انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران به دنبال عملکرد صداوسیما بیانیهای را منتشر کرد و در آن نسبت به گسست جمعی ایجاد شده هشدار داد.
به گزارش سینماسینما، در این بیانیه آمده است:
تلویزیون به عنوان نهاد قدرتمند رسانهای_ تفریحی، توانست سالهای سال در کنار مردم شکلی از تعامل اجتماعی را با همه ضعفهای ساختاریاش شکل دهد.
خلوت شدن خیابانها به دلیل پخش سریال، در طول ۵۰ سال اخیر، خاطره جمعی ایرانیان است. اما به دلیل گرفتار شدن تعلقات جناحی بر صدا و سیما، آن را از نهادی تعاملگر و نسبتا اهل مدارا، به سیستمی آمر و غیر تعاملی تبدیل کرد به نحوی که از ادبیات مدیران ارشد آن، چیزی جز قبض جریان فرهنگ نمیتوان دریافت و درکنار آمرانگی رفتار مدیر و مدیران ارشد تلویزیون و پیامد آن ریزش واضح مخاطب.
سینما و مردم ایران در یک بزنگاه تاریخی، با بهرهگیری از اندک روزنه ایجاد شده درفضای سیستم فرهنگی که به مدد تکنولوژی پدید آمد، سفره سرگرمی خود را از تلویزیون جدا و آن را در پلتفرمهای خصوصی پیدا کردند. هرچند مردم ایران میدانند که مدیران تلویزیون بر خوان گسترده منابع مالی ملی و مالیاتی نشستهاند، لاجرم به دلیل ناتوانی تشکیلات تلویزیون در همراهی با مردم، راهی دیگر پیش گرفتند که تلویزیون برای خود بگوید و خود بخندد.
اکنون پس از فراز و نشیبهای بسیار، مدیران تلویزیون فربه، ناتوان از رقابت با بخش خصوصی کم حجم، سعی در کانالیزه کردن کنترل و در نهایت حذف این مجرای نفسکش برای مردم دارند.
این اهتمام آنان این سوال را در ذهن متبادر میکند، که عملکرد ایشان از سوی مردم چگونه قضاوت خواهد شد؟ و آیا برای افکار عمومی و نیاز روزمره مردم و تعامل با مردم ارزشی قایل هستند؟
منابع مالی تلویزیون رسمی از جیب مردم و منابع ملی مردم ایران تامین میشود، این مدیران ملزم به پاسخگویی در پیشگاه مردم نسبت به هزینهکرد بیفایده بودجه عمومی کشور هستند.
وقتی تلویزیون با هزاران خدم و حشم عرصه را به بخش خصوصی با چند صد نفر می بازد، طبیعی است که بخواهد، ناتوانی خود را با بستن و محدود کردن فضای غیر سیستم خود به کنترل در آورد.
تجربه کمرشکن بانک آینده در حوزه اقتصاد، پیش روی اهل فرهنگ است، پیش از آنکه تلویزیون رسمی، رسما همه چیز را ببازد، در بانک ملی مردم ادغامش کنید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک درخواست از هیات رئیسه خانه سینما و نگرانی برای فیلمسوزی
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- در یک نشست فوقالعاده مطرح شد؛ دغدغههای تهیهکنندگان سینمای ایران چیست؟
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از نامزدهای انتخاباتی
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- دو درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل در واکنش به قاچاق فیلمها
- واکنش روابط عمومی صدا و سیما به بازگشت برخی چهرهها
- سه وزیر حاضر، رئیسجمهور غایب/ چه کسانی برای سینما تصمیم میگیرند؟
- انتقاد نصرالله مدقالچی از دوبلههای زیرزمینی؛ ویراستاران واحد دوبلاژ تخصص کافی ندارند/ نمیتوانیم مردم را فریب دهیم
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





