به نظر من راه پیدا نکردن فیلم «نفس» به جمع نامزدهای فیلم خارجی زبان اسکار چیزی از ارزشهای این فیلم کم نمیکند. نمیتوانیم انتخاب نشدن یک فیلم را تنها به ذات آن مرتبط بدانیم بلکه مجموعهای از عوامل در کنار هم قرار میگیرد تا فیلمی در فهرست نامزدهای بخش خارجی زبان قرار بگیرد یا نگیرد. بخشی از آن به چگونگی عرضه جهانی فیلم و نوع فعالیت پخشکننده و تبلیغات و میزان ارتباط با اعضای آکادمی هم بستگی دارد.
به نظر ما هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی فیلم «نفس» خصوصیات ملی، بومی و فولکلور داشت. از سوی دیگر زاویه دید جدید فیلم یعنی نگاه جنگ از جانب یک کودک تازه و ایرانی از عناصر مهم فیلم بود. فیلمهای ما نباید ساختار خارجی داشته باشد تا در نهایت انتخاب شود؛ خارجیها خودشان فیلمهای خودشان را میسازند. ضمن اینکه «اسکار» سال گذشته به ایران جایزه داد قرار نیست که هر سال آنها ایران را انتخاب کرده و به ما جایزه دهند. از سوی دیگر سیاستهایی هم در این میان وجود دارد که من و شما از آن بیخبریم. انتخاب و عدم انتخاب دلایل متعددی دارد؛ امسال از ایران فیلمهای خوبی بودند که میتوانستند به اسکار راه پیدا کنند اما در نهایت با جمعبندی با هیات انتخاب به فیلم «نفس» رسیدیم.
گفتنی است که روز گذشته۲۴ آذر آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار اسامی ۹ فیلم فهرست ابتدایی نامزدهای بخش فیلم خارجیزبان نودمین دوره جوایز اسکار را اعلام کردند. دراین میان فیلم «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار که پیش از این به عنوان نماینده ایران به اسکار اعلام شده بود دراین فهرست جایی پیدا نکرد. همچنین فیلم
«یه وا» به کارگردانی آناهید آباد، فیلمساز ایرانی که به عنوان نماینده ارمنستان و محصول مشترک ایران و ارمنستان به اسکار معرفی شده بود هم به فهرست اعلام شده نتوانست راه پیدا کند.
امسال ۹۲ فیلم از کشورهای مختلف برای حضور در شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی اسکار نمایندگان خود را معرفی کردند که در نهایت ۹ فیلم توانستند به دور بعدی رایگیری راه پیدا کنند. «یک زن شگفتانگیز» ساخته سباستین للیو از شیلی، «بیعشق» به کارگردانی اندری زویاگینتسف از روسیه، «محوشدگی» به کارگردانی فاتح آکین از آلمان، «از جسم و روح» به کارگردانی ایلدیکو انیدی به نمایندگی از مجارستان، «خوشبختی» ساخته الن گومه از سنگال، «میدان» ساخته روبن اوستلوند از سوئد، «توهین» ساخته زیاد دویری از لبنان، «فاکس تروت» به کارگردانی ساموئل مائوز از سرزمینهای اشغالی و «زخم» ساخته جان ترنگوو به نمایندگی از آفریقای جنوبی ۹ فیلمی هستند که در شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی اسکار ۲۰۱۸ با هم به رقابت میپردازند. «پایان خوش» به کارگردانی میشاییل هانکه از اتریش، «اول پدرم را کشتند» به کارگردانی آنجلینا جولی، بازیگر و کارگردان امریکایی که فیلمش به عنوان نماینده کامبوج معرفی شده بود از جمله فیلمهایی بودند که از این رقابت باز ماندند.
پنج نامزد نهایی نودمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز ۲۳ ژانویه ۲۰۱۸ (سوم بهمن) اعلام خواهند شد و مراسم اعطای جوایز این رویداد سینمایی نیز روز چهارم مارس (۱۳ اسفند) برگزار خواهد شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سیروس الوند: ضعف در پژوهش باورپذیری فیلمها را از بین میبرد
- به بهانه درگذشت کامبوزیا پرتوی/ یادداشتهایی از مهرجویی، الوند، رئیسیان، توحیدی، تابش، حقیقی، صائمی
- «جشنواره آنلاین فیلم کوتاه کشف استعداد» آغاز شد
- سیروس الوند درباره اکران «آنجا همان ساعت» در سینماها مطرح کرد/ در اکران آنلاین امکان داشت فیلم قاچاق شود
- سیروس الوند از ایام کرونایی میگوید/ «آنجا همان ساعت» آنلاین اکران میشود
- مراسم مجازی یادبود سیامک شایقی برگزار شد/ حکایت آن لبخندهای آرام
- سیروس الوند: خروج حاتمیکیا را دوست داشتم/ اثر متفاوت و تازهای در کارنامه حاتمیکیاست
- سیروس الوند: چرا ناصر تقوایی نباید بتواند درباره جنگ و تبعات آن فیلم بسازد؟
- در شب بزرگداشتهای جشن خانه سینما چه گذشت؟/ شب «تنهاهای زیبا»
- آیین بزرگداشتهای بیستویکمین جشن خانه سینما / گزارش تصویری
- پنجمین جشن عکاسان سینمای ایران / گزارش تصویری
- سیروس الوند: به سینما نیامدهایم که پولدار شویم، آمدهایم حرفمان را بزنیم/ معرفی برترینهای عکس فیلم
- تولد ۷۸ سالگی مسعود کیمیایی / گزارش تصویری
- پروانه نمایش دو فیلم صادر شد
- الوند:فیلمی دیدم که با زن و بچه خودم نمی توانم آن را ببینم/مستهجن ترین فیلم های قبل از انقلاب نهایتا چند صحنه جنسی داشت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود