جلسات هیأت معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی (اسکار) جهت رقابت در رشته اسکار بهترین فیلم خارجیزبان با میزبانی بنیاد سینمایی فارابی و تعامل مستقیم با خانه سینما و سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری برگزار شد و اعضای آن متشکل از فرشته طائرپور (تهیهکننده)، محمد بزرگنیا (کارگردان)، شهرام جعفرینژاد (منتقد فیلم و مدیرمسئول و سردبیر مجله «صنعت سینما»)، سیدروحالله حسینی (مدرس دانشگاه و مدیر مدرسه ملی سینما)، شادمهر راستین (فیلمنامهنویس)، رسول صدرعاملی (کارگردان)، محمدرضا هنرمند (کارگردان)، آرش امینی (مدیرکل امور بینالملل سازمان سینمایی) و امیر اسفندیاری (معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی) در نهایت فیلم «محمدرسولالله (ص)» را معرفی کردند.
امسال ۱۰ فیلم توسط هیات انتخاب معرفی شده بود که فیلم مجیدی در رقابت با فیلمهای «خداحافظی طولانی»، ساخته فرزاد مؤتمن، «در دنیای تو ساعت چند است؟»، ساخته صفی یزدانیان، «رخ دیوانه»، ساخته ابوالحسن داوودی، «سیزده»، ساخته هومن سیدی، «شیار ۱۴۳»، ساخته نرگس آبیار، «قصهها» ساخته رخشان بنیاعتماد، «ماهی و گربه»، ساخته شهرام مکری، «ملبورن»، ساخته نیما جاویدی و «من دیهگو مارادونا هستم»، ساخته بهرام توکلی موفق شد. بنابر گزارش «ورایتی» درنهایت فیلم «محمد رسولالله (ص)» مجید مجیدی از رقابتها حذف شد و از حضور در هشتادوهشتمین دوره جایزه آکادمی اسکار بازماند. اما ۹ فیلم بلند از کشورهای بلژیک (برند عهد جدید)، کلمبیا (در آغوش ابلیس)، دانمارک (جنگ)، فنلاند (شمشیرباز)، فرانسه (اسب وحشی)، آلمان (هزارتوی دروغها)، مجارستان (پسر سائول)، ایرلند (زندهباد) و اردن (ذیب) برای بخش فیلمهای خارجی جایزه اسکار نامزد شدند که پنج نامزد نهایی برای رقابت بر سر جوایز آکادمی اسکار در تاریخ ۱۴ ژانویه ۲۰۱۶ معرفی خواهند شد.
این درحالی است که مجیدی پیش از این چهاربار و بهترتیب با فیلمهای «بچههای آسمان»، «رنگ خدا»، «باران» و «آواز گنجشکها» در رقابت اسکار شرکت کرده بود و فقط برای فیلم «بچههای آسمان»، در فهرست پنج فیلم نهایی نامزد دریافت اسکار قرار گرفت.
مراسم اسکار روز ۲۸ فوریه (۹ اسفند) در سالن دالبی تئاتر لسآنجلس برگزار خواهد شد.
اما سؤال مهم این است که چرا این فیلم با وجود عوامل اسکاری نتوانست به مراحل نهایی راه یابد؟
جواد شمقدری، رئیس سابق سازمان سینمایی کشور، درخصوص علت راهنیافتن فیلم «محمدرسولالله(ص)» به جمع فیلمهای نامزدشده بخش فیلمهای خارجی زبان «اسکار» به «شرق» گفت: «بالاخره آکادمی اسکار برنامهها و اهداف خودشان را دنبال میکنند و ممکن است به دلایلی فیلمی را انتخاب یا رد کنند. این دلایل جدا از مسائل زیباشناختی سینماست که هرساله این معیارها در انتخاب فیلمهای خارجیزبان لحاظ میشود و تأثیرگذار است». کارگردان فیلم «توفان شن» در ادامه افزود: «به نظر میرسد یکی از دلایل نامزدنشدن فیلم «محمد رسولالله(ص)» این است که اگر این فیلم را انتخاب میکردند کنجکاویهایی درباره فیلم از سوی مخاطبان جهانی ایجاد میشد که از سوی دیگر با این کار عملا فیلم را بایکوت کردند».البته باید گفت که قبلتر محمدمهدی حیدریان، مدیر پروژه این فیلم، بارها از ضعف پخشکننده فیلم ابراز نگرانی کرد؛ موضوعی مهم که در اکران جهانی فیلمها باید به آن توجه داشت؛ نکتهای که شهرام مکری بر آن تأکید کرد. مکری، کارگردان فیلم «ماهی و گربه» به «شرق» گفت: «موفقیت در اسکار و قرارگرفتن در فهرست نهایی به چند نکته بستگی دارد؛ یکی اینکه فیلمی که به اسکار معرفی میشود باید پخشکننده قوی در اروپا یا آمریکا داشته باشد. نهتنها فیلم «محمد(ص)» بلکه هر فیلم دیگری هم که به اسکار معرفی میشد باید حتما سابقه خوبی در پخش آمریکا و بعد در اروپا داشته باشد. این موضوع بهقدری مهم است که میتواند همهچیز را در اعلام نتیجه نهایی تحتالشعاع قرار دهد. اگر ایران میخواهد در اسکار موفق باشد، باید به این بیندیشد که پخش فیلمهایش را در آمریکا و اروپا جدیتر دنبال کند، نهاینکه تلاشش صرفا در حد شعار باشد. توجه کنید به اینکه فیلمهای «بچههای آسمان» و «جدایی» که در اسکار موفق بودهاند، هر دو پخشکننده آمریکایی داشتند». اما شادمهر راستین نظر دیگری دارد. شادمهر راستین، فیلمنامهنویس، منتقد سینما و عضو هیأت انتخاب فیلم، درباره اسکار به خبرنگار «شرق» گفت: «وضعیت فیلم «محمد رسولالله (ص)» همانند فیلمهایی از کشورهای دیگر است که امسال جزء کاندیداهای اسکار نبودهاند. به نظرم مشکل مهمتر، عدم زیرساختهای لازم برای تولید فیلم استاندارد در ایران است تا گرفتن اسکار یا نامزدشدن! سؤال من این است که چرا باید هرساله انتظار گرفتن جایزه اسکار داشته باشیم. اصلا برای این مسئله چقدر سرمایهگذاری کردهایم؟ آیا هدف سینمای ایران فقط گرفتن اسکار است؟ آیا سینماگران، تماشاگران و مدیران پروتکلی داشتهاند که هرسال باید اسکار بگیریم؟ مگر سینما فوتبال است که تماشاگران و دستاندرکاران، خواستار حضور همیشگیاش در جامجهانی باشند؟»شاید به نظر میرسید در این دوره بهترین گزینه معرفی فیلم «ماهی و گربه»، به کارگردانی شهرام مکری است. منتها فیلم طبق قوانین اسکار به مدت یک هفته پشتسرهم در سالن سینمای مشخصی اکران نشده بود. در گروه «هنر و تجربه» فیلمها به شکل تکسئانس و در سینماهای پراکنده به نمایش درمیآید؛ موردی که احمد طالبینژاد بر آن تأکید کرده است. برایناساس احمد طالبینژاد، منتقد سینما، نیز معتقد بود: «:نمیتوانم درباره سلیقه امسال اسکاریها، با توجه به انتخابهایشان اظهارنظر کنم،چون هیچکدام از فیلمهای انتخابشده را ندیدهام. اما درباره عدم انتخاب فیلم «محمد(ص)» باید بگویم این فیلم در نهایت یک کپی متوسط از فیلمهای تاریخی هالیوود است که سالها تولید شده با دکورهای عظیم و… . با وجود مسئله اسلامستیزی و جریانهایی که علیه مسلمانان امروز در آمریکا هست، عدم موفقیت این فیلم از پیش معلوم بود. این در حالی است که اگر فیلمی مثل «ماهی و گربه» که تجربههای ناب سینمایی دارد به اسکار فرستاده میشد، مطمئنا یکی از شش کاندیدای نهایی میشد. مجیدی قرار است قسمت دوم و سهگانه زندگی پیامبر(ص) را نیز بسازد.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- نامزدی دو بازیگر فیلم علی عباسی در اسکار
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- به نمایندگی از هنگکنگ؛ «گرگ و میش جنگجویان» به اسکار ۲۰۲۵ میرود
- توضیح تهیهکننده «در آغوش درخت» درباره چگونگی حضور در رقابت اسکار
- «امیلیا پرز» از فرانسه به اسکار میرود
- شانس بالای «امیلیا پرز» / چهار فیلم در فهرست نهایی گزینش نماینده فرانسه در اسکار
- فیلم محمد رسولاف در راه اسکار؛ «دانه انجیر معابد» نماینده آلمان در اسکار شد
- احتمال معرفی «دانه انجیر معابد» به عنوان نماینده آلمان به اسکار
- برای بهترین بازیگر مرد؛ رقابت خواکین فینیکس و دنزل واشینگتن/ پیشبینیهای اولیه اسکار ۲۰۲۵
- معرفی برگزیدگان اسکار ۲۰۲۴/ «اوپنهایمر» بهترین فیلم شد
- تظاهرات «برای فلسطین آزاد» مقابل مقر برگزاری مراسم اسکار
- چه کسانی باید اسکار ۲۰۲۴ را ببرند؟!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول