مرضیه برومند همزمان با سالروز تولد دنیا فنیزاده گفت: جالب است که معمولا برای خیلی از کسانی که درگذشتهاند مثل مرتضی احمدی، میگوییم “یادش گرامی” اما برای یادآوری اینکه دنیا فنیزاده دیگر در میان ما نیست، چیزی جز افسوس و دلخراشی نمیتوان گفت.
به گزارش سینماسینما، هنوز یک سال از درگذشت دنیا فنیزاده ـ هنرمند عروسک گردان ـ و فرزند پرویز فنیزاده که مانند پدرش پیش از ۵۰ سالگی از دنیا رفت نمیگذرد. او که متولد ۲۰ آبانماه سال ۱۳۴۶ بود باید امروز تولد ۵۰ سالگی خود را جشن میگرفت، اما سرطان امانش نداد و این هنرمند که سالها با هنر خود عروسکهای زیادی را زنده کرده بود، دیماه سال گذشته پس از ۱۰ سال تسلیم بیماری شد و رفت.
مرضیه برومند که تجربه کارگردانی مجموعهها و فیلمهای عروسکی زیادی را دارد، به بهانه سالروز تولد وی در گپ و گفتوگویی کوتاه این طور از دنیا فنیزاده یاد کرد: «”دنیا” را از بچگی میشناختم و خیلی تلخ است که هم پدرش زود از دنیا رفت و هم خودش. تلختر این است که دنیا یک دوران بیماری بد را پشت سر گذاشت و خودش میدانست که به زودی خواهد رفت. یکی از آخرین روزهایی که او را دیدم در جشنواره شانزدهم تئاتر عروسکی و برای افتتاح نمایشگاه عروسکهای مرحوم جواد ذوالفقاری بود که دنیا هم آمد، آن هم با حالی خراب و دائما میگفت، قدر هم را بدانیم و سخت است که فقط وقتی یکدیگر را از دست میدهیم یادمان میافتد که باید با یکدیگر مهربان باشیم و قدر هم را بدانیم.»
او با اشاره به اینکه عروسکگردانی کاری مشکل و فرسایشی است، اضافه کرد: «بچههای عروسکی برای اینکه به یک عروسک زندگی ببخشند از جسم و جان و روح و روان خود مایه میگذارند، اما آنقدر که باید قدر و ارزش کارشان دانسته نمیشود و حتی خودشان هم آن طور که باید شناخته نمیشوند. هر چند “دنیا” با مرگ زودهنگام خود این اثر را گذاشت که توجه مردم به هنرمندانی همچون عروسکگردانها جلب شود و بدانند پشت این عروسکها کسی است که گاهی در شرایط سخت و بدوی عروسکگردانی میکند.»
کارگردان فیلم «شهر موشها۲» درباره سختی کار عروسکگردانها گفت: «ما حتی در «شهر موشها۲» هم با وجود دقت و تلاش زیادی که انجام دادیم تا بهترین موقعیت و فضا را برای عروسکگردانهایمان فراهم کنیم اما باز هم بچهها به سختی و در شرایطی خطرناک کار کردند و باعث تأسف است که با وجود این شرایط بیشتر، صدای عروسکهاست که شناخته میشود و به یاد میماند تا آن کسانی که عروسکها را زنده میکنند. این وضع وقتی دردناکتر هم میشود که کار عروسکگردانی همیشه در معرض خطر است و کافی است یک نفر گلهای داشته باشد و آن وقت است که عوامل تولید به راحتی آنها را حذف و جایگزین میکنند.»
برومند با یادآوری اینکه دنیا فنیزاده بیشتر در کارهای حمید جبلی و ایرج طهماسب حضور داشته و کارهای سینمایی و تلویزیونیاش هم بیشتر از تئاتر بوده است، افزود: با وجود تجربه همکاری کم، نبود دنیا خیلی دردناک و دلخراش است چون بعد از یک دوران طولانی بیماری و در نیمه راه زندگی رفت. دنیا فنیزاده دختری دوستداشتنی و شاداب بود و حتی در روزهایی که حالش بد بود هم میخندید و همین هاست که از دست رفتن کسی چون او را ناراحتکننده میکند. البته شاید نباید اینها را به بهانه تولد او گفت، اما واقعیت این است که ما در حوزه عروسکی هنرمندان زیادی را از دست دادهایم؛ از کامبیز صمیمی مفخم بگیرید تا اردشیر کشاورزی و بیژن نعمتی و جواد ذوالفقاری و این آفت حوزه عروسکی است که این گونه هنرمندان خود را از دست میدهد.»
او ادامه داد: « با این حال خوشبختانه بچههای این حوزه خیلی خوب فعالیت میکنند، هر چند همیشه فعالان حوزه عروسکی با رنج و مشکلات عدیده مالی زندگی میکنند. در حالی که کارشان بسیار تکنیکی، خلاقه و ظریف است و همین پیچیدگی کار، آنها را با مشکلات بدنی زیاد همراه میکند به طوری که بیشتر بچههای عروسکی مشکلاتی در گردن، کمر و دستهای خود دارند و با وجود تمام اینها آنقدر دستمزد پایینی میگیرند که حتی نمیتوان آن را حساب کرد.»
برومند در آخر با بیان اینکه «اگر فیلم «شهر موشها ۲» موفقیتی به دست آورد و مردم آن را دوست داشتند، همه مرهون عروسکگردانها و گروه تصویر و فیلمبرداری بوده است»، گفت: اگر این دو گروه نبودند اصل این فیلم اتفاق نمیافتاد چون آنها فداکارانه کار کردند و امیدوارم بتوانم پشت صحنه این فیلم را آماده کنم تا علاوه بر آموزش، برای مردم هم یک نوع آگاهی از چگونگی کار عروسکگردانها حاصل شود.»
دنیا فنیزاده فعالیت هنریاش را در سال ۱۳۶۴ با عروسکگردانی برنامه «چتر» آغاز کرد و در سال ۱۳۶۹ با عروسکگردانی فیلم سینمایی «گربه آوازخوان» در سینما ادامه داد.
او عروسکگردانی فیلمهای سینمایی «کلاه قرمزی و پسرخاله»، «کلاه قرمزی و سروناز»، «نخودی»، «کلاه قرمزی و بچهننه»، مجموعههای تلویزیونی «زاغچه کنجکاو»، «هادی و هدی»، «بزبز قندی»، «اتل متل»، «صندوق پست»، «قصههای خاله عنکبوت»، «جقجقه و فرفره»، «جینگیل و فینگیل»، «قصههای خاله قورباغه»، «روباه و خروس»، «دارا و سارا»، «رفوزه»، «قصههای آتقی»، «قصههای هاجر»، «موش نمکی»، «خانه گلپرانیا»، «شنگول و منگول»، «عطر و گلاب بپاشید» و «کلاه قرمزی» را در کارنامه هنریاش داشت.
بیماری این هنرمند که در سالهای آخر عمرش رسانهای شده بود، این نگرانی را برای دوستدارانش به وجود اورده بود که اگر قادر به کار نباشد چه کسی جای او “کلاهقرمزی” را به حرکت درمیآورد؛ مسئلهای که برای خود فنیزاده هم غمانگیز بود و در مصاحبهای گفته بود: «نبودن من دو جور است؛ یکی اینکه من کلا نباشم که آن را فقط خدا میداند و دیگر اینکه من دیگر عروسکگردان کلاه قرمزی نباشم که این غمانگیز است. نه این که تازه با این مسئله روبهرو شده باشم، قبلا هم به آن فکر کردهام و اگر روزی گروهم که با آنها کار میکنم صلاح بدانند که کنار کلاهقرمزی نباشم، قبول میکنم. فقط یک خواهش از آنها دارم، اینکه اجازه دهند در کار باقی بمانم، حتی اگر قرار نباشد عروسکگردانی کنم.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- مرضیه برومند: من تنـدم اما تندرو نیستم
- مرضیه برومند از استعفایش میگوید؛ تناقصهای درونی خانه سینما/ خودداری سازمان سینمایی از پرداخت بودجه
- با اعلام هیات رییسه خانه سینما؛ استعفای مرضیه برومند پذیرفته شد
- دشمنان متجدد داریوش مهرجویی و مرضیه برومند
- داوران بخش ملی و بینالملل جشنواره۳۵ فیلم کودک معرفی شدند
- مشاور اقتصادی خانه سینما منصوب شد
- سعید رشتیان در مراسم اهدای نشان عالی خورشید مطرح کرد: باید بیشتر به سمت حرفهای شدن در سینمای مستند پیش برویم/ افزایش توجه بر تهیهکنندگی سینمای مستند
- انتقاد برومند و عسگرپور از مواضع خزاعی/ ماهیت «خانه سینما» چیست؟
- تبریک انجمن بازیگران سینمای ایران به مرضیه برومند
- مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما شد
- نظر متناقض تهیهکننده و کارگردان «کلیله و دمنه» درباره پایان این مجموعه
- مشکل «کلیله و دمنه» حل شد/ انتشار قسمت جدید با مجوز ساترا
- «شهرک کلیله و دمنه» توقیف شد
- ادامه حاشیههای شبکه نمایش خانگی/ ساترا میگوید به «شهرک کلیله و دمنه» مجوز پخش نداده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





