ناصر چشم آذر که عصر جمعه کنسرت “شب باران عشق” را به صحنه میبرد، این روزها در “سازخانه طهران” مشغول تمرین است. کنسرتى که قرار است ملودىهاى نوستالژیکى را اجرا کند و حتى تمرینش هم با بازسازى خاطرات همراه است.دقایقى بعد نوازندگان اجرای قطعهای بیکلام را آغاز مى کنند. همایون رحیمیان سولیست ویولن این قطعه است و با زیبایی هر چه بیشتر میزانهای سولو را اجرا میکند. با پایان هر بخش تکنوازی، ارکستر شروع به کار میکند و پاسخ ویولن را در اوج میدهد. هراتی با وسواس مشغول رهبری ارکستر است و با پایان یافتن این قطعه ناصر چشمآذر از رحیمیان به خاطر اجرای زیبایش تشکر میکند.
نوازندهها بلافاصله مداد به دست میگیرند و سوالاتی در مورد اجرای بعضی از نتها میپرسند. با توضیح هراتی، نوازندهها مشغول علامتگذاری روی پارتیتورهای خود میشوند تا دور بعدی را با هماهنگی بیشترى بنوازند.
بین اجرای قطعههای مختلف نوازندهها با شیطنت صدایی از ساز خود در میآورند یا در مورد میزانهای مختلف با هم صحبت میکنند. اجرای هر قطعه چندبار قطع میشود تا تذکرات چشم آذر یا هراتی در آنها اعمال شود.
بیشتر ملودیها به گوش آشناست. این آهنگها را در طول سالهای گذشته بسیار شنیدهایم و این بار در کنسرت شنونده تنظیمهای متفاوتی از آنها هستیم. یکی از قطعههای در حال اجرا به شدت آشنا و نوستالژیک است و تلاش میکنم آن را بشناسم، اما در نهایت با نگاه کردن به پارتیتور یکی از نوازندگان متوجه میشوم موسیقی سریال “قصههای مجید” است.
مرور موسیقی فیلمهای ناصر چشمآذر یکی از بخشهای جذاب این برنامه است. این آهنگساز مجموعهای از قطعات موسیقی فیلمهایش را برای اجرا در کنسرت تنظیم کرده و آنها که به این اجرا بروند مى توانند شنونده آهنگهایی از فیلمهای هامون، خواهران غریب، اجارهنشینها و… باشند که یکى از دیگرى خاطره انگیزتر است؛ در این قطعات سازهای ایرانی مانند دف و تنبک به گروه میپیوندند تا در کنار درام و پرکاشن رنگ و بویی متفاوت ایجاد کنند، در حالی که چشم آذر با پیانو گروه را همراهی میکند.
با پایان بخش اول تمرین، نوازندهها به حیاط سبز و باصفاى سازخانه طهران میروند تا بعد از چند دقیقه استراحت دوباره مشغول تمرین شوند.
در بخش دوم برنامه که به تمرین قطعات با کلام اختصاص دارد حمیدرضا گلشن میکروفن را به دست میگیرد و شروع به خواندن میکند. قطعه زائر به طور کامل و بدون تکرار اجرا میشود و گروه به سراغ بخش بعدی میروند.
هراتی در مورد یک میزان از آهنگ با چشمآذر صحبت میکند و در مورد نحوه اجرای آن تصمیم میگیرند. نوازندهها تغییر مورد نظر را روی پارتیتورهای خود یادداشت میکنند و کار را ادامه میدهند تا به هماهنگی کامل برای اجرای کنسرت برسند.
تمرین رو به اتمام است، سیماى ناصر چشم آذر آرام و شادمان به نظر مى رسد و نوید اجرایى خوب در کنسرت را مى دهد.
کنسرت “شب باران عشق” ۱۸ دی ماه در مرکز همایشهای برج میلاد تهران برگزار میشود و قطعاتی از موسیقی فیلمهای چشمآذر به همراه آلبوم نوستالژیک “باران عشق” در آن اجرا میشوند.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انجمن سینمای جوانان منتشر کرد/ کتابی درباره موسیقی فیلم؛ ابزار پرقدرت گسترش حافظه بحران روحی و غم روزهای از دسترفته
- امیر توسلی آهنگساز «ملاقات با جادوگر» شد
- استفاده از موسیقی فیلم «بتمن» برای ترامپ دردسر ساز شد
- افشین عزیزی از ساخت موسیقی فیلم «غلامرضا تختی» میگوید؛ تجربه سخت اما شیرین
- شما هم بگین صداوسیما زده
- پست اینستاگرامی شهاب حسینی برای درگذشت ناصر چشمآذر
- خاطرات داریوش مهرجویی از ناصر چشمآذر/ «هامون» روی او بسیار تاثیر گذاشت
- پیام تسلیت پرویز پرستویی برای درگذشت ناصر چشمآذر
- فیلم/ اجرای ترانه «خواهران غریب» توسط ناصر چشمآذر در «خندوانه»
- ناصر چشمآذر درگذشت/ وداع با خالق جاودانهها
- فیلم/ تیزر آلبوم موسیقی «ایستاده در غبار»
- نامزدی «لالا لند» و «چهرههای پنهان» در جایزه گرمی
- گزارش تصویری/ حضور کریستف رضاعی در سینماسینما
- در سینماسینما ببینید/ لحظاتی از فیلم و موسیقی «اجاره نشین ها»
- کنسرتی که به یاد کیارستمی، ایرج قادری و ملاقلیپور روی صحنه رفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





