هفته گذشته خبر رفتن حسین انتظامی از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انتصاب او به عنوان قائم مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موجب شد اهالی مطبوعات این رفت و آمد در فضای رسانهای کشور را تحلیل کنند.
به گزارش سینماسینما، جایگزین حسین انتظامی یک فرد دانشگاهی و علمی در فضای مطبوعاتی است. محمد سلطانیفر که پیش از این سوابق روشنی در مدیریتها و پژوهشّهای رسانهای در کارنامه دارد قرار است در چهار سال دوم دولت حسن روحانی به عنوان معاونت مطبوعاتی همچنان حلقه اتصال اعتماد میان اهالی رسانه و دولتمردان و مردم را برقرار کند.
مدیریت حسین انتظامی در چهار سال گذشته در بخشهای مختلف مطبوعات با تحولات چشمگیر ساختاری روبهرو بود. از طرح جامع اشتراک نیمبها مطبوعات تا قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و ارائه طرح جامع سازمان نظام رسانهای کشور از عمده فعالیتها و دستاوردهای انتظامی به حساب میآید.
هوشنگ گلمکانی سردبیر ماهنامه سینمایی فیلم با بیان اینکه حضور حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی به رشد فراگیر مطبوعات منجر شده است گفت: در دوره مدیریت دکترانتظامی در معاونت مطبوعاتی، فضای مدیریتی تغییر کرد و حس تفاهم و همدلی و نه تقابل بین مطبوعات و نهاد دولتی وزارت ارشاد به وجود آمد. حسین انتظامی همیشه همراه و در کنار مطبوعات بوده است نه در مقابل آنها. حتی هر جایی که مشلات حل نشده او با اهالی مطبوعات همدلی کرده است. ویژگی دوم دوره معاونت مطبوعاتی حسین انتظامی که آن را با گذشته متفاوت میکند، شفافسازی امور بود. نکته مهم دیگر این است که انتظامی با برنامه بود. هر جایی مشکلی میدید برنامهای داشت و فکر خلاقانهای برای حل مشکل میاندیشید.
عادل فردوسی پور تهیهکننده و مجری برنامه نود نیز با اشاره به فعالیتهای حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دکتر انتظامی در یک جمله مدیر خوب، مثبت و کار راهاندازی بود که چون اهلیت رسانهای داشت و رسانه را میشناخت، فعالیتاش هم برای رسانهها مثبت بود و در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد تلاش کرد به رسانهها برای ارتقا سطح کیفی کارشان راهکار و انگیزه بدهد و از آنها در قبال مشکلات حمایت کند.
وی در ادامه افزود: جا دارد از تلاش و مدیریت او قدردانی شود. معتقدم در منصب جدید هم انتظامی موفق خواهد بود و امیدوارم او همچنان برای رسانهها یک بازوی کمکی خوب باشد.
فریدون جیرانی مدیر مسئول روزنامه سینما نیز با بیان اینکه حضور حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی یک اتفاق ویژه برای مطبوعات ایران است گفت: وقتی خبری مییاد از عوض شدن یک مدیر خوب؛ مدیری که توانست آرامش را به محیط مطبوعات برگرداند، مدیری که در طول ۴ سال در بین اهالی مطبوعات اعتماد به نهاد تصمیم گیرنده را جایگزین بیاعتمادی کرد، متاسف میشوی و نمیدانی چه تحلیلی از این تغییر داشته باشی. امروز رونق قبلی مطبوعات سینمایی به فضای مجازی نقل مکان کرده است. این رونق الان در فضای مجازی است. این رونق در این ۴ سال بیشتر شده است و حالا مدیر موفق ما دارد میروذ.
حجتالاسلام و المسلمین محسن غرویان استاد حوزه و دانشگاه نیز به عملکرد مثبت حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی اشاره کرد و افزود: کار ویژه معاونت مطبوعاتی در دوره دکتر انتظامی گسترش ابزارهای اطلاع رسانی در اختیار مردم و تسهیل در صدور مجوز نشریات است؛ همچنین اعتقاد عملی به جریان ازاد اطلاعات که هم با برخورد منطقی با رسانههای نو در شبکههای اجتماعی خود را نشان داد و هم تسریع در صدور مجوز برای نشریات. ضمن اینکه از فیلتر کردن و فضای امنیتی – پلیسی در رسانهها خبری نبود که اینها از امتیازات خاص آقای دکتر حسین انتظامی محسوب میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- حسین انتظامی معاون توسعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- واکنشهای سینماگران ایرانی به درگذشت «مادر سینمای آسیا»
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- «آهو» و «جنگل پرتقال» به سینماها میآید
- آهو هوشنگ گلمکانی مهرماه به سینماها می آید
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود