احمدرضا درویش: همواره ادعای سینمای ملی را داشتهایم؛ در حالی که بیش از ۴۰ میلیون نفر از جمعیت ایران، از داشتن سینما محروم هستند. این محرومیت به این معنا است که سینمای ایران، سینمایی ملی نیست و ناعدالتی فرهنگی وجود دارد.
به گزارش سینماسینما، این کارگردان سینما که در حاشیهی جشنواره «چلچراغ» سخن میگفت ادامه داد: تولیدات سمعی و بصری، پدیدهای دامنهدار و وسیع است که در حوزههای مختلف فیلمسازی مانند فیلمهای داستانی، تلویزیونی، مستند و انیمیشن تعریف میشود که این دامنه وسیع، گوناگونی و تنوع بسیاری را برای پرورش ذائقه مخاطب فراهم میکند.
او ادامه داد: سینما به این دلیل که با هنر تصویر و صدا به زبان مشترک در ارتباطات جهانی تبدیل شده که در همین راستا رسانه را شکل میدهد و پوشش وسیعی در جهت نگاه به مخاطب فراهم میکند.
کارگردان فیلم سینمایی «دوئل» با طرح این پرسش که آیا سینمای ایران در برگیرنده عرصه موضوعات جدی است؟ تصریح کرد: عنصر اصلی ما در ساخت آثار هنری انسان است و بدون این عنصر هیچ اثری شکل نمیگیرد، بنابراین در ارتباط با مخاطب چارهای جز اینکه به موضوع فرهنگ، هویت و تاریخ توجه کنیم، نداریم.
درویش با بیان اینکه سینمای ایران در فضایی تنفس میکند که شکلی عمیق از هویتمندی را با خود دارد، گفت: اگر اعتقاد داریم که کشور ما از عمیقترین ریشههای تاریخی و هویتی برخوردار است، نمود و تاثیر آن باید در همه آثار دیده شود. وقتی از سینمای جدی حرف میزنیم به این معنا نیست که باید فیلم تاریخی بسازیم.
او ادامه داد: واقعیت این است که فرقی نمیکند این عرصه متنوع و با ریشه، با شکلی از زبان سینما منتقل می شود، بلکه مهم این است به عرصه موضوعات جدی توجه ویژهای شود.
این کارگردان سینما، با اشاره به این مطلب که در حال حاضر با عرصه متنوعی از مخاطب با سلایق مختلف مواجه هستیم، گفت: مخاطبان امروز از فرهنگ، زبان و آیینهای متکثر و متنوعی برخوردار هستند و سئوال من این است که آیا سینمای ایران در برگیرنده همه این سلایق است؟ آیا مردمی که به سینما میروند یا آثار سمعی و بصری را میبینند، آیینه خود را بر پرده را میبینند؟
درویش با طرح این سوال که آیا پرده سینمای ملی ایران آینه تمام نمای هویت، معارف، فرهنگ و تاریخ مخاطب است؟ گفت: متاسفانه سینما و عرصه تولیدات سمیعی و بصری در ایران، معطوف به تهران شده است و هندسه شهر نشینی بر بیان سینمایی و زبان سینما احاطه کرده است.
کارگردان فیلم «رستاخیز» با اشاره به اینکه هیچ اثر فرهنگی و هنری نمیتواند ادعای جهانی بودن داشته باشد، مگر اینکه در بر گیرنده هویت و ایرانی بودن ما باشد، گفت: جهانی شدن از نظر من با افکار عمومی جهان و دیده شدن آثار توسط مردم ارتباط مستقیم دارد؛ به گونهای که مردم جهان آثار ما را ببینند و از این طریق شناخته شویم.
درویش افزود: به نظرمن ما نه صاحب سینمای ملی و نه صاحب صنعت سینما هستیم. بلکه دارای یک سینمای تجربی هستیم که در مراحل اولیه شکلگیری سینمای تجربی قرار داریم. حتی در حوزه رسانه نیز اینگونه هستیم و تبدیل به نشانه یا برند در دنیا نشدهایم.
او در ادامه با اشاره به این نکته که برخی از شهرهای کشور از داشتن سالن سینما محروم هستند گفت: همواره ادعای سینمای ملی را داشتهایم؛ در حالی که بیش از ۴۰ میلیون نفر از جمعیت ایران، از داشتن سینما محروم هستند. این محرومیت به این معنا است که سینمای ایران، سینمایی ملی نیست و ناعدالتی فرهنگی وجود دارد.
کارگردان فیلم سینمایی «کیمیا» با بیان این مطلب که در مبانی مشکلات فراوانی داریم، گفت: تصور کنید سینمای ما تسلط کامل به زبان هنر و سینما دارد. اما وقتی این تسلط خالی از هویت فرهنگی باشد، چطور میتوانیم با دنیا حرف بزنیم؟ چگونه بشر امروز را که در ترس و نگرانی به سر میبرد، به توجه به هویت، مضامین، مفاهیم و جهانبینی خود دعوت کنیم. چگونه می توانیم بومی باشیم و اندیشه خود را با زبان جهانی به بینندگان جهانی منتقل کنیم؟
درویش افزود: ما باید معلوم کنیم که بین نهال یا یک درخت ریشهدار، کدامیک هستیم. در سخنانی که میگوییم و میشنویم از سینمای ملی ، صنعت سینمای ایران و سینمای جهانی ایران به عنوان یک درخت تنومند یاد میکنیم اما با نگاهی دقیق متوجه میشویم نو نهال هستیم و یا حداقل خودمن با نگاه دقیق به آثارم و سایر آثار احساس درخت تنومند را نمیکنم.
او در ادامه با بیان این مطلب که نوع نگرش و سیره امام حسین (ع) به زندگی مرز ندارد گفت: امام حسین (ع) از نظر جغرافیای تاریخی به منطقهای باز میگردد که متعلق به سنت است و پرداخت به نوع نگرش و سیره امام حسین (ع) به زندگی مرز ندارد.
درویش تاکید کرد: به گواه تاریخ بیش از ۳۰۰ میلیون شیعه به حماسهای که امام حسین (ع) و یاران ایشان در عاشورا خلق کردهاند، علاقه دارند و جشنوارههایی مانند «چهلچراغ» تلاش میکنند جریان سنت و مدرنیته را به هم وصل کنند.
داور بخش فیلمهای ویدئویی جشنواره «چهلچراغ» تصریح کرد: مضمون جریان عاشورا کاملا مدرن است و مفاهمی که در عرصه عاشورا عرضه شده به این دلیل است که روزآمد است و این اتفاق مهمی است و حتما مخاطب دارد.
او با تاکید بر این نکته که باید دید منشور از مردمی بودن جشنوارهای مثل «چهل چراغ» چیست؟ گفت: باید بررسی کرد که منظور از مردمی بودن جشنوارهها چیست؟ به نظرمن مقولهای که قرار است مردمی شود باید برای مردم و برخاسته از مردم باشد.
کارگردان فیلم سینمایی «متولد ماه مهر» با اشاره به اینکه عرصه هالیوود تنها سینما نیست، بیان کرد: منبع درآمد امریکا بعد از تسلیحات، سینما است که سپهر جریان تفکر را در اندیشه جهانی و در همه عرصهها ترویج میکند.
درویش در ادامه با بیان این مطلب که حضور سینمای ایران در عرصه بین الملل مزیت دارد گفت: ارتباط درون حرفهای یکی از مزایای حضور جهانی سینماگران است. به این معنا که فیلمسازان جهانی در جشنوارههای مختلف یکدیگر را ملاقات میکنند که این ملاقات کردنها به رشد سینمای جهان کمک میکند.
کارگردان فیلم «سرزمین خورشید» تصریح کرد: مزیت دیگر حضور سینمای ایران در عرصه بینالملل سیاسی است. چراکه موفقیتهای سینمای ایران از منظر جشنوارهای مهمترین خدمت سیاسی به کشور بوده است و متاسفم به این خدمت سینماگران به درستی پاسخ داده نشده است.
این کارگردان که داور بخش فیلمهای ویدئویی در جشنواره فیلم و عکس «چهل چراغ» در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرد: پرداخت به نوع نگرش و سیره امام حسین (ع) به زندگی مرز ندارد و به گواه تاریخ بیش از ۳۰۰ میلیون شیعه به حماسهای که امام حسین (ع) و یاران ایشان در عاشورا خلق کردهاند، علاقه دارند و اگر قرار باشد نگاه جدی به مضمون عاشورا در حوزه فرهنگ و هنر شود به نظرمن بهترین فضا جشنواره «چهلچراغ» است.
نخستین کارگاه از مجموعه کارگاههای آموزشی در حوزه سینما با موضوع کارگردانی ۲۳ شهریورماه به مدیریت احمدرضا درویش در پردیس سینما ملت برگزار شد،احمدرضا درویش از برپایی جشنواره فیلم و عکس «چهلچراغ» تقدیر کرد و گفت: وقتی صحبت از برگزاری جشنوارهای چون «چهلچراغ» با موضوع امام حسین (ع) میشود باید ادب، اخلاق، امکانات و… را با تراز امام حسین (ع) سنجید.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دولت دوازدهم کدام فیلمها را میخواهد از توقیف خارج کند؟/ اسامی فیلمهای توقیفی
- برنامه ریزی برای حضور یک فیلم ایرانی در جشنواره «کن»
- بازیگر جوان «رستاخیز»: بی انگیزه شدم/ در قزوین مزرعه داری می کنم
- روایت محمد سلوکی از پیادهروی اربعین
- اعتراض سینماگران در جشنواره حسینی به اهانت نشریه ای که نام حسین (ع) را یدک می کشد
- تجلیل از احمدرضا درویش در اختتامیه «چهل چراغ»
- افخمی: بزرگترین استادان سینما قصد سرگرم کردن مردم را داشتند
- در افتتاحیه جشنواره «چهل چراغ» مطرح شد/ میرباقری از مفاخر ایران است
- پیش درآمدی برای اکران عمومی/ «رستاخیز» در جشنواره چهل چراغ روی پرده میرود
- رییس حوزه هنری: وضعیت «رستاخیز» جرئت فیلمسازان دینی را گرفت
- احمدرضا درویش: رستاخیز را گروگان گرفتند/ مشکل فیلم بالاخره حل می شود
- اختصاصی سینماسینما/ رستاخیز، جشنواره بغداد را تکان داد/ دست درویش را می بوسیدند
- احمدرضا درویش: پشت همه اتفاقات فیلم رستاخیز حکمتی وجود دارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد