امیر توده روستا میگوید سینمای مستند این روزها در جایگاه خوبی قرار گرفته و فیلمهای درخشانی از گذشته تا امروز در این فضا ساخته شده است.
به گزارش سینماسینما، امیر توده روستا یکی از کارگردانان جوان سینماست که علاوه بر ساخت فیلمهای داستانی کوتاه و بلند، در بخش مستند نیز فعالیت گستردهای دارد.
او که سال گذشته فیلم سینمایی “پات” را در گروه هنر و تجربه اکران کرد، این روزها مشغول نگارش اثر جدید خودش است.
توده روستا که به تازگی از داوری جشنواره فیلم صنعتی فارغ شده است، درباره این گونه سینمایی و وضعیت آن در میان مخاطبان، گفت: درباره سینمای مستند به مفهوم داستانی و بدنه آن نمیتوانم چیزی بگویم، اما در حوزه سینمای مستند باید گفت که سینمای مستند ما با مستند صنعتی شکل گرفته و به خاطر وجود نفت در جغرافیای جهانی ایران، مستندهای تاریخمندی در طی این سالها تولید شدند. قطعا چون صنعت نفت رو به رشد است، فیلمهای صنعتی نیز در حال رشد هستند و به نظرم فیلمهایی که این روزها در سینمای صنعتی دیده میشوند، بسیار متنوع و خوب بوده است.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه فیلمساز باید در خدمت صاحب اثر باشد، افزود: اینکه فیلم باید سفارشی باشد و درخدمت صاحب صنعت یا در سینمای مستند صنعتی مستقل باشد، یک موضوع چالشی است که با برگزاری سمینارها و همایشها باید به چالش کشیده شود تا همگان به یک نظر واحد برسند و بعد درباره آن نظر داد، در حال حاضر در این حوزه نمیتوان چیزی گفت. نمیتوانم بگویم الان به این نتیجه رسیدهایم، اما در همین جشنواره داوران سعی کردند، فیلمهایی که مستقلتر به صنعت نگاه میکنند و حتی آن را به چالش میکشند را بررسی کنند. گاهی فیلمساز برای تامین نظر سفارش دهنده در بیان موضوعات، اغراق میکند.
کارگردان فیلم” پات” بیان کرد: سینمای مستند صنعتی را اگر بخواهیم با این عنوان خطاب کنیم، باید درباره واقعیتها باشد، اما اگر بحث تبلیغات یک محصول به میان آید، طبیعتا کمی اغراق در آن وجود دارد و باید نظر سفارش دهنده نیز تامین شود. بنابراین این دو بخش را باید کاملا از هم جدا کرد و سینمای مستند صنعتی را از بخش سفارش وتبلیغات جدا دانست.
توده روستا درباره وضعیت سینمای مستند عنوان کرد: هر چیزی میتواند به مرور زمان بهتر شود، اما به نظرمن سینمای مستند ما درجایگاه خوبی قرار گرفته و این در سینمای بین الملل و سینمای داخلی کاملا مشخص شده است. بخشی از مخاطبین سینمای مستند حرفهای هستند و فیلمهای درخشانی نیز از گذشته تا امروز ساخته شده و ساخته میشود.
وی افزود: بعضی چیزها را نباید سعی کنیم بهتر کنیم، سینمای مستند ما به شکل بدیهی خوب است و به تنهایی شکل نگرفته بلکه یک سیر تاریخی و موجی از تجربه موجب شده تا امروز به این جا برسد و دست کاری زیاد شاید موجب شود از مسیر خودش دور شود. نگاه مستقلی که در سینمای مستند وجود دارد وابسته به هیچ نگاه دولتی نخواهد بود و مستند ساز واقعی در هر دورهای فیلم خود را به شیوه خود و با نگاه خود میسازد و خیلی درگیر قوانین و قواعد مستندسازی نیست و کار خودش را انجام میدهد، سینمای مستند امروز راه خود را پیش گرفته و مسیر خود را ادامه میدهد.
این کارگردان جوان درباره فعالیتهای خود در حوزه سینما گفت: در ۱۰ سال اخیر بیشترین وقتم را صرف ساخت فیلمهای تبلیغاتی و مستندهای صنعتی کردهام و این روزها کمی تلاش میکنم تا به سینمای حرفهای و داستانی نیز نگاه کنم. این روزها مشغول نگارش فیلمنامه جدیدم هستم که درژانر اجتماعی است و تلاش میکنم برخلاف فیلم “پات” به مخاطب نگاه جدیتری داشته باشم و بیش از آن، او را لحاظ کنم تا وقتی پای فیلم مینشیند از دیدن فیلم لذت ببرد. تلاش میکنم که کار جدید مخاطب پسند باشد.
توده روستا در پاسخ به این سوال که فیلم “پات” تا چه اندازه در گیشه موفق عمل کرد، بیان کرد: با وجود اینکه سئانسهای محدودی برای این فیلم در نظر گرفته شده بود، اما تا جایی که اطلاع دارم، فکر میکنم جزو چند فیلم اولی بود که در گروه هنر و تجربه پرفروش محسوب شدند.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- پنج جایزه برای «انتقام تیرهروزان» از جشنواره فیلیپینی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود
- میزبانی جشنواره تئاتر فجر از ۳ نمایش هنرمندان دارای معلولیت
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- اولین اجرای «مزین السلطنه» تقدیم خبرنگاران میشود/ «ژن زامبی» در راه تماشاخانه هما
- معرفی برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۵؛ پیشتازی «امیلیا پرز» با ۴ جایزه/ بردی کوربت بهترین کارگردان شد
- وقتی از سینمای حرفه ای و اصیل حرف می زنیم
- روزنامه فرهیختگان : فیلم پروین تبدیل به یک بیوگرافی متوسط شده
- عمارت روبرو برگزار میکند؛ سومین دوره «چشم در چشم» با رخشان بنیاعتماد
- ۲ فیلم جدید روی پرده سینماها میرود
- نگاهی به «هفتاد سی»؛ شروع امیدوارکننده بهرام افشاری
- در یک نشست فوقالعاده مطرح شد؛ دغدغههای تهیهکنندگان سینمای ایران چیست؟
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- برگزاری هفتمین کنفرانس سنجش و ایمنی پرتوهای یونساز و غیریونساز با مشارکت همراه اول
- فیلم رسولاف میان بهترین فیلمهای غیرانگلیسی/ اعلام برندگان انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا
- در جشنواره فیلم گوتبورگ سوئد؛ ژولی دلپی جایزه یک عمر دستاورد هنری میگیرد
- نشست رسانهای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ دبیر جشنواره: به حواشی توجهی ندارم/ مشارکت ۲۸۱ هنرمند در جشنواره چهل و سوم
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- در یک اظهار نظر غیرمنتظره؛ اولیور استون «شرور» را بهترین فیلم ۲۰۲۴ دانست
- دردم از عشق است و درمان نیز هم
- تقدیر وزیر ارتباطات از همراه اول بابت حسن تدبیر در پایهگذاری سایت ارتباطی امیرآباد دشتروم
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند