تشکیل شورای راهبردی اکران در سازمان سینمایی این سوال را مطرح میکند که آیا این شورای راهبردی مثل شوراهای مشابه قبلی بیفایده خواهد بود و بعد از مدتی کنار میرود یا از این پس، اختیارات شورای صنفی نمایش را هم برعهده خواهد گرفت؟
به گزارش سینماسینما، در گذشته و در چند مقطع شورایی با نام شورای عالی اکران تشکیل شد تا وضعیت اکران سینما را بهتر مدیریت کند. آخرین بار در دوران معاونت سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد چنین شورایی با هدف برقراری عدالت در اکران ایجاد شد که با شیوع کرونا و به هم ریختن نظم اکران و فعالیت سینماها به نوعی منحل شد.
این شورا در زمان کار خود مسئولیتی فراتر از شورای صنفی داشت و در ابتدای سال ۱۳۹۹ همزمان با موج اول کرونا، طباطبایی نژاد گفته بود که شورای صنفی نمایش از این پس، اختیارات بیشتری پیدا کرده و به عنوان مثال شورای عالی اکران تا قبل از این به عنوان شورای بالادستی در حال کار بود که با کنار رفتن آن، بخشی از اختیارات آن به این شورا محول خواهد شد.
حال پس از گذشت دو سال بار دیگر شورایی بالادستی برای اکران ایجاد شده در حالی که آییننامه اکران ۱۴۰۱ هنوز به صورت نهایی و قطعی منتشر نشده است و برخی گمانهزنیهای دیگر هم شائبه منحل شدن یا فرمالیته بودن شورای صنفی نمایش را به وجود آورده است.
در این مورد علی سرتیپی – رییس کانون پخشکنندگان سینما – به ایسنا میگوید: شورای صنفی منحل نشده و شاید برخی خبرها به این دلیل مطرح شده که اعضای جدید شورا معرفی شوند، البته قبل از این هم یک شورای عالی اکران داشتیم و خود من در همان زمان آقای طباطبایی نژاد، عضو شورا بودم. در حال حاضر مسئولیتهای این شورا بیشتر است چون ریاست آن بر عهده رئیس سازمان سینمایی است.
او افزود: در این شورای راهبردی برای اکران تصمیمگیریهای کلیتری خواهیم داشت و عملکرد آن در حوزه بحثهای کلان خواهد بود. در جلسه اول نیز پیرامون مسائل روز سینما، مشکلات فعلی و آینده آن و همچنین جذب مخاطب و وضعیت تولید در سینما صحبت شد در صورتی که شورای صنفی نمایش بیشتر به مسائل روزمره میپردازد.
همچنین محمد قاصد اشرفی – رئیس انجمن سینماداران- در این مورد به ایسنا گفت: دوره فعالیت اعضای فعلی شورای صنفی نمایش به پایان رسیده و باید اعضای جدید انتخاب و معرفی شوند، اما برای شورای راهبردی اکران، رئیس سازمان سینمایی از رؤسای انجمنهای پخشکنندگان، تهیهکنندگان، سینماداران و کارگردانان دعوت کرده تا برای تصمیم گیریهای کلی سینمایی کشور جلساتی با حضور مدیر عامل خانه سینما، معاون نظارت و ارزشیابی و مدیر کل نمایش به صورت مداوم برگزار کنند، بنابراین شورای صنفی نمایش نیز به همین شکل باقی میماند و نمایندگان جدید باید معرفی شوند.
وی ادامه داد: شورای صنفی نمایش بیشتر برای ثبت قرارداد هاست و با توجه به اولویتهایی که برای کرونا وجود دارد بر اساس نوبتهایی که برای اکران داده میشود ادامه فعالیت میدهد. این روند قبلا هم بوده و کارکرد شورای صنفی متفاوت است.
او با اشاره به اینکه جلسهای در روزهای آخر اسفند در این شورای راهبری تشکیل شده بود و روز گذشته هم یک جلسه دیگر تشکیل شده است، گفت: با توجه به وضعیت اکران سینماها و مشکلاتی که اکنون در این خصوص وجود دارد هفته آینده هم جلسه دیگری خواهیم داشت و در روز گذشته بحثهایی درباره تبلیغات و فروش بهتر فیلمها مطرح شد. همچنین عنوان شد که اگر صدا و سیما تیزر فیلمها را پخش نمیکند و سلیقهای عمل میکند لااقل سینماها میتوانند تبلیغ کنند تا مردم بدانند چه فیلمهایی در سینماها روی پرده میروند.
براساس پیگیری ایسنا از دو عضو شورای صنفی نمایش هیچ کدام از آنها از تشکیل شورای راهبردی اکران اطلاعی نداشتند و اظهار نظری نکردند، با این حال مشخص نیست چقدر از دلایل تشکیل این شورای جدید به حاشیههای اکران نوروزی برمیگردد؛ حاشیههایی که مدیران سازمان سینمایی بروز آن را به اعلام زودهنگام اسامی فیلمها توسط شورای صنفی نمایش بدون هماهنگی و توجه به مجوز آثار مرتبط دانستند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در جلسه شورای صنفی نمایش مصوب شد: «دو روز دیرتر» و «سینما شهرقصه» به سینماها میآیند
- علی سرتیپی: تاثیر منفی افزایش نرخ ارز بر سالن سازی/ پاپ کورن هم از بلیت سینما گرانتر است
- هشتمین جلسه شورای صنفی نمایش برگزار شد؛ اکران دو فیلم جدید از ۵ شهریور
- خروج کانون کارگردانان سینما از شورای صنفی نمایش/ برای رائد فریدزاده متاسفیم
- اعلام فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۳/ ۴ فیلم جشنواره فجر ۴۳ در نوبت اکران قرار گرفت
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- «شبگرد» فرزاد موتمن اکران میشود
- علی سرتیپی رئیس هیات مدیره انجمن ویاودی شد
- ۳ فیلم جدید در سینماها/ پایان اکران سراسری «مست عشق» و «سال گربه»
- فیلمهای مدیری، سهیلی و داودنژاد در راه اکران/ ثبت دوباره قرارداد فیلم حمیدرضا آذرنگ
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ از دعوا بر سر اکران ۱۰ فیلم کمدی تا اجبار در دادن یک حق وِتو
- فیلمهای سعید سهیلی و مهران مدیری در راه سینماها/ تعویق یک هفتهای اکران «یادگار جنوب»
- به مناسبت عید سعید فطر؛ شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، بهرام افشاری و هانده اَرچل روی پرده سینماها
- رایزنی برای ادامه اکران چند فیلم در نوروز
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





