سینماسینما، حمیدرضا گرشاسبی
بیاییم فکر کنیم در سالهای آغازین پیروزی انقلاب هستیم. به ۴۰ سال قبل برگشتهایم و پدربزرگی با نوهاش مقابل مجلس قانونگذاریهای پیش از انقلاب ایستادهاند و پدربزرگ شروع میکند برای نوهاش داستانی بگوید از سیر و روند رسیدن مجلس به این نقطهاش. در واقع زمان حالِ داستانی فیلم «بهارستان، خانه ملت» را سالهای اول انقلاب میگیریم و بعد یک فلاشبک کامل میزنیم به اولین نقطههای بروز و ظهور مجلس. به این ترتیب، پدربزرگ یک داستان «یکی بود یکی نبود» را برای او تعریف میکند و از بای بسمالله تا تای تمتِ مجلس را به عرض او میرساند. به این ترتیب، «بهارستان، خانه ملت» «یک آنچه گذاشت درباره مجلس» است در زمانی که قرار است فصلی جدید از این نهاد کارش را شروع کند. فیلمهایی از نوع «بهارستان» فیلمهایی واقعهمحور و سرگذشتنگار هستند. فیلم از جایی و نقطهای آغاز شده، روی یک خط راه میرود، به آخرین نقطه میرسد و روایت را به انجام میرساند. گیرم این میان، نقاطی باشند که گاه به گاه حرکت راوی را کند میکنند و او را مجبور میسازند بایستد و بر آنها تامل بیشتری بکند تا آن نقاط شکوفاتر شوند؛ بازتر شوند و جزئیات بیشتری از آنها آشکار شود، چراکه آنها نقطههای جذاب این مسیرند؛ مکانهای دیدنی کنار جادهاند. البته هر گاه سخن از جذابیتی در این فیلم به میان میآید، آنجا حتما قتلی و تروری نیز صورت گرفته است. کسانی توطئه کردهاند به نابودی یکی و گروهی، یا بزرگسالی را میخواستهاند سنت کنند و همینطور کسی تاج شاهی پیش و پس بر سر پادشاه وقت گذاشته است.
«بهارستان، خانه ملت» فیلمی است که از آرشیو میآید. هر آنچه منبع و مواد خام است، برای عناصر روایی این اثر، از قبل وجود داشته و در جاهای مختلف روی هم انباشت بودهاند و در بایگانی. اینجا آنچه اهمیت دارد، بیرون کشیدن اسناد درست از درون تاریخ است. در «بهارستان، خانه ملت» عکسها به مثابه اسناد عمل میکنند. هر عکس استناد دارد به لحظهای از تاریخ؛ لحظهای که خود فقط یک آن ـ میزان از زمان که در یک عکس وجود داردـ نیست، بلکه هر عکس یا سند در ردیفی دیگر از همسلکهای خود و در مجاورت دیگر عکسها معنا مییابد و قطعهای میشود از یک پازل تاریخی. هر سند از سند قبلی خود ناشی شده و سبب پیدایش سندی در ادامه شده است. و الحق که این اندازه عکسهای تازه و هماهنگ با لحظههای تاریخی مجلس در این فیلم، آن را به استثنایی در میان فیلمهای اینچنینی تبدیل کرده است. رنگی که هر کدام از عکسها به خود گرفتهاند نیز تمهیدی روزآمد است که به فیلم طراوتی بخشیده و آن را در بُعد تصویری جلوهدارتر کرده است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی میزبان ۶۵ مستند میشود
- معرفی اعضای هیئت انتخاب دو بخش جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- یک سند تصویری قابل اعتنا/ نگاهی به مستند «بهارستان خانه ملت»
- الهام حسینزاده: «هنر و تجربه» به تمرکز پایگاهی، نمایشی و تبلیغاتی نیاز دارد
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- گزارشی از نشست همفکری مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با هنرمندان درباره «هنر و تجربه»
- هنروتجربه، شاهرگ حیاتی ورود به سینمای جهان
- اطلاعیه موسسه هنروتجربه در واکنش به تصمیم سازمان سینمایی/ قدردانی از سینماگران، امید به آینده
- افتتاح دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش فیلم ژانگ ییمو
- اعلام اسامی فیلمهای حاضر در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین»
- به همت موسسه هنروتجربه و سفارت چین در ایران؛ دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» برگزار میشود
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- قدم زدن در کوچه تاریخ
- اکران آنلاین دو فیلم از ۱۲ خرداد
- معرفی داوران و فیلمهای بخش مستند و داستانی هفتمین دوره جشنواره فیلمهای ایرانی زوریخ
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران