بهروز افخمی مجری برنامه «هفت» و کارگردان سینما در مجموعه کارگاه هایی که در جشنواره چهل چراغ برپا می شود حضور یافت. این کارگردان در کارگاه فیلمنامه نویسی خود گفت: بزرگترین استادان سینما در قدم اول قصد سرگرم کردن مردم را داشتند. اما چون فیلمها را با جان و دل ساختند به شاهکارهایی در این هنر تبدیل شدهاند.
به گزارش سینماسینما، دومین کارگاه از مجموعه کارگاه های آموزشی در حوزه سینما با موضوع فیلمنامهنویسی عصر روز گذشته ۲۴ شهریورماه با مدیریت بهروز افخمی در پردیس سینما ملت برگزار شد.
بهروز افخمی در ابتدای صحبتهای خود برپایی جشنواره فیلم و عکس «چهلچراغ» را فرصت مغتنمی برای توجه به تولیدات سینمایی در حوزه مذهب دانست و گفت: موضوع این کارگاه درباره فیلمنامه نویسی و نوشتن داستانی برای سینما است. بنابراین باید داستانی نوشت تا تماشاچی را در سالن تاریک سرگرم کند و خسته نشود. ضمن اینکه سرگرم کردن در سینما با سرگرمی در برنامههای تلویزیونی متفاوت است.
کارگردان فیلم «شوکران» ادامه داد: نخستین فاکتوری که در نگارش فیلمنامه نیاز است، توجه به سرگرمی مخاطب است.
وی ادامه داد: سرگرم کردن مخاطب در سینما فعالیتی قابل دفاع است و فیلمنامه نویس نباید نگران این باشد که فقط سرگرم میکند، بزرگترین استادان سینما در قدم اول قصد سرگرم کردن مردم را داشتند. اما چون فیلمها را با جان و دل ساختند به شاهکارهایی در این هنر تبدیل شدهاند.
مجری برنامه تلویزیونی «هفت» تاکید کرد: در اغلب موارد کسی که ادعا میکند فیلمش چیزی بیش از یک سرگرمی است با مشکل مواجه شده و کمتر از یک سرگرمی میشود. غالبا فیلمهای بزرگ که ارزش هنری پیدا کردهاند، سازندگان آن گفتهاند که بیش از یک سرگرمی نساختهاند.
کارگردان فیلم «روباه» در ادامه صحبت های خود با اشاره به این مطلب که فیلمهای سیاسی، ورزشی یا روانشناسی لزوما با ارزش نیستند بیان کرد: ملاکهای زیبایی شناسی ملاکهایی هستند که در ریاضیات به وضوح دیده میشوند. ملاکهای زیبایی واقعی از زیبایی فیزیکی بازیگران جدا است.
وی در ادامه با اشاره به ساخت فیلم های مذهبی گفت: وقتی میخواهیم فیلم مذهبی بسازیم باید ببینیم با چه مسائلی روبرو هستیم. قطعا برای ساخت فیلم های مذهبی باید فراتر از سرگرمی فیلم ساخت و ملاک های زیبایی شناسی باید در نظر گرفته شود.
بهروز افخمی فلیلمنامه نویس و کارگردان سینما تصریح کرد: برای نگارش فیلمنامه ای درباره امام حسین(ع) جهان فیلمنامه نویس و فیلمساز باید سازگار و سزاوار با موضوع باشد تا در روند کار درگیر تناقض نشود.
وی با اشاره به این مطلب که در صورت تناقض تکلیف فیلمساز روشن نیست گفت: برای ساخت فیلمهای مذهبی قدرت الهام نیاز است که این توانایی کار هر کس نیست.
افخمی ادامه داد: مسئله در ساخت فیلم های مذهبی این است که وقتی به نمایش چهرههای مقدسین میپردازیم به مسائل دیگری پیش می آید که در فیلم «رستاخیز» هم شاهد بودیم.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا می توان چهره های مقدس را در فیلم نمایش داد؟ گفت: برخی از بزرگان که صاحبان فتوا نیز هستند میگویند که می توان چهره های مقدس را نمایش داد که البته شرایط خاص خود را دارد. عدهای هم معتقدند نمیشود این چهرها را نشان داد.
افخمی گفت: وقتی صحبت از امام حسین (ع) می شود همواره از این بزرگوار به عنوان رابطه شفا یاد می شود که انسان ها در بیان خواست ها و راز و نیازهای خود بی واسطه با امام خود سخن می گویند. بنابراین اگر کسی اعتقاد داشته باشد که با خود امام ارتباط برقرار نمیکند و با خدا ارتباط برقرار میکند میتواند بگوید که من چهره ائمه را نشان میدهم. بنابر این بستگی به نگاه و پیش فرضهای یک فیلمساز دارد.
او با بیان اینکه منظور از این سخنان این نیست که نور روی چهره حضرت عباس (ع) در فیلم «رستاخیز» گذاشته شود؛ گفت: کسی که معتقد است امام وجود دارد به خودی خود چهره او را نشان نمیدهد اما فیلمسازی که اعتقاد داشته باشد معاد را نمیفهمد میتواند فیلم خود را ساخته و بر اساس فتوای مرجعی که به آن مراجعه کرده فیلم خود را نمایش دهد.
این کارگردان سینمای ایران در ادامه با انتقاد از عدم اکران فیلم «رستاخیز» خاطر نشان کرد: فیلم سینمایی رستاخیز به دلیل اینکه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه ساخت گرفته است باید نمایش داده شود و حق ندارند بگویند که نور جلوی چهرهها بیندازد.
افخمی در پایان درباره ساخت فیلم های تاریخی و مذهبی گفت: مشکلات ساخت فیلم های تاریخی و مذهبی نگارش فیلمنامه نیست بلکه مشکل تامین سرمایه است. تجربه نشان داده نوشتن فیلمنامه برای این گونه فیلمها به نسبت موفقتر از فیلمهای شهری و آپارتمانی است.
منبع: فارس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- زن ۸۰ ساله یهودی سوژه فیلم جدید بهروز افخمی شد
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- شوکرانِ خنده در عزا/ درباره بهروز افخمی
- لبخندزنان در میان اتاقهای خونآلود/ درباره بهروز افخمی و حضورش در خانه مهرجویی
- با حضور بهروز افخمی؛ سرهنگ ثریای واقعی مهمان اولین برنامه «از سرگذشت» میشود
- افخمی ماجرای اعدام طیب حاج رضایی را میسازد
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- میتو به جشنواره فیلم فجر هم رسید/ رونمایی از تیزر «استاد» همزمان با نخستین نمایش فیلم
- رونمایی از پوستر «استاد» در آستانه چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- تدوین «استاد» به پایان رسید
- سینماگران حاضر در نشستهای تخصصی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
جوراستادبه زمهرپدر
سعید. رضاصفت بازیگر ومدیرتولید . همه چیزش کامل است . به همین دلیل است که اوماندگار شده . ( ال پاچینو)