«تمام سینمادوستان ایرانی به شکل مستقیم و غیرمستقیم شاگرد استاد کاووسی بودند. او از بانیان فکر و اندیشه سینما بوده و در این جریان از هر بازیگر و کارگردانی نام آورتر است. نکته مهم این است که او به عنوان یک نویسنده با قلم اش توانست به جایگاه یک ستاره برسد.»
احمد طالبی نژاد
اگر «امیرهوشنگ کاووسی»عمرش به این دنیا بود ۹۶ ساله می شد. مردی که عزت الله انتظامی جایی درباره اش گفته بود: «برای من دردآور بود بیان کنم دکتر کاووسی که سال های سال عمر خود را برای تلویزیون صرف کرد به گفته همسرش ماهانه ۵۰۰ هزار تومان به حسابش واریز می شد». او که وقتی دوم فروردینِ پنج سال پیش درگذشت، بعضی ها اصلاً نمی دانستند که او در قید حیات بوده است. او که نقد فیلم در ایران بسیار به او مدیون است، تحصیلات عالیه را در دانشکده حقوق دانشگاه تهران آغاز کرد اما پس از دو سال، نیمه تمام رهایش کرد. او در سر، تحصیل سینما و تئاتر در فرانسه را می پروراند. از این جهت، راهی مدرسه عالی سینمای فرانسه شد. جایی که آن زمان ایدک(IDHEC) نام داشت و اکنون به فمیس(LA FEMIS) شناخته می شود. دیپلم فیلمسازی اش را که گرفت، به دانشکده ادبیات دانشگاه سوربن رفت و در آنجا فیلموتوژی خواند. سال ۱۳۲۷ بود که از رساله دکترایش با عنوان «سینما و کمیک» دفاع کرد. همچنین در این سال ها، با بزرگانی چون کلود اوتان-لارا، ژان-پل لو شانوا، ژان لاویرون و کریستین ژاک کار کرد.
او در سال ۱۳۳۳ به دعوت اسماعیل کوشان به ایران آمد تا در استودیو پارس فیلم (سینما عصر جدید فعلی) با او همکاری کند گرچه فیلم «یوسف و زلیخا» که بنا بود با همکاری این دو ساخته شود، به نتیجه نرسید؛ این تجربه و چند تجربه ناکام دیگر، او را دلسرد از فیلمسازی کرد.
او همچنین در آبان ۱۳۳۸، نخستین جشنواره بین المللی فیلم را در ایران با عنوان «سینه کلوب ایران» در سینما نیاگارا (سینما جمهوری فعلی) برگزار کرد که مقدمه ای بر جشنواره جهانی فیلم تهران شد. او اما از ابتدای دهه ۱۳۳۰ نقدنویسی را با مجله روشنفکر آغاز کرد و به همراه هژیر داریوش و فرخ غفاری از پرچمداران این عرصه شد. کاووسی بود که با لحنی تند و پرخاشگر همه عناصر سینمای فارسی از فیلمنامه و کارگردانی تا بازیگری را به باد انتقاد گرفت و البته در اوایل دهه ۱۳۴۰، اصطلاح «فیلمفارسی» را به ادبیات سینمایی ایران اضافه کرد و نوشت: «فیلمفارسی هم فیلم بود و هم فارسی اما در عین حال نه فیلم بود و نه فارسی…. آن فیلم ها نه فرم داشتند، نه ساختار و نه قصه. اصلاً به همین دلیل به آنها می گفتم فیلمفارسی… فرانسوی ها به این نوع فیلم ها اگر بخواهند احترام قائل شوند می گویند navet یعنی شلغم». او حتی موج نو سینمای ایران را هم رد کرد و معتقد بود که «در سینمای ایران موج کهنه ای نبوده که بعد از آن موج نو ایجاد شود». او که شاید کسی فکرش را هم نکند رباعیات خیام را به فرانسه ترجمه کرده باشد، ۶۰ سال نقد فیلم نوشت و برای هر نقد، چنان روز اول شور و شوق داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی