وکیل خانه سینما با تشریح جزییاتی از انتخابات هیئت مدیره خانه سینما بیان کرد، مجمع عمومی به الحاق چهار صنف جدیدِ دارای شناسه رأی مثبت داده است.
به گزارش سینماسینما، انتخابات پرحاشیه شانزدهمین دوره هیئت مدیره خانه سینما سرانجام روز نهم شهریور ماه با برپایی مجمع عمومی و پس از یک دوره تعویق و اما و اگرهای فراوان برگزار شد و علی لقمانی، رسول صدرعاملی، محمدمهدی عسگرپور، مسعود امیری تیرانی، علی دهکردی، حبیب اسماعیلی و علیرضا حسینی به عنوان اعضای جدید هیئت مدیره رأی آوردند. در بین این افراد تنها کسی که قبلا هم سابقه عضویت در این هیئت را داشت عسگرپور بود که البته انتخاب او با توجه به اینکه از میان تهیهکنندگان نامزد شده بود، بیحاشیه نماند.
در این زمینه جمال خندان -وکیل حقوقی خانه سینما- که هنگام برگزاری مجمع و انتخابات نیز حضور داشت، توضیح داد: حدود دو سال پیش در اداره ثبت شرکتها اعضای مجمع عمومی خانه سینما معرفی شدند و در واقع مشخص شد که مجمع عمومی خانه سینما شامل ۲۱ صنف است که همگی شناسه ملی ثبت قانونی گرفتهاند و در نتیجه مجمع عمومی هم با حضور این صنفها برگزار میشود. اما از آنجا که ممکن است برخی صنفهای دیگر دیرتر برای گرفتن شناسه ملی اقدام کنند، هنگامی که تقاضای اضافه شدن به مجمع را داشته باشند طبیعتاً باید تشریفاتی طی شود؛ یعنی این موضوع باید در مجمع تصویب شود.
او افزود: برای این دوره چهار صنف دیگر از جمله انجمن منشیان صحنه و مدرسان سینما شناسه ملی خود را گرفته بودند و تصور هیئت مدیره قبلی بر این بود که این صنوف با توجه به داشتن شناسه ملی به صورت اتوماتیک میتوانند در مجمع و انتخابات حضور داشته باشند به همین دلیل آنها را به عنوان عضو رسمی مجمع دعوت کرده بودند، در حالیکه دو سال قبل تکلیف مجمع عمومی در اداره ثبت شرکتها روشن شده بود و از این پس اگر قرار باشد صنفی به مجمع اضافه شود باید مصوبه مجمع عمومی را داشته باشد. لازمه چنین کاری هم این بود که موضوع در دستورجلسه مجمع برای بررسی لحاظ شده باشد که چنین اتفاقی نیفتاده بود. البته در اساسنامه خانه سینما آمده است که هر صنف جدیدی بخواهد به مجمع اضافه شود باید درخواست خود را به هیئت مدیره بدهد و هیئت مدیره در گزارشی نظر مثبت یا منفی خود را در اختیار مجمع عمومی قرار میدهد تا مجمع تصمیمگیری کند. اگرچه این درخواست در دستورجلسه قرار نداشت اما نظر به اینکه تمامی ۲۱ صنف عضو مجمع عمومی که نامشان در اداره ثبت شرکتها قید شده است، در جلسه مجمع حاضر بودند لذا در مجمع رأیگیری شد و سرانجام مجمع به اضافه شدن چهار صنف جدید به عضویت در مجمع عمومی خانه سینما رای مثبت داد.
خندان همچنین درباره نماینده صنف پرحاشیه تهیهکنندهها که محمدمهدی عسگرپور را معرفی کرده بودند نیز اظهار کرد: درباره صنف تهیهکنندگان ماجرا این طور بود که از طرف هیئت مدیره به عنوان ناظر در مجمع عمومی دعوت شده بودند ولی از آنجا که آنها نیز با داشتن شناسه ملی خواستار عضویت در مجمع بودند، برای عضویتشان رأیگیری شد و از مجمع عمومی رأی مثبت گرفتند. اصل ماجرا این بود که سه تشکل تهیه کنندگان سینما، با هم توافق کرده بودند که هر سه در قالب یک تشکل آن هم تهیه کنندگان موسوم به «اکت» یعنی انجمن کارفرمایی تهیهکنندگان -که شناسه ملی هم دارد- در مجمع و انتخابات حاضر شوند و تاکید شد که از این پس اعضای این گروه تهیهکنندگان تحت عنوان «اکت» به عنوان عضو مجمع عمومی شناخته میشوند و دیگر جای اعتراض نخواهد بود تا کسی خود را منتسب به تشکلی دیگر بداند. برهمین اساس مجمع عمومی تصویب کرد که از این پس «اکت» عضو مجمع عمومی خانه سینما باشد.
او ادامه داد: هیئت مدیره خانه سینما به طور رسمی اسامی نامزدهای هیئت مدیره را منتشر نکرده بود و نامهایی که چند روز قبل از انتخابات به عنوان نامزدهای صنوف مختلف منتشر شده بود در یک نامه رسمی و امضا شده نبود، با این حال نام محمدمهدی عسگرپور به این دلیل در آن لیست قرار نداشت که طبق آنچه توضیح دادم، اصلا «اکت» هنوز عضو رسمی مجمع عمومی نبود ولی وقتی مجمع به عضویت آن رأی داد، آقای عسگرپور که پیش از این به عنوان نامزد عضویت در هیئت مدیره از سوی «اکت» به خانه سینما معرفی شده بود به صورت خودکار نامش در لیست نامزدهای عضویت در هیئت مدیره قرار گرفت.
وی در پاسخ به اینکه آیا اضافه شدن در لحظات آخر پیش از انتخابات منع قانونی نداشت، افزود: در واقع باید گفت که اضافه شدنی صورت نگرفته، چون قبلاً تشکل تهیهکنندگی موسوم به «اکت» در نامهای رسمی اعلام کرده بود که آقای عسگرپور نماینده آنها است اما هیئت مدیره این مسئله را به دلیل آنچه توضیح دادم نپذیرفته بود ولی مجمع عمومی خانه سینما آن را پذیرفت.
خندان در پایان تاکید کرد: نماینده وزارت ارشاد نیز هنگام برگزاری مجمع عمومی که با ریاست فرهاد توحیدی برگزار شد حضور داشت و صورتجلسههای مربوطه هم به طور کامل به امضا رسید.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- آیا کمیته اسکار سینمای ایران به خانه سینما بازگشت؟
- پاسخ امینی تیرانی به امیر اثباتی/ مطالبه این باشد؛ چرا خانه سینما سمتِ سینمای مستقل و زیرزمینی نمیایستد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





