نمایش یلدا تنها نماینده سینمای ایران در مسابقه اصلی سینمای بلند داستانی جهان در جشنواره ساندنس یکشنبه شب گذشته در سالن اجیپشن تیاتر سالت لیک سیتی با استقبال فوق العاده تماشاگران روبرو شد.
به گزارش سینماسینما، الن هانتر منتقد نشریه معتبر اسکرین دیلی در نقد مثبتی بر فیلم نوشت: «فرمت برنامه تلویزیونی، چهارچوبی فشرده برای فیلم فراهم کرده، و مهارت تضمین شده کارگردان، ملودرامی آهنگین و قابل فهم خلق کرده که مرگ و زندگی را در قلب قصه به بازی می گیرد.»
.
یان تامس ملون منتقد نوشت:« یلدا فیلمی قوی است که قلب انسان را از درون لنزی مدرن تکان می دهد. اگرچه تمام فیلم تنها در پاسی از یک شب می گذرد، کارگردان داستان پر و پیمانی در روایت آن جای داده ومخاطب بخوبی متوجه تمام اتفاقات می شود.»
.
نشریه پلی لیست نت در مورد یلدا نوشت «فیلم قدرتمند و فشرده مسعود بخشی لحظات دراماتیک بسیاری برای شیفته کردن بیننده اش دارد.نقش آفرینی صدف عسگری حتی سنگدلترین تماشاگران را تحت تاثیر قرار می دهد.»
منتقد سایت معتبر سینه اروپا، فابین لومرسیه فیلم را چنین توصیف کرده: «مسعود بخشی با دومین اثر بلند داستانی اش، استادانه پرسشهایی اخلاقی و اجتماعی پیرامون عشق و نفرت، و نه گفتن به انتقام را طرح می کند. این کارگردان ایرانی که در جشنواره کن ۲۰۱۲ با فیلم اولش کشف شد، دراینجا دادگاهی تلویزیونی را با ظرافت و هیجان به تصویر کشیده است.»
.
پیش از نمایش فیلم جان ناین مدیر ارشد جشنواره، در غیاب مسعود بخشی با خواندن پیام این کارگردان، نخستین نمایش یلدا را با تحسین فیلم آغاز کرد.
پیشتر مسعود بخشی با ارسال پیامی به جشنواره ساندنس و رابرت ردفورد موسس آن، در اعتراض به تنشهای اخیر و تحریم وتبعیض نسبت به ایرانیان، از حضور در آن انصراف داده بود.
یلدا ساخته مسعود بخشی و به تهیه کنندگی علی مصفا، با مشارکت موسسه فرهنگی مستقل بنگاه، وحمایت ایرج تقی پور و بنیاد فارابی، پس از ساندنس برای نخستین نمایش اروپایی خود به هفتادمین جشنواره جهانی برلین خواهد رفت.
.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
- ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد
- چرا ما دیگر به کمدیهای وطنی نمیخندیم؟
- «کوچه ژاپنیها» و «عنکبوت» مجوز ساخت گرفتند
- لالهزار با ساخت ساختمان جدید خانه سینما دوباره جان میگیرد؟
- ناراحتی رضا درمیشیان از «مرگ اخلاق» در سینمای ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری