فیلم «سال دوم دانشکده من» به کارگردانی رسول صدرعاملی به بخش مسابقه اصلی چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم مسکو راه یافت.
به گزارش سینماسینما،در بخش مسابقه اصلی چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم مسکو فیلمهای سیار (لتونی، آلمان/ کارگردان: داویس سیمانیس)، ماه عسل (فرانسه/ کارگردان: الیزه اوتزنبرگر)، سال دوم دانشکده من (ایران/ کارگردان: رسول صدرعاملی)، شنبه بعد از ظهر (بنگلادش، آلمان، روسیه/ کارگردان: مصطفی سرور فاروقی)، دام (ترکیه/ کارگردان: سعید جولاک)، پوچ (فنلاند/ کارگردان: الکسی سالمنپرا)، راز یک رهبر (قزاقستان/ کارگردان: فرخات شاریپف)، خورشید بالای سرم هرگز غروب نمی کند (روسیه/ کارگردان: لیبوف باریسوفا)، خنده (ایتالیا/ کارگردان: والریو ماستاندرئا)، در جستجوی پژواک (چین/ کارگردان: ژانگ چی)، مربا (ژاپن/ کارگردان: سابو)، یکشنبه (روسیه / کارگردان: اسوتلانا پروسکورینا) و شیوع (روسیه/ کارگردان: پاول کوستوماروف) به رقابت می پردازند.
کیم کی دوک (رییس هیات داوران / کارگردان/ کره جنوبی)، سمیح کاپلان اوغلو (کارگردان/ ترکیه)، والیا سانتللا (فیلمنامه نویس/ ایتالیا)، ایرینا آپکسیموفا (بازیگر/ روسیه) داوران این دوره از جشنواره هستند.
جشنواره مسکو از سال ۱۹۵۶ کار رسمی خود را آغاز کرد . این جشنواره به شکل دوسالانه – یک سال در میان با جشنواره کارلووی واری – برگزار می شد. از سال ۱۹۹۹، جشنواره مسکو، سالانه و مجزا از جشنواره کارلووی واری برگزار شد .
از سال ۱۹۷۲، از سوی فدراسیون بین المللی تهیه کنندگان فیلم (فیاپف) دارای کلاس آ شد و در کنار جشنواره های بزرگی چون کن و ونیز و برلین قرار گرفت. امروز هم مسکو یکی از پانزده جشنواره رده رقابتی بین المللی در تقویم فیاپف است.
سالهاست که نیکیتا میخالکف کارگردان نامی روسیه ریاست این جشنواره را عهده دار است.
میخالکف کارگردان برنده جایزه شیر طلایی ونیز و نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی زبان برای «اورگا»، برنده جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن و اسکار بهترین فیلم خارجی زبان برای «آفتاب سوخته» و برنده شیر ویژه جشنواره ونیز و نامزد بهترین اسکار فیلم خارجی زبان برای «دوازده» است.
همه ساله هیات داوران قدرتمندی قضاوت در مورد فیلم های بخش اصلی را به عهده دارند. در بیست سال اخیر بزرگانی چون هکتور بابنکو، جرالدین چاپلین، لوک بسون، پاول لونگین، شیام بنگال، لیو اولمان، درک مالکوم، فرد اسکیپیسی، آندژی زولافسکی، جولی کریستی، اولریش زیدل، کلر دنی، یرژی اشتور، آلن پارکر، باربارا زووکووا، سرگی بودونوف، آنیژکا هولاند، کن راسل، رخشان بنی اعتماد، کارن شاه نظروف، مارگارت فون تروتا، تئوآنگلوپولوس و رضا میرکریمی این امر مهم را به عهده داشته اند.
بخش های مختلف جشنواره مسکو عبارتند از : بخش مسابقه اصلی، بخش مسابقه مستند، مسابقه چشم انداز، برنامه سینمای روسیه، نمایش فیلم های خارج از مسابقه، مروری بر آثار و برنامه واقعیت مجازی .
جایزه اصلی این جشنواره پیش از سال ۱۹۸۹ به شکل مدال زرین و سیمین بود. پس از آن جایزه سنت جورج جایگزین شد که سنت جورج سوار بر اسب با نیزه ای به سوی اژدها از جنس نقره با روکش طلایی برای بهترین فیلم، بهترین بازیگر زن ، بهترین بازیگر مرد ، جایزه ویژه ، بهترین کارگردانی اهدا می شود. طی این چهل دوره جشنواره، کارگردانانی چون سرگئی باندارچوک ، فدریکو فلینی ،کانه تو شیندو، ایشتوان سابو، پیترو جرمی، دامیانو دامیانی، اتوره اسکولا، آندژی وایدا، خوان آنتونیو باردم، زولتان فابری، کریشتف کیسلوفسکی، فرانپسکو روزی، گلب پانفلیف، میگوئل لیتین، نورمن جویسون ، کریشتف زانوسی، رضا میرکریمی و پائولو و ویتوریو تاویانی، برنده جایزه اصلی این جشنواره شده اند.
دیگر جوایز رسمی این جشنواره عبارتند از: جایزه بخش چشم انداز (بهترین فیلم مسابقه چشم انداز)، جوایز کمیته سازماندهی و اداره جشنواره بین المللی مسکو (جایزه برای کمک به سینمای جهان)، جایزه ویژه برای فتح ارتفاعات مهارت های بازیگری و وفاداری به اصول مدرسه استانیسلاوسکی «باور دارم به کنستانتین استانیسلاوسکی».
همچنین دیگر جوایز آن مشتمل بر جایزه خبری مطبوعات بین المللی ( فیپرشی) برای بهترین فیلم بخش اصلی مسابقه، جایزه هیئت داوران منتقدان فیلم روسیه برای بهترین فیلم روسی، برای بهترین فیلم بخش مسابقه و برای بهترین فیلم بخش چشم انداز، جایزه مخاطبان برای بهترین فیلم بخش اصلی مسابقه، جایزه فدراسیون روسیه از باشگاه های فیلم برای بهترین فیلم بخش اصلی مسابقه و جایزه تماشاگران است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «زیبا صدایم کن»؛ نجواى مردى از دل باران
- «زیبا صدایم کن»؛ بذرِ امید
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
- رقابت «تاکسیدرمیست» در جشنواره مسکو
- یادداشت کیانوش عیاری درباره «جنگل پرتقال»؛ با ۶۰ هزار تومان، میلیونی لذت ببرید
- «آهو» و «جنگل پرتقال» به سینماها میآید
- آخرین تصمیمات خانه سینما در پی قتل داریوش مهرجویی و همسرش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





