
کانال خبر فوری نوشت :طی روز های گذشته، علیرغم حمایت منتقدان از فیلم سینمایی « غلامرضا تختی » ، این فیلم نتوانست به فروش قابل توجهی دست پیدا کند، اما چرا این اتفاق رخ داده است؟
🔻آمار فروش فیلمهای اکران شده ی نوروزی نشان از موفقیت تنها دو فیلم دارد : «رحمان ۱۴۰۰» و «متری شش و نیم»؛ هر دو فیلم علاوه بر در اختیار داشتن شاخصههای فروش در گیشه، چند سینمای مهم را نیز در اختیار داشته اند؛ پردیس کوروش، شکوفه، قدس، آفریقا، اطلس مشهد و چند سینمای دیگر که در مالکیت یا در اجاره ی تهیهکننده «رحمان ۱۴۰۰» می باشد،از جمله اختیار برخی سینماهای حوزه و سینما آستارا که در همان روزهای نخست آغاز به کار، سرگروه سینمایی شدند و «متری شش و نیم» را اکران کردند، از اتفاق روزگار، مالک سینما آستارا و تهیهکننده «متری شش و نیم» هر دو یک نفر هستند!
🔻حوزه هنری انقلاب اسلامی به عنوان بزرگترین سینما دار کشور شناخته میشود و اکثر سالنهای شهرستان را در اختیار دارد. جالب این است که حوزه هنری که وظیفه دفاع از ارزشهای ملی و انقلابی را برعهده دارد، در ایام عید حدود ۵۰ سینما و بیش از ۲۰۰ سانس را به «رحمان ۱۴۰۰» اختصاص داده است و ۷ تا ۱۰ سینما و حدود ۲۰ سانس را به «تختی»!
🔻بنیاد سینمایی فارابی نیز به عنوان یکی از سهامداران اصلی «تختی» که خود سینمای پرفروش فرهنگ تهران را در اختیار داشته، حتی یک سانس به فیلم خودش اختصاص نداده و در عوض روزانه «رحمان ۱۴۰۰» را در ۴ سانس و «متری شش و نیم» را در ۳ سانس در سالن اصلی اکران میکند!
🔻تبلیغات در سینمای ایران نقش بسیار مهمی در آگاهی مردم از اکران یک فیلم ایفا میکند، فیلم «غلامرضا تختی» نیز به دلیل در اختیار نداشتن بازیگر مطرح، نیازی جدی به تبلیغات گسترده داشته است،اما استفاده از تبلیغات شهری با هزینههای سرسام آور فعلی ، فقط از عهده فیلمهای بسیار پرفروش که غالباً کمدی هستند، برمیآید؛ آن هم در جایی که متولیان مدیریت شهری علاقهای به تبلیغ رایگان فیلمهای سینمایی بر بیلبوردهای سطح شهر ندارند. البته «تختی» حتی نتوانسته از حمایت تلویزیون در اختصاص تیزر نیز برخوردار باشد؛ فقط کافی است که تعداد تیزر این فیلم را با «به وقت شام» مقایسه کنید؛ هر دو فیلم قرار است اسطورهسازی کنند، اما یکی با ۳۰۰ تیزر و دیگری با ۳۰۰۰ تیزر تلویزیونی!
🔻در کنار این مسائل، با مهجور بودن سینمای فرهنگی و توجه بسیار زیاد سینماداران، پخشکنندگان و تهیهکنندگان ذینفوذ در سینما به کمدیسازی، بدیهی است فیلم غلامرضا تختی با محوریت یک قهرمان ملی ، مورد علاقه سینماداران خصوصی و دولتی نبوده و در اکران دچار مشکل شود . احتمالا باید این موضوع را یکی از مهمترین دلایل شکست تختی در گیشه دانست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پخش فیلمهای مطرح سال ۹۸ در نوروز ۹۹ از تلویزیون
- فیلمهای سینمایی راهیافته به بخش مسابقه جشنواره ورزشی اعلام شدند
- «غلامرضا تختی» و «نهنگ آبی» در جشنواره فیلم شهر حضور ندارند
- تراژدی فروش تختی/چرا تختی نفروخت؟
- امیر حاجرضایی: این بار هم تختی را تنها گذاشتیم
- جانشین جوان لیلا حاتمی پیدا شد /درباره ظرفیتهای بازیگری ماهور الوند که در فیلم تختی خوش درخشید
- نگاهی به سه فیلم «طلا»، «غلامرضا تختی» و «متری شش و نیم» / روز دهم؛ چارسو: فیلم بد ساختن در ایران مشکلتر از فیلم خوب ساختن است!
- نگاهی به فیلم تختی ساخته بهرام توکلی
- نگاهی به فیلم “غلامرضا تختی” ساخته بهرام توکلی / تنهایی پرهیاهو
- نگاهی به فیلم غلامرضا تختی / روشناییهای زندگی جهان پهلوان
- تختی اتفاقی تازه در سینمای ایران
- یادداشتهای کوتاه جشنواره / نگاهی به سه فیلم «معکوس»، «تختی» و «سال دوم دانشکده من»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





