در حالی که اتریش و سازندگان فیلم «جوی» به رد شدن این فیلم از سوی کمیته انتخاب آکادمی اسکار اعتراض کردهاند، آکادمی از این کمیته دفاع کرد.
به گزارش سینماسینما به نقل از ایندی وایر، پس از این که کمیته انتخاب فیلم بلند بینالمللی اسکار روز دوشنبه فیلم «جوی» ساخته سودابه مرتضایی را که از سوی اتریش به آکادمی معرفی شد بود رد کرد، تهیه کننده و کارگردان فیلم از فیلم خود دفاع و به تصمیم کمیته انتخاب اعتراض کردند.
پنج شنبه مارتین شوایگهوفر مدیر «آسترین فیلمز» در نامهای اعتراضی به آکادمی نوشت: این تصمیم یک تعجب ناخوشایند و واقعا شوکآور بود.
در این نامه که به امضای مرتضایی و الیویه نویمان تهیه کننده رسیده گفته شده که شخصیتهای فیلم با زیرنویس آلمانی، بینی (نیجریه) و پیدگین (ترکیب شکسته بسته بدون توجه به گرامر از زبان داخلی یک کشور با انگلیسی) که از گرامر متفاوتی از انگلیسی است، حرف میزنند و این بیش از ۵۳ درصد فیلم را دربرمیگیرد.
اما ظاهرا کمیته ۶ نفره انتخاب اسکار به این نتیجه رسیده که این زبان انگلیسی است و حتی بدون توجه به پیدگین بیش از دو سوم فیلم به زبان انگلیسی صحبت شده است.
از سال ۲۰۰۶ آکادمی اسکار برای این که راه را برای ورود فیلم کشورهای دیگر به این رقابت باز کند، بر این تاکید کرد که فیلمی واجد شرایط است که دیالوگهای آن عمدتا غیرانگلیسی باشد. برای مثال ایرلند امسال با فیلمی به نام «غزه» به زبان عربی وارد این رقابت شده است.
با توجه به حمایت آکادمی از تصمیم کمیته انتخاب، این پرونده همچنان بسته است و راهی برای ورود این فیلم به رقابت اسکار وجود ندارد.
فیلم مرتضایی سال ۲۰۱۸ در ونیز برای اولین بار دیده شد و اکنون به صورت استریم در نتفلیکس در دسترس است. این فیلم درباره کارگران جنسی در وین است و تاکنون چند جایزه برده است.
اتریش به خوبی با شرایط اسکار آشناست و تاکنون ۴۲ بار در این رقابت شرکت کرده است. این کشورسال ۲۰۰۵ با فیلم «مخزن» ساخته میشل هانکه از این رقابت رد شد ولی چند سال بعد با «عشق» اسکار را برد.
تصمیم آکادمی هفته پیش با رد فیلمی از نیجریه نیز مناقشه برانگیز شد چون این نخستین حضور فیلمی از یک کارگردان نیجریهای بود که به اسکار فرستاده میشد. با توجه به این که انگلیسی زبان رسمی نیجریه است، و این فیلم ۱۱ دقیقه دیالوگ غیرانگلیسی داشت، آن هم از سوی کمیته انتخاب رد شد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- فیلم کوتاه «برادر» واجد شرایط اسکار شد
- توسط آکادمی اسکار ۲۰۲۴؛ جایزه فلوشیپ طلایی برای زنان به دو سینماگر ایرانی اهدا میشود
- چین از رقابت اسکار ۲۰۲۵ خارج شد
- با ۳ جایزه برای سینماگران ایرانی؛ برندگان جشنواره شیکاگو معرفی شدند
- در آستانه دوره چهلویکم رقم خورد؛ تمدید حضور جشنواره فیلم کوتاه تهران در فهرست مورد تأیید آکادمی اسکار
- برای رقابت در اسکار نود و هفتم؛ «کشتیگیر» نماینده بنگلادش و «ایر» نماینده دومینیکن شد
- در شاخه بهترین فیلم بینالمللی؛ «نفس من را بگیر» نماینده تونس در اسکار شد
- برای رقابت در دوره نودوهفتم؛ انیمیشن «شیشهگر» نماینده پاکستان در اسکار شد
- فیلم هندی، نماینده بریتانیا شد؛ «سانتوش» به اسکار میرود
- برای رقابت در دوره نودوهفتم؛ مکزیک برنده ساندنس را به اسکار فرستاد
- به نمایندگی از طرف ایتالیا؛ برنده شیر نقرهای ونیز به اسکار میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»