سینماسینما، علی پاکزاد – امیر اسفندیاری سخنگوی هیات انتخاب فیلم ایرانی اسکار با تشریح جزئیات روند انتخاب فیلم ایرانی اسکار ۲۰۱۸، تاکید کرد نباید فرصت معرفی فیلم به اسکار را از دست بدهیم و همچنین باید توقعی منطقی از سینمای ایران داشته باشیم.
به گزارش سینماسینما ، هیات معرفی فیلم ایرانی در سال جاری طبق سالهای گذشته، با میزبانی بنیاد سینمایی فارابی و تعامل مستقیم با خانه سینما و سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری، سازماندهی شده است. سیروس الوند (کارگردان)، مجید انتظامی (آهنگساز)، محمد بزرگ نیا (کارگردان)، کمال تبریزی (کارگردان)، سید جمال ساداتیان (تهیه کننده)، رسول صدرعاملی (کارگردان)، جواد طوسی (منتقد)، رضا کیانیان (بازیگر) و امیر اسفندیاری (معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی) در سال جاری در این کمیته عضویت دارند باید دید کدام فیلم نماینده ایران در اسکار خواهد بود؟
امیراسفندیاری درباره هیات انتخاب و معرفی فیلم برای «اسکار» گفت: «معمولا هیات انتخاب فیلم، خانه سینما و بنیاد فارابی یک همکاری هماهنگ با هم دارند و فیلم مورد نظر را انتخاب میکنند. افراد زیادی در سالهای اخیر در هیاتهای انتخاب بودهاند که حضور همه آنها تاثیرگذار بود و کمکهای خوبی به سینما داشتهاند. مجموعا افرادی در سالهای گذشته و به خصوص امسال در هیات انتخاب حضور داشتهاند که کارنامه قابل دفاعی دارند و توانستهاند و میتوانند تصمیمات مهمی بگیرند.»
او ادامه داد: «اگر شما به افرادی که در این سالها در هیات انتخاب حضور داشتهاند نگاه کنید متوجه میشوید تمام فیلمها با استقلال و عدالت انتخاب شده است. اوج این رفتار را در سالهای گذشته به خوبی دیدیم. اما متاسفانه فیلمی که انتخاب شد توسط ارگانهای دیگر تحریم شد! به هر حال این هیات کار خودش را دقیق و بدون هیچ واهمهای انجام میدهد.»
اسفندیاری درباره فیلمهایی که امسال دیده شده گفت: «امسال توانستیم که تعداد ۱۰۳ فیلم را مرور کنیم. این ۱۰۳ فیلم، فیلمهایی بودند که قانون شامل حال آنها شده بود. یعنی فیلمهایی که از سال گذشته تا امسال اکران شدهاند. البته برخی از فیلمهای هنرو تجربه نیز جزو این فهرست بودند. اما فقط فیلمهایی که یک هفته اکران مستمر داشتند و بلیتفروشی کردند و تبلیغ هم برای فیلم مورد نظر انجام شده، دارای شرایط لازم هستند.»
اسفندیاری درباره فیلمهایی که انتخاب شدهاند و جایگاه بینالمللی دارند، گفت: «طبیعتا انتخاب یک فهرست کوتاه از این ۱۰۳ فیلم سخت بوده است. بحثهای مختلفی در هیات انتخاب مطرح شد. اما نهایتا به این ۱۰ فیلم که اعلام کردیم رسیدیم. تاکید میکنم با توجه به جوانب ما این انتخابها را انجام دادیم. کیفیت فیلم، مهمترین موضوع اینکه آیا این فیلمها موضوعی بینالمللی را به خوبی بیان میکنند؟ موضوع دیگر اینکه باید دید، وضعیت و حضور فیلمها در جشنوارههای بینالمللی چطور است. همه اینها باعث میشود ما یک فیلم را به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی کنیم.»
سخنگوی هیات انتخاب فیلم ایرانی برای اسکار درباره توقعی که بعد از اسکار سال قبل سینمای دنیا از سینمای ایران دارد گفت: «فکر میکنم اصولا توقع از کشور ما بسیار زیاد است. هرچند من بر این باورم توقع ما از خودمان بیشتر از توقعی است که دیگران از ما دارند و البته این موضوع بد نیست، اما گاهی باعث میشود ما ارزشهای بسیار مهم و موفقیتهای سینمایی کشور را کم رنگ کنیم و گاهی آنها را به خوبی درک نکنیم. سینمای ایران اکنون سه دهه است که مورد توجه جامعه بینالمللی قرار دارد. کشورهایی هستند که به حضور سینمای ایران در جامعه بینالمللی غبطه میخورند. به هر حال سینمای ما در دنیا مطرح است. حدودا بیست و سه سال است که فیلم به اسکار معرفی میکنیم. موفقیتهای ما با کشورهایی که سالهای سال است در اسکار حضور دارند قابل قیاس نیست. برای مثال سینمای هند یک سینمای صنعتی است که سالی هزار اثر تولید میکند و قطعا مطرح هستند، اما عملکرد چیز دیگری بوده است. دلیلی ندارد که هر دفعه که فیلم معرفی میکنیم برنده هم باشیم. اما اعتقاد دارم که ما باید هر سال فیلم معرفی کنیم.»
اسفندیاری گفت: «ما سعی میکنیم فیلمی را معرفی کنیم که از هر نظر بهترین چهره را از ایران نشان دهد.البته تمام این بحثها درباره انتخاب فیلم در هیات انتخاب صورت گرفته است. این هیات انتخاب است که باید قانع شود که چه فیلمی میتواند بهترین نماینده ایران در اسکار باشد. اگر این دوستان فیلمی را انتخاب می کنند قطعا مورد تایید خانواده سینمای ایران خواهد بود. وقتی به استقلال این هیات اشاره کردم درباره تمام مسائل پاسخ دادم؛ در کشورهای دیگر انتخاب فیلم برای اسکار از کانالهایی غیرسینمایی انجام میگیرد. وقتی که ما روند مناسبی را برای معرفی فیلم انتخاب کردهایم باید به آن احترام بگذاریم. فهرست ۱۰ فیلمی که انتخاب شده است فیلمهایی بوده اند که از هر نظر مورد تایید هیات انتخاب بودهاند. باید این موضوع را در نظر بگیریم که ۹۳ فیلم بیرون مانده اند و شاید دوستانی که فیلم آنها حضور ندارد از این موضوع ناراحت باشند.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- به نمایندگی از هنگکنگ؛ «گرگ و میش جنگجویان» به اسکار ۲۰۲۵ میرود
- توضیح تهیهکننده «در آغوش درخت» درباره چگونگی حضور در رقابت اسکار
- «امیلیا پرز» از فرانسه به اسکار میرود
- شانس بالای «امیلیا پرز» / چهار فیلم در فهرست نهایی گزینش نماینده فرانسه در اسکار
- فیلم محمد رسولاف در راه اسکار؛ «دانه انجیر معابد» نماینده آلمان در اسکار شد
- احتمال معرفی «دانه انجیر معابد» به عنوان نماینده آلمان به اسکار
- برای بهترین بازیگر مرد؛ رقابت خواکین فینیکس و دنزل واشینگتن/ پیشبینیهای اولیه اسکار ۲۰۲۵
- معرفی برگزیدگان اسکار ۲۰۲۴/ «اوپنهایمر» بهترین فیلم شد
- تظاهرات «برای فلسطین آزاد» مقابل مقر برگزاری مراسم اسکار
- چه کسانی باید اسکار ۲۰۲۴ را ببرند؟!
- اهدا کنندگان جوایز اسکار معرفی شدند
- «باربی» سیاسی شد/ ادامه واکنشهای انتقادی به اسکار
- گفتوگو با کارگردان انیمیشن نامزد جایزه اسکار/ یونیفورم متنی است که باید رمزگشایی شود
- «اوپنهایمر» پیشتاز نامزدهای اسکار ۲۰۲۴ شد/ انیمیشن ایرانی نامزد شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش