. اما درباره عدم انتخاب فیلم «محمد(ص)» باید بگویم این فیلم در نهایت یک کپی متوسط از فیلمهای تاریخی هالیوود است که سالها تولید شده با دکورهای عظیم و… . با وجود مسئله اسلامستیزی و جریانهایی که علیه مسلمانان امروز در آمریکا هست، عدم موفقیت این فیلم از پیش معلوم بود. این در حالی است که اگر فیلمی مثل «ماهی و گربه» که تجربههای ناب سینمایی دارد به اسکار فرستاده میشد، مطمئنا یکی از شش کاندیدای نهایی میشد. مجیدی قرار است قسمت دوم و سهگانه زندگی پیامبر(ص) را نیز بسازد.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- به نمایندگی از هنگکنگ؛ «گرگ و میش جنگجویان» به اسکار ۲۰۲۵ میرود
- توضیح تهیهکننده «در آغوش درخت» درباره چگونگی حضور در رقابت اسکار
- «امیلیا پرز» از فرانسه به اسکار میرود
- شانس بالای «امیلیا پرز» / چهار فیلم در فهرست نهایی گزینش نماینده فرانسه در اسکار
- فیلم محمد رسولاف در راه اسکار؛ «دانه انجیر معابد» نماینده آلمان در اسکار شد
- احتمال معرفی «دانه انجیر معابد» به عنوان نماینده آلمان به اسکار
- برای بهترین بازیگر مرد؛ رقابت خواکین فینیکس و دنزل واشینگتن/ پیشبینیهای اولیه اسکار ۲۰۲۵
- معرفی برگزیدگان اسکار ۲۰۲۴/ «اوپنهایمر» بهترین فیلم شد
- تظاهرات «برای فلسطین آزاد» مقابل مقر برگزاری مراسم اسکار
- چه کسانی باید اسکار ۲۰۲۴ را ببرند؟!
- اهدا کنندگان جوایز اسکار معرفی شدند
- «باربی» سیاسی شد/ ادامه واکنشهای انتقادی به اسکار
- گفتوگو با کارگردان انیمیشن نامزد جایزه اسکار/ یونیفورم متنی است که باید رمزگشایی شود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد