هجدهمین جشنواره فیلم تصویر، عصر جمعه هشتم اسفند ۱۳۹۹ یک افتتاحیه غیررسمی، اما درعینحال رسمی و جدی داشت.
به گزارش سینماسینما، به نقل از دبیرخانه تصویر سال برای دوری از تجمع و حضور پرشمار مخاطبان در سالن محل نمایش فیلمهای جشنواره فیلم تصویر در شرایط همهگیری ویروس کرونا، برنامه افتتاحیه اعلام رسانهای نشد و دعوتی هم صورت نگرفت و به اعلام برنامههای نمایش فیلم بسنده شد و حاضران در سالن شهناز صرفا برای تماشای فیلمها آمده بودند.
جشنواره فیلم تصویر با نمایش فیلم کوتاه «نان و کوچه» آغاز شد، فیلمی که کیارستمی در سال ۱۳۴۹ بر اساس طرحی از برادرش تقی نوشت و ساخت و زندهیاد مهرداد فخیمی هم فیلمبرداری فیلم را برعهده داشت.
اما فیلم «نان و کوچه پنجاه سال بعد» ساختهی مازیار چشمهعلایی از جمله فیلمهای روز نخست آغازگر هجدهمین جشنواره فیلم تصویر با یاد عباس کیارستمی بود. این فیلم که به تعبیر علایی، گرامیداشتی برای ۵۰ سالگی سینمای کیارستمی، فخر سینمای ایران و نگین هنرمندان ایران است کسی که قدر و جایگاهش در زمان حیات و حتا بعد از آن نیز در کشورخودش دانسته نشده است.
سیفاله صمدیان، دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر، در این مراسم پس از نمایش فیلم «نان و کوچه» ساخته عباس کیارستمی، مردی۵۷ ساله را به روی صحنه فراخواند که با نان سنگک در دست، روی سن آمد. او همان پسرک فیلم نان و کوچه بود همان نابازیگر خردسالی که کیارستمی ماهها در مدارس و کوچه پس کوچههای تجریش تهران در پیاش گشته بود.
سیدرضا هاشمی در حالی که نان سنگکی در دست داشت در آستانهی ششمین دهه از زندگیاش با موهای سفید روی سن تعریف کرد وقتی کیارستمی چشمش به من افتاد که در جمع کودکان در حال بازی در کوچه بودم افتاد، مات و مبهوت شده و خوشحالی بیش از حدش را به همکارانش منتقل میکرد و اسم کودک را پرسیده، سراغ پدر و مادر کودک را گرفته و اجازه آنها را میگیرد. هاشمی پس از بازی در این فیلم، به محله چیذر میرود و کیارستمی بار دیگر آدرس تازه او را پیدا میکند و از رضای نوجوان برای بازی در فیلم لباسی برای عروسی دعوت میکند.
در ادامه، مازیار علایی هم با اشاره به تهیهی پروندهای برای فیلم نان و کوچه که سال گذشته در فضای مجازی منتشر کرده گفت که سیدرضا هاشمی را از طریق پسرش امیرعباس پیدا کرده و ایده ساخت فیلم را در پنجاه سالگی ساخت فیلم نان و کوچه عملی کرده است و سعی داشته به برخی المانهای مخصوص فیلمهای کیارستمی اشاره کند؛ از جمله کار با نابازیگرها، نماهای بلند، اشارههایی به «کلوزآپ»، «باد ما را خواهد برد»، «مرا به خانه ببر» و…؛ او از عوامل ساخت فیلم ازجمله مهدی کاظمی، ابراهیم خرازی و… قدرشناسی کرد و گفت دلش میخواسته احمد و بهمن در این برنامه حضور پیدا میکردند.
صمدیان در آخر ابراز امیدواری کرد، سیدرضا هاشمی و مازیار علایی در فیلم بعدیشان نیز، تفاهم ذهنی با زمان گذشته و حال داشته باشند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- اولین دوره جشنواره آسمان در ایستگاه پایانی
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- گزارشِ بدون گزارش «چهارم» از جشنواره کن ۲۰۲۴/ یادداشتی از سیفالله صمدیان
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد