خسرو سینایی میگوید اگر صادق هدایت دسترسی به دوربین و امکانات داشت احتمالاً فیلمساز میشد اما در آن دوران بیشتر بر روی ادبیات تمرکز داشته است.
به گزارش سینماسینما، خسرو سینایی کارگردان، فیلمنامه نویس و مستندساز درباره مستند داستانی «گفتوگو با سایه» که در دهه ۸۰ ساخته شده و قرار است ۲۴ دیماه در سیودومین عصر فیلم بهاران به نمایش در بیاید، بیان کرد: این یک اثر مستند داستانی بر اساس فیلمهایی است که صادق هدایت دیده و همچنین تحقیقاتی که آقای حبیب احمدزاده انجام داده بود، به من پیشنهاد شد و تصمیم گرفتیم با رعایت جنبههای انصاف و اطلاعاتی که در دسترس است و فیلمهایی که صادق هدایت دیده بوده یک مستند داستانی بسازیم.
او ادامه داد: نکته اصلی اینجاست، بسیاری از کسانی که راجع به صادق هدایت اظهار نظر میکنند آن فیلمها را ندیده بودند بنابراین باید اثری ساخته میشد که نه بتشکنی کند و نه بتسازی در عین حال یک تحقیق جدی باشد. خوشحالم که هفته دیگر آن را نمایش میدهند اما متاسفم کسانی که فکر میکردند صادق هدایت را خوب میشناسند و هرگز آن فیلمها را ندیده بودند، اظهارنظرهایی کردند که مقداری کم لطفی بود. در این میان هیچکس نیامد بگوید، من فیلم تو را دیدم و به نظرم این قسمتش را خوب و فلان بخش را بد ساختهای. با این حال آقای جهانگیر هدایت برادرزاده صادق هدایت بعد از دیدن فیلم گفت این اثر تا حدود ۸۰ درصد به واقعیت زندگی او نزدیک است.
این فیلمساز با انتقاد از اینکه افرادی فقط شعار فرهیختگی میدهند ولی در عمل این گونه نیستند، گفت: توقع داشتم کسانیکه مطالعاتی در زمینه صادق هدایت داشتند پای دیدن این فیلم بنشینند و بعد نظر بدهند اما این اتفاق رخ نداد و تنها پشت سرم حرف هایی زده شد که متأثرم کرد.
او ادامه داد: وقتی صحبت از فیلم فرهنگی میکنیم باید امکان نمایش عمومی آن را هم فراهم کنیم. هنگامی که این اتفاق نمیافتد و مسائل مادی تعیین کننده سرنوشت فیلم است دیگر من کاری از دستم برنمیآید. حدود دو سال پیش در زمانی که بیشتر فیلمهای سینمایی حدود ۱۵ میلیارد و ۲۰ میلیارد فروش داشتند و فیلم من در گروه سینمایی هنر و تجربه به نمایش درآمده بود، به یکی از مسئولان غیردولتی که نقش بسیار مهمی دارد گفتنم با توجه به این شرایط چگونه است که درآمد حاصل از فروش فیلم من به اندازه یک وعده ناهار اعضای گروهم هم نشده است؟ او در پاسخ به من گفت: بفروش بساز تا اکران خوب بگذاریم!
این کارگردان درباره قضاوتهایی که درباره زندگی صادق هدایت میشود، اظهار کرد: برادرزاده صادق هدایت از قول پدرش یعنی برادر بزرگتر صادق هدایت میگوید که در دهه ۱۹۲۰، او ۴۰ بار در یک ماه به سینما رفته است. این نکته را من در فیلم «گفتگو با سایه» هم گفتهام که اگر صادق هدایت دسترسی به دوربین و امکانات داشت احتمالاً فیلمساز میشد اما در آن دوران بیشتر بر روی ادبیات تمرکز داشته است. ما باید یاد بگیریم بدون بت سازی و بشکنی نابهجا شخصیتهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسیمان معرفی کنیم.
فیلم مستند داستانی «گفتگو با سایه» دوشنبه ۲۴ دی ماه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ با حضور خسرو سینایی، حبیب احمدزاده و علی فرهاد زاده در سی و دمین عصر فیلم بهاران اکران خواهد شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به دو مستند؛ از ماجرای صداهای پررنج تا خاطرهبازی با سینما
- جریان نوی مستندهای کره جنوبی؛ فراتر از ملتها، فراتر از سیاست
- یک یادداشت کوتاه برای مردی بزرگ/ آقای متوسلانی نازنین ۹۰ سالگیتان خجسته
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- در نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» مطرح شد: سینایی در سینما شرافتمندانه زیست/ سینایی بنیانگذار مستند پرتره بود
- نکوداشت زنده یاد خسرو سینایی در موزه سینما
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- دو فیلم از اردوان زینی سوق در روسیه/ سه مستند ایرانی در جشنواره یکاترینبرگ نمایش داده میشود
- به یاد خسرو سینایی؛ پخش «مرثیه گمشده» از شبکه مستند
- بازگشت جوایز فنی به بخش مسابقه ملی سینماحقیقت
- اعلام سه نکوداشت دیگر در «نقش ماندگار» چهلمین جشنواره فیلم فجر/ آغاز بلیت فروشی سینماهای مردمی از صبح فردا
- آهوان گم شدند در شبِ دشت…*/به یاد خسرو سینایی در دومین زادروز بیحضورش
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند





