سینماسینما، علی پاکزاد – امیر اسفندیاری سخنگوی هیات انتخاب فیلم ایرانی اسکار با تشریح جزئیات روند انتخاب فیلم ایرانی اسکار ۲۰۱۸، تاکید کرد نباید فرصت معرفی فیلم به اسکار را از دست بدهیم و همچنین باید توقعی منطقی از سینمای ایران داشته باشیم.
به گزارش سینماسینما ، هیات معرفی فیلم ایرانی در سال جاری طبق سالهای گذشته، با میزبانی بنیاد سینمایی فارابی و تعامل مستقیم با خانه سینما و سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری، سازماندهی شده است. سیروس الوند (کارگردان)، مجید انتظامی (آهنگساز)، محمد بزرگ نیا (کارگردان)، کمال تبریزی (کارگردان)، سید جمال ساداتیان (تهیه کننده)، رسول صدرعاملی (کارگردان)، جواد طوسی (منتقد)، رضا کیانیان (بازیگر) و امیر اسفندیاری (معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی) در سال جاری در این کمیته عضویت دارند باید دید کدام فیلم نماینده ایران در اسکار خواهد بود؟
امیراسفندیاری درباره هیات انتخاب و معرفی فیلم برای «اسکار» گفت: «معمولا هیات انتخاب فیلم، خانه سینما و بنیاد فارابی یک همکاری هماهنگ با هم دارند و فیلم مورد نظر را انتخاب میکنند. افراد زیادی در سالهای اخیر در هیاتهای انتخاب بودهاند که حضور همه آنها تاثیرگذار بود و کمکهای خوبی به سینما داشتهاند. مجموعا افرادی در سالهای گذشته و به خصوص امسال در هیات انتخاب حضور داشتهاند که کارنامه قابل دفاعی دارند و توانستهاند و میتوانند تصمیمات مهمی بگیرند.»
او ادامه داد: «اگر شما به افرادی که در این سالها در هیات انتخاب حضور داشتهاند نگاه کنید متوجه میشوید تمام فیلمها با استقلال و عدالت انتخاب شده است. اوج این رفتار را در سالهای گذشته به خوبی دیدیم. اما متاسفانه فیلمی که انتخاب شد توسط ارگانهای دیگر تحریم شد! به هر حال این هیات کار خودش را دقیق و بدون هیچ واهمهای انجام میدهد.»
اسفندیاری درباره فیلمهایی که امسال دیده شده گفت: «امسال توانستیم که تعداد ۱۰۳ فیلم را مرور کنیم. این ۱۰۳ فیلم، فیلمهایی بودند که قانون شامل حال آنها شده بود. یعنی فیلمهایی که از سال گذشته تا امسال اکران شدهاند. البته برخی از فیلمهای هنرو تجربه نیز جزو این فهرست بودند. اما فقط فیلمهایی که یک هفته اکران مستمر داشتند و بلیتفروشی کردند و تبلیغ هم برای فیلم مورد نظر انجام شده، دارای شرایط لازم هستند.»
اسفندیاری درباره فیلمهایی که انتخاب شدهاند و جایگاه بینالمللی دارند، گفت: «طبیعتا انتخاب یک فهرست کوتاه از این ۱۰۳ فیلم سخت بوده است. بحثهای مختلفی در هیات انتخاب مطرح شد. اما نهایتا به این ۱۰ فیلم که اعلام کردیم رسیدیم. تاکید میکنم با توجه به جوانب ما این انتخابها را انجام دادیم. کیفیت فیلم، مهمترین موضوع اینکه آیا این فیلمها موضوعی بینالمللی را به خوبی بیان میکنند؟ موضوع دیگر اینکه باید دید، وضعیت و حضور فیلمها در جشنوارههای بینالمللی چطور است. همه اینها باعث میشود ما یک فیلم را به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی کنیم.»
سخنگوی هیات انتخاب فیلم ایرانی برای اسکار درباره توقعی که بعد از اسکار سال قبل سینمای دنیا از سینمای ایران دارد گفت: «فکر میکنم اصولا توقع از کشور ما بسیار زیاد است. هرچند من بر این باورم توقع ما از خودمان بیشتر از توقعی است که دیگران از ما دارند و البته این موضوع بد نیست، اما گاهی باعث میشود ما ارزشهای بسیار مهم و موفقیتهای سینمایی کشور را کم رنگ کنیم و گاهی آنها را به خوبی درک نکنیم. سینمای ایران اکنون سه دهه است که مورد توجه جامعه بینالمللی قرار دارد. کشورهایی هستند که به حضور سینمای ایران در جامعه بینالمللی غبطه میخورند. به هر حال سینمای ما در دنیا مطرح است. حدودا بیست و سه سال است که فیلم به اسکار معرفی میکنیم. موفقیتهای ما با کشورهایی که سالهای سال است در اسکار حضور دارند قابل قیاس نیست. برای مثال سینمای هند یک سینمای صنعتی است که سالی هزار اثر تولید میکند و قطعا مطرح هستند، اما عملکرد چیز دیگری بوده است. دلیلی ندارد که هر دفعه که فیلم معرفی میکنیم برنده هم باشیم. اما اعتقاد دارم که ما باید هر سال فیلم معرفی کنیم.»
اسفندیاری گفت: «ما سعی میکنیم فیلمی را معرفی کنیم که از هر نظر بهترین چهره را از ایران نشان دهد.البته تمام این بحثها درباره انتخاب فیلم در هیات انتخاب صورت گرفته است. این هیات انتخاب است که باید قانع شود که چه فیلمی میتواند بهترین نماینده ایران در اسکار باشد. اگر این دوستان فیلمی را انتخاب می کنند قطعا مورد تایید خانواده سینمای ایران خواهد بود. وقتی به استقلال این هیات اشاره کردم درباره تمام مسائل پاسخ دادم؛ در کشورهای دیگر انتخاب فیلم برای اسکار از کانالهایی غیرسینمایی انجام میگیرد. وقتی که ما روند مناسبی را برای معرفی فیلم انتخاب کردهایم باید به آن احترام بگذاریم. فهرست ۱۰ فیلمی که انتخاب شده است فیلمهایی بوده اند که از هر نظر مورد تایید هیات انتخاب بودهاند. باید این موضوع را در نظر بگیریم که ۹۳ فیلم بیرون مانده اند و شاید دوستانی که فیلم آنها حضور ندارد از این موضوع ناراحت باشند.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ اسکار بدلکاران به رسمیت شناخته شد
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- تنها ۴ روز مانده به مراسم اسکار؛ مرگ بازیگر برنده اسکار و همسرش در خانه!
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- نامزدی دو بازیگر فیلم علی عباسی در اسکار
نظر شما
پربازدیدترین ها
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
آخرین ها
- تولد یک سینماگر درخشان ازبکستانی
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران