آخرین جلسه شورای سیاستگذاری چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی عصر دیروز دوشنبه ۱۸ اسفندماه در سازمان سینمایی برگزار شد.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، در ابتدا محمد رحمتی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی گفت: متاسفانه “پژوهش” غربت خاصی در کشور ما دارد و اگر زمانی گفته می شد بودجه ای برای پژوهش وجود ندارد، امروز با وجود تامین بودجه، رغبت چندانی از سوی دانشگاهیان و پژوهشگران، برای پژوهش وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد، معمولا سطح کیفی پژوهش ها، رضایت بخش نیست. متقابلا نیز در تولید آثار سینمایی و سمعی بصری، آنطور که باید و شاید به پژوهش اهمیت داده نمی شود و این مسئله بغرنجی است!
وی ادامه داد: ما از خلال این جایزه، برای اولین مرتبه، شروع به تدوین و تالیف کتاب مجموعه مقالاتی به زبان انگلیسی در مورد سینمای ایران با یک انتشارات معتبر بین المللی کرده ایم که علاوه بر اینکه پژوهشگرانی مطرح در آن همکاری می کنند، داوری آن نیز در داخل کشور انجام می شود؛ بنای ما این بوده که به امید خدا، این کار آغازی برای گفتمان سازی علمی در مورد سینمای ایران در فضای بین الملل شود.
بهروز محمودی بختیاری دبیر جایزه نیز گفت: تا به امروز یکی از تفاوت هایی که امسال در بخش آثار داشتیم این بود که از مقالات جدید که در جایی منتشر نشده اند نیز داشته باشیم و به بخش بین الملل نیز نگاه جدی داشتیم که در پی این نگاه شاهد مقالاتی از پژوهشگران برجسته کشورهای مختلف بودیم.
بختیاری با بیان اینکه استقبال در بخش مقاله و پایان نامه بیشتر بود، بیان داشت: خوشبختانه شاهد حضور مقالات و پایان نامه های خوب و متعددی هم از کشور خودمان و هم از کشورهای دیگر بودیم که تا به حال در جایی منتشر نشده اند.
وی با بیان اینکه ۲۰ مقاله خارجی دریافت شده است، یادآور شد: از ۲۵۳ اثر دریافت شده، ۶۸ اثر به مرحله داوری راه پیدا کرده اند.
در ادامه محمدرضا اصلانی نیز گفت: اقدامات خیلی خوبی در این دوره انجام شده که نشانگر تلاش دست اندرکاران جایزه است و خوب است برای پژوهش هایمان تاریخ ایجاد کنیم زیرا تاریخ هر جریانی، تفکر پشت آنرا مشخص می کند و موضوع مهم دیگر این است که از پژوهشگران بزرگمان بخواهیم تا اثر جدید به ما ارائه دهند و دانشجویان و صاحب نظران این حوزه بتوانند از این پژوهش ها بهره ببرند و بدین شکل نباشد که خلاصه ای از نظرات یک نظریه پرداز خارجی را انتخاب کنیم و چند مصداق ایرانی را نیز کنار آن قرار دهیم.
فرشاد فرشته حکمت نیز گفت: این جایزه به شکل خوبی طراحی شده است به شما تبریک میگویم. در برگزاری جایزه پژوهش سینمایی باید به این نکته توجه داشته باشیم تا مقالاتی که جنبه کاربردی دارند به رشد سینمای ایران کمک کنند که این امر مبتنی بر آسیب شناسی پژوهشگران است و همچنین محصول پژوهش باید به نوعی مورد استفاده تهیه کنندگان و کارگردان ها قرار گیرد. همچنین جایزه پژوهش سینمایی باید با جشنواره های سینمایی دیگر (فجر، کودک، مستند و …) درارتباط باشد و به واسطه پژوهش های کاربردی در سینمای ایران یک گام برداشته شود.
در ادامه محمدباقر قهرمانی نیز گفت: من معتقدم پژوهش ها باید به شناخت سینمای ایران و همچنین جریان فیلمسازی کمک کند و تنها به صرف نوشته شدن یک مقاله پژوهشی نباشد.
محمدعلی نجفی که در این جلسه حضور داشت نیز گفت: باید شرایط به گونه ای باشد که بین تحقیقات و سینمای ایران ارتباطی بوجود آید زیرا من معتقدم برخی از تحقیقات و پژوهش ها را می توان در فیلم های سینمایی ببینیم. قطعا اگر تحقیقات رادر بدنه سینما ببینیم نتیجه خوبی به همراه خواهد داشت.
در ادامه احمد الستی نیز گفت: همانطور که اشاره شد در این دوره جایزه پژوهش سینمایی مقالات خارجی از کشورهای مختلفی ارسال شده است خوب است این مقالات ترجمه شود و در اختیار دانشجویان نیز قرار گیرد زیرا پژوهش های سینمایی در دانشجویان سینمایی بُرد کمی پیدا می کند بنابراین باید تدبیری اندیشیده شود تا این مقالات و پژوهش ها در اختیار آنها قرار گیرد.
روح الله حسینی نیز با اشاره به اینکه هنوز سوالال های زیادی در سینما بی پاسخ مانده است، بیان داشت: هنوز پاسخ های این سوال مهم و اساسی درباره اینکه مهمترین مشکل سینمای ایران چیست در اختیار پژوهشگران و دانشجویان قرار نگرفته است درحالیکه حاصل جمع بندی این سوال می تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد. وی ادامه داد: “یادداشت های تحلیلی” که در این دوره طراحی شد و با دعوت از پژوهشگران و بزرگان سینما به نگارش درآمد، با این هدف طراحی شده است.
در پایان پوستر چهارمین دوره جایزه پژوهش سینمایی با طرحی از مهدی مهدی سبحانی رونمایی شد.
گفتنی است که اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال ایران در فروردین ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «باد صبا» برای یک آلبوم خانوادگی است/ لاموریس احیا کننده رمانتیسیسم در سینما بود
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای ایرانی در فرانسه/ درخشش یک فیلم هنر و تجربه
- مقدسیان به تصویر به عنوان محل تجلی ایده اهمیت میداد/ مقدسیان تفکر عدالتخواهی داشت
- استنساخ سینما/ نگاهی به فیلم «شطرنج باد»
- اصلانی در رونمایی از کتاب «شطرنج باد» مطرح کرد؛ ناسرهها جای سرهها را گرفتهاند/ از توجه به «شطرنج باد» دیگر خرسند نمیشوم
- تیزر نسخه ترمیم شده فیلم «شطرنج باد»
- همکاری انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند با جشنواره یادگار
- حبیب اسماعیلی: کار هنری نیازمند تحقیق و پژوهش است
- محمود گبرلو: باید مدیریت اقتصادی در سینمای ایران حاکم باشد
- وحید موسائیان: پژوهش میتواند به عامیانه پسندترین فیلم ها شخصیت دهد
- فیلمبرداری «ماه بیبی» آغاز شد + عکس
- کارِ روشنفکریِ بهمن فرمانآرا
- رضا رویگری: فیلمنامههای ضعیف مهمترین معضل سینمای ایران است
- محسن عبدالوهاب: سینمای مستند نیازمند پژوهشی گسترده در مورد تاریخ خود است
- سیروس الوند: ضعف در پژوهش باورپذیری فیلمها را از بین میبرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش