جشنواره فیلم برلین در حالی که کمتر از ۱۰ روز دیگر در آلمان به صورت حضوری برگزار میشود که در مجموع میزبان ۵ فیلم ایرانی در بخشهای مختلف است.
به گزارش سینماسینما، هفتاد و دومین جشنواره فیلم برلین از ۱۰ تا ۲۰ فوریه (۲۱ بهمن تا ۱ اسفند) به صورت حضوری در آلمان کلید خواهد خورد و سینمای ایران که امسال نمایندهای در بخش رقابتی اصلی ندارد با آثاری در بخشهای پانوراما، نسل، مواجهه و فوروم این رویداد سینمایی حاضر است.
فیلم سینمایی «تا فردا» به کارگردانی علی عسگری و تهیهکنندگی نیکی کریمی که به بخش پانورامای جشنواره فیلم «برلین» دعوت شده، اولین نمایش خود را روز ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) ساعت ۲۲ در سالن «Zoo Plast ۱» خواهد داشت و در ادامه در ۶ نوبت دیگر طی روزهای ۱۵، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ فوریه (۲۶، ۲۹، ۳۰ بهمن و اول اسفند) به روی پرده خواهد رفت.
«تا فردا» محصول مشترک ایران، فرانسه و قطر است و به صورت مشترک توسط علیرضا خاتمی و علی عسگری نوشته شده است.
همچنین فیلم سینمایی«روز سیب» به کارگردانی محمود غفاری و تهیهکنندگی الهه نوبخت، در اولین نمایش جهانی خود به بخش رقابتی« نسل ها» در هفتاد و دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم برلین راه یافته است. این فیلم نیز نخستین نمایش خود را روز ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) از ساعت ۱۳ در سالن «Urania» پشت سر خواهد گذاشت و در ادامه نیز در چهار نوبت دیگر تا روز ۱۹ فوریه به روی پرده خواهد رفت.
«گوزن» ساخته هادی بابایی فر هم در بخش فیلم های کوتاه “نسل” دیگر اثر سینماگران ایرانی در برلین ۲۰۲۲ است و فیلمهای این بخش نیز ۵ نوبت از ۱۵ تا ۲۰ فوریه (۲۶ بهمن تا ۱ اسفند) به نمایش گذاشته خواهند شد.
فیلم کوتاه «گوزن» به کارگردانی هادی باباییفر و تهیهکنندگی هادی باباییفر و محمود غفاری نیز در اولین حضور بین المللی خود در بخش نسل جشنواره برلین به نمایش گذاشته میشود و پخش بین المللی این فیلم بر عهده شرکت AtoZinema به مدیریت آزاده مسیح زاده است.
همچنین مستند «جمعه میبینمت» ساخته میترا فراهانی به عنوان محصول مشترک، فرانسه، سوئیس، ایران ولبنان هم در بخش مواجهه (Encounters) برلیناله پذیرفته شده است. این مستند ۹۶ دقیقهای که روایتی است از گفتگویی میان «ژان لوک گدار» چهره پیشگام سینمای موج نوی فرانسه و ابراهیم گلستان فیلمساز و چهره ادبی ایرانی از طریق ایمیلهای منظم هفتگی، فیلمها، تصاویر، کلمات قصار و و نامههاست، نخستین نمایش خود را روز ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن) از ساعت ۱۸ در سالن «CinemaxX ۷» جشنواره تجربه خواهد کرد و در ادامه نیز تا تاریخ ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن)، چهار بار دیگر نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.
محمد رضا فرزاد با فیلم کوتاه ۱۵ دقیقهای «مجموعا» به عنوان محصول مشترک ایران و لهستان در بخش Forum Expanded حضور دارد که از ۱۳ تا ۱۹ فوریه (۲۴ تا ۳۰ بهمن) ۳ بار به نمایش گذاشته میشوند.
امسال حامد سلیمانزاده فیلمساز ایرانی نیز یکی از داوران جایزه فیپرشی جشنواره فیلم برلین است. هیات داوران انجمن بینالمللی منتقدان فیلم (فیپرشی) فیلمهای بخش مسابقه اصلی، مواجهه، پانوراما و فروم جشنواره را داوری میکنند و در هر بخش یک فیلم را به عنوان برگزیده انتخاب خواهند کرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- معرفی بخشی از فیلمهای جشنواره برلین
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- تازههایی از هفتاد و هشتمین جشنواره کن
- مدیر جشنواره برلین راهی جشنواره ایتالیایی شد
- معرفی داوران جشنواره برلین ۲۰۲۴
- ۲ فیلم ایرانی در جشنواره برلین
- راهیابی ۳ فیلم ایرانی به جشنواره برلین
- ۱۱ ایرانی در بخش استعدادهای برلین
- ۴ اثر ایرانی در جشنواره فیلم کودک المپیا
- حمایت صندوق جهانی سینما از پروژه ایرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





