اصغر فرهادی با حضور در جشنواره لاس پالماس اسپانیا، جایزه افتخاری این رویداد سینمایی را دریافت کرد.
به گزارش سینماسینما، جشنواره بینالمللی فیلم «لاس پالماس» که سالانه در این شهر واقع در جزیره گران کاناریا در مجمعالجزایر قناری برگزار میشود، امسال در بخش بزرگداشت خود از اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی برنده دو جایزه اسکار تقدیر کرد که پیش از تبدیل شدن به چهره شناخته بینالمللی، در سال ۲۰۰۷ توانسته بود با فیلم «چهارشنبهسوری» جایزه بهترین فیلم این جشنواره اسپانیایی را از آن خود کند.
اصغر فرهادی که به صورت حضوری در این رویداد سینمایی حضور یافته، ساعاتی پیش از دریافت جایزه افتخاری در گفتگویی با روزنامه اسپانیایی «Canarias 7» درباره فیلمسازی خود صحبت کرد و گفت: «دو نوع فیملساز وجود دارد؛ برخی از قلب و ناخودآگاه خود فیلم میسازند و برخی دیگر بر اساس منطق و دلیل. من بر اساس قلب و ناخودآگاهم فیلم میسازم و به همین دلیل نمیتوانم همه چیز را کنترل کنم. در فیلمهایم نمیتوانم فُرم داخلی را از فرم جهانی متمایز کنم و یک فیلم داخلی در صورتی که به درستی ساخته شود در همه نقاط جهان قابل درک است و نباید مرزی میان فُرم داخلی و جهانی وجود داشته باشد.
کارلوس سائورا یک فیلمساز بسیار اسپانیایی و در عین حال جهانی است. در حالی که یک زبان برای همه دنیا نداریم اما یک زبان مجازی و جهانی در کل سیاره وجود دارد و آن زبان احساس است؛ احساساتی چون خشونت، عشق و تنفر که در همه جا یکسان هستند».
فرهادی که امسال مجموعهای منتخب از آثارش شامل فیلمهای «فروشنده»، «جدایی» و «درباره الی» به همراه دو فیلم «جاده» (۱۹۵۴) ساخته «فدریکو فلینی» و «اومبرتو دی» (۱۹۶۲) از «ویتوریو دسیکا» کارگردانان بزرگ ایتالیایی نیز به انتخاب او در جشنواره فیلم لاس پالماس به روی پرده میروند، در ادامه درباره علاقهاش به تئاتر نیز گفت: «تئاتر تاثیر بسیار زیادی بر جایگاه و کسی که هستم داشته و فُرم و نگاه من در تئاتر شکل گرفته است. تئاتر را بیشتر دوست دارم.
رابطه تئاتر با مردم آزادتر و دموکراتیکتر است. در سینما مخاطب آن چیزی را میبیند که کارگردان میخواهد اما در تئاتر یک اثر را میتوان با چشمهای گوناگون دید چرا که هر یک از تماشاچیان میتوانند توجه خود را به یکی از جزئیات جلب کنند. با ایبسن یاد گرفتیم که میتوان از زوایای گوناگون به یک اثر نگاه کرد».
این کارگردان ایرانی برنده اسکار که در سال ۲۰۰۷ نیز سفری به شهر لاس پالماس داشته، ادامه داد: «میخواستم دوباره به اینجا برگردم و در خیابانهای آن قدم بزنم که دعوتنامه جشنواره را دریافت کردم. تاکنون به دلیل شرایط کرونایی از سفر به مکانهای دیگر اجتناب کردهام اما از زمانی که اینجا رسیدم متوجه شدم که همه چیز در جشنواره به خوبی در حال انجام است و امیدوارم این جشنواره نمونهای برای دیگر رویدادهای سینمایی باشد.»
اصغر فرهادی همچنین تایید کرد که پس از ساخت فیلم «همه میدانند» (۲۰۱۸) در اسپانیا، پیشنهاد ساخت فیلمهای دیگری را نیز در اسپانیا دریافت کرده اما تاکنون درباره آن تصمیمگیری نکرده و امیدوار است بار دیگر در اسپانیا فیلمی بسازد چرا که خاطرات بسیار خوبی از دو سال حضور در این کشور دارد.
بیستمین جشنواره بینالمللی فیلم لاس پالماس از تاریخ ۹ تا ۱۸ آوریل (۲۰ تا ۲۹ فروردین) در کشور اسپانیا برگزار میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما





