بعد از پرداخت ۲۵ ریال یا شاید مبلغی بیشتر یا کمتر بلیت میخریدند و در سالنهای آن فیلم میدیدند، اما حالا راه پلههای نفس گیرش انبار ظروف یکبار مصرف چلوکبابی شده، سقف سالن بستهی آن فروریخته، هر کسی بعد از نوشیدن آب یا نوشابه، بطریاش را گوشهای پرت کرده و رفته است.
خاک؛ حسرت روزهای گذشته سینما «پرسپولیس» را میخورد، سینمایی که حوالی میدان راهآهن قرار دارد و مسافران هواپیماهایی که از بالای سالن روباز آن رد میشوند، سالنی خالی از تماشاگر را میبینند و شاید به یاد روزهای اوجش می افتند.
این روزها، اتاق آپاراتِ سینما بیشتر شبیه به خانههای جنگ زده است. ساختمانهای بلند در حال ساخت، اطراف سینما «پرسپولیس» را دوره کردهاند و در پشت بامهای ساختمانهای کوتاهترِ اطراف ابزار زندگی کارتن خوابها دیده میشود.
سینما «پرسپولیس» در سال ۱۳۴۰ و در خیابان سی متری نظامی – سه راه کارگران سابق – مجوز کار دریافت کرد. سید محسن اصغر تبریزی، مالک و سازنده این سینما بود که مجوز مربوط به این کار را از وزارت کشور و شهرداری برای صدور پروانه ساختمان میگیرد.
این سینما در ۲۰ مهر سال ۱۳۴۰ با گنجایش ۹۷۴ نفر آماده بهرهبرداری میشود، بخشی از این سینما مثل سینماهای دیگر از جمله «سپیده» سربسته و بخشی دیگر روباز بوده است. «گوریل درنده رها شده» نخستین فیلمی بوده که در این سینما نمایش داده میشود.
سینما «پرسپولیس» تنها یک دستگاه آپارات داشته است که برای نمایش هر فیلم چهار بار آنتراک میداده و این موضوع وقت تماشاگران را میگرفته و موجب اعتراض آنها میشده است.
بعد از مدت کوتاهی تماشاگران به در و دیوار آن آسیب میزنند و با کشیدن سیگار در نزدیکی پرده موجب تیرگی صفحه نمایش میشوند و به این ترتیب رتبه سینما به درجه ۲ و ۳ و قیمت بلیت آن به ۲۵، ۲۰ و ۱۵ ریال تقلیل پیدا میکند.
از دهه ۳۰ سالن انتظار، سرویسهای بهداشتی و وسایل گرما و سرمازای این سینما کاهش پیدا میکند تا اینکه در دههی ۵۰ این سالن نیز مانند برخی از سالنهای دیگر مورد هجوم قرار میگیرد، تخریب و آتش زده میشود.
کمی بعد از انقلاب، این سینما بازگشایی میشود اما از مهر ماه سال ۱۳۶۱ بنا به درخواست مالک آن، با تغییر کاربری سینم ا«پرسپولیس» به انبار فروشگاه موافقت میشود؛ به این ترتیب سالن متروکه دیگری به تعداد سالنهای رها شده سینماهای تهران اضافه میشود و همچنان تهران از داشتن سالن روباز سینما محروم است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- مهر آمد، سینما هم میآید؟!
- سینمای ایران در دهه آینده/ به مناسبت روز ملی سینما
- چرا دراماتیک نیستیم؟/ سینمای جزئیات، سینمای کلیات
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- صِفر، نوزده/ سوءتفاهم دربارهی مفهوم قضاوت
- عاشقانی که چراغ صحنه را روشن نگاه داشتهاند
- مواضع تند و تیز وزیر پیشنهادی ارشاد/ خانه سینما وجاهت قانونی ندارد، فیلمها ضدارزش و غیراخلاقیاند
- مردی که زیاد میدانست/ در یادبود حمیدرضا صدر
- تا کی به انتظار؟!
- سینما و دههای که شصت بود!
- لیست فیلمهای سینمایی ایرانی فیلمخانه ملی منتشر شد
- سواد رسانهای و جامعه ایرانی
- برشهای کوتاه/ تلاقی نقاشی و سینما (ون گوگ)
- سینماها در ایتالیا دوباره تعطیل شد/ اعتراض سینمادارها به اقدام دولت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز