فیلم آرمین ایثاریان اولین بار در دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد و توانست نظر منتقدان، کارشناسان و تماشاگران را به خود جلب کند.
به گزارش سینماسینما، مستند «اسرار دریاچه» به کارگردانی آرمین ایثاریان در گروه هنر و تجربه اکران میشود.
«اسرار دریاچه» اولین بار در دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد. این مستند موفق شد در این رویداد سینمایی جوایز بهترین فیلمبرداری و بهترین تحقیق و پژوهش و تندیس هنر و تجربه را از آن خود کند.
«اسرار دریاچه» را میتوان مستندی با رویکرد علمی، پژوهشی دانست که در آن تولید دانش هم شدهاست. این مستند در مورد منطقه باستانی تخت سلیمان و دریاچهای است که برای قرنها راز و رمز خود را داشته و داستانها و افسانههای زیادی در مورد آن ساخته شده است. گروه فیلمبرداری این مستند برای اولینبار توانستهاند عمق دریاچه را ببینند و حتی موفق به کشف جانوری شدهاند که احتمالاً پس از بیرون آوردن آن از دریاچه باید رویش نامگذاری کنند.
آرمین ایثاریان کارگردان، تهیهکننده و پژوهشگر این فیلم از سال ۱۳۷۷ با کارگردانی فیلمهای کوتاهی چون رستگاری، گم شده، صنم خانم، آرزوها در اعماق فعالیت در سینما را شروع کردهاست. از مستندهایی که او کارگردانی کردهاست هم میتوان به فیلم هایی چون مرثیه بم به روایت موتسارت، بزرگترین فرش جهان، کتابخانه ملی، اضفهان نصف جهان و مستندهای صنعتی پتروشیمی ماهشهر و قلعه مرغی اشاره کرد. ایثاریان در کارنامهاش همچنین ساخت بیش از صد تیزر تبلیغاتی و دو مجموعه مستند تلویزیونی و بازی در چندین فیلم کوتاه را دارد. آثار او در جشنوارههای مختلف داخلی و بینالمللی به نمایش درآمده و جوایزی را نیز کسب کردهاند.
مستند اسرار دریاچه آخرین ساخته بلند این کارگردان است که منطقه باستانی تخت سلیمان را معرفی میکند: در منطقه باستانی تخت سلیمان با بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت که در استان آذربایجان غربی قرار دارد، دریاچهای عمیق با داستانها و افسانههای بسیاری در باره گنجهای سلسلههای مختلف تاریخی هست که بهخاطر سمی بودن آب آن و قرارگیری در ارتفاع، تاکنون دستنیافتنی بوده و هیچکس به اعماق آن نرسیده بود. این فیلم اکتشافی و پژوهشی به معرفی منطقه باستانی تخت سلیمان و مراحل اکتشاف اعماق تاریک و رمزآلود دریاچه تخت سلیمان میپردازد.
آرمین ایثاریان در یادداشتی درباره اسرار دریاچه مینویسد: ایران سرزمین عزیز و پهناور ما لبریز از شگفتیها و زیباییهای بیشماری است که تا سالیان طولانی میتوان از آنها گفت و نوشت و فیلم ساخت و باز بخش اعظمی از این خزانه شگفت بشری همچنان پوشیده باشد. فیلم مستند اسرار دریاچه به معرفی و پژوهش در عرصه یکی از این شگفتیها همت کرده است تا نادیدنیهای منطقه باستانی حیرتانگیز تخت سلیمان در استان آذربایجان غربی را به تصویر بکشد.
اسرار دریاچه/ پژوهشگر، کارگردان و تهیهکننده: آرمین ایثاریان، تصویربردار و تدوینگر: پویان آقابابایی، موسیقی: صدرالدین طاهری، طراح عملیات غواصی: نیکنام دهمیانی، سوپر وایزر غواصی: اردلان میرزا نصیر، مدیر تولید: غلامرضا احمدی، مدیر برنامهریزی و دستیار اول کارگردان: کامیار لطفی، تیم تایم لپس: محمد محمدپور، حسام موفق، سهراب کاظمی، کامیار لطفی، جلوههای کامپیوتری: رضا انصارین، تیم تحقیقات: دکتر سروش مدبری، دکتر علیرضا شاه محمدپور، دکتر مجید اسکندری، دکتر منصور قربانی، دکتر مسعود صدری نسب، دکتر ابراهیم حیدری.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سنگراه»؛ فانتزی رویایی اپراگونه
- «حرف آخر» به هنر و تجربه رسید
- پوستر «تارا» همزمان با اکران رونمایی شد
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ۷۰ درصد فیلمهای صف اکران به «هنروتجربه» میرسند/ خسارت یک ترافیک!
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- محمد حمیدی مقدم: فعالیت «هنر و تجربه» در همه حوزهها گستردهتر میشود
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- اعلام شیوهنامه حمایت مالی از مستندسازان/ «هنر و تجربه» تعطیل نمیشود
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت





