امیر نادری کارگردان ایرانی در گفتگو با ورایتی از ترمیم فیلم «دونده» محصول سال ۱۹۸۵ میلادی خبر داد.
به گزارش سینماسینما، امیر نادری که روز دوشنبه جایزه دستاورد سینمایی «Jaeger-LeCoultre» را از جشنواره فیلم ونیز دریافت کرد؛ از طرحهایی برای ترمیم فیلم «دونده» خبر داد که یکی از اولین فیلمهای ایرانی است که پس از انقلاب توجه جهانی را به خود جلب کرد اما از جزئیات پروژه ترمیم این فیلم چیزی نگفت.
وی همچنین درباره فیلم «کوهستان» جدیدترین ساختهاش که در رشته کوههای آلپ در کشور ایتالیا ساخت شده نیز گفت: این فیلم تا حد زیادی درباره تلاش سخت و بیحد و اندازه من و همچنین عوامل فیلم است. در ابتدا به آنها گفتم که این شبیه رفتن به جهنم است اما اگر با من بمانید به شما قول میدهم که بهشت را خواهید دید و آن بهشت سینماست.
فیلم «کوهستان» که داستان آن در روستایی کوهستانی نیمه متروک در دامنه کوه آلپ میگذرد، اولین نمایش جهانی خود را در بخش غیررقابتی جشنواره فیلم ونیز تجربه کرد و درباره مردی است که تلاش میکند نور خورشید را به روستایش ببرد، جایی که خانواده اش بدلیل تاریکی موجود زندگی سختی دارند.
در این فیلم «آندرا سارتورتی» بازیگر ایتالیایی که سابقه بازی در سریال تلویزیونی «رمان جنایی» و قسمت سوم فیلم «ماموریت غیرممکن» را دارد به همراه «کلودیا پوتنزا» نقش آفرینی کردهاند.
نادری درباره ساخت فیلم «کوهستان» میگوید که عواملش مجبور بودند شرایط سخت آب و هوایی، غذای بد و دیگر دشواریها از جمله موانع ارتباطی را تحمل کنند؛ “در روز اول فیلمبرداری عوامل از من پرسیدند آیا زبان ایتالیایی بلدم و من پاسخ دادم که به زبان سینما صحبت میکنم” که این به معنای این است که نادری با حرکات ایما و اشاره و چند کلمه انگلیسی فیلم را کارگردانی کرده است.
نادری اضافه کرد: عوامل فیلم دشواریهای زیادی را تحمل کردند اما در نهایت زمانی که فیلمبرداری تمام شد، گفتند که ارزش آن را داشت.
امیر نادری یکی از تاثیرگذاترین چهرههای سینمای نوی ایران از سال ۱۹۷۰ است که با دو فیلم «تنگسیر» (۱۹۷۴) و «انتظار» (۱۹۷۴) توجه جهانی را به خود جلب کرد و جایزه جشنواره هیئت داوران جشنواره فیلم کودکان کن را از آن خود کرد. فیلم «دونده» (۱۹۸۵) و «آب، باد، خاک» (۱۹۸۹) نیز هر دو موفق به کسب جایزه «بالن طلایی» از جشنواره فیلم سه قاره شد.
نادری در اواسط ۱۹۸۰ میلادی به خارج از ایران رفت و از مهمترین فیلمهایی که در آمریکا ساخت میتوان به «دیوار صوتی» (۲۰۰۵) برنده جایزه «روبرتو روسلینی» منتقدین جشنواره فیلم رم و همچنین فیلم «وگاس: بر اساس یک داستان واقعی» نامزد شیر طلای ونیز در سال ۲۰۰۸ اشاره کرد.
همچنین فیلم «کات» از امیر نادری که در ژاپن ساخته شد، در سال ۲۰۰۱ میلادی به عنوان فیلم افتتاحیه بخش افقهای جشنواره ونیز به روی پرده رفت.
وی در سال ۲۰۰۸ میلادی نیز با فیلم «وگاس: بر اساس یک داستان واقعی» نیز در بخش اصلی جشنواره فیلم ونیز حضور داشت.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- پیام تصویری امیرنادری برای مراسم هفتمین شب قتل مهرجویی و محمدیفر
- «ساز دهنی» در بخش «ونیز کلاسیک» جشنواره ونیز به نمایش در میآید
- نمایش ویژه «دونده» در یک جشنواره فرانسوی
- اکران «دونده» در جشنواره فیلم ویسکانسین آمریکا
- آثار کیارستمی، شیردل، گلستان، نادری، بنیاعتماد و… در ایتالیا اکران میشوند
- شش فیلم ایرانی در جشنواره موزه هنر هیوستون
- بالن نقرهای جشنواره سه قاره برای «درب»
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
- در قالب نسخه ترمیمشده؛ «دونده» پس از ۳۸ سال روی پرده میرود/ اکران ویژه در آمریکا
- همزمان با روز ملی سینما؛ پوستر فیلمهای خاطرهانگیز در موزه سینما نمایش داده میشود
- سینما و بازنمایی آسیبهای اجتماعی؛ کودکان کار
- نفسهای خاک آلود در عصر جدید /چگونه هوای تهران خاطره تماشای «آب، باد، خاک» را زنده کرد؟
- سینمای سیاسی، از نمود تا ماهیت
- کامران شیردل: پازولینی چشم من را به دنیا باز کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت