
احمد زید آبادی فعال سیاسی که خود کرمانی است در کانال تلگرامی خوداز توقیف فیلم ما همه با هم هستیم در کرمان انتقاد کرده است .
به گزارش سینماسینما، زید آبادی نوشت: دستور دادستان کرمان برای منع نمایش فیلم “ما همه با هم هستیم” در سراسر سینماهای استان، این روزها خبرساز شده است. دلیل این دستور گویا استفاده از لهجۀ کرمانی توسط یکی از بازیگران فیلم است که نقش فروشنده مواد مخدر را بازی میکند.
من فیلم “ما همه با هم هستیم” را ندیدهام و قضاوتی هم در بارۀ محتوا و ارزش هنری آن نمیکنم؛ اما به عنوان یک کرمانی خود را محق میدانم که در بارۀ توقیف این فیلم در استان کرمان نظرم را بگویم.
اگر فیلم صرفاً به دلیل استفادۀ از لهجۀ کرمانی بازیگری در نقش منفی توقیف شده باشد، به نظر من این کار به دو دلیل مشخص مطلقاً توجیهی ندارد.
دلیل اول این است که در آثار سینمایی، دارندگان نقشهای مثبت و منفی به هر حال مجبورند به زبان و لهجۀ خاصی صحبت کنند و اگر قرار باشد که مدعیان آن زبان و لهجه، به هر نوع استفاده از این لهجهها در نقشهای منفی اعتراض کنند، آیا اصولاً امکان ساخت فیلم وجود خواهد داشت؟ لابد گفته خواهد شد که بازیگران نقشهای منفی باید از “زبان معیار” استفاده کنند تا به هیچ زبان و لهجهای در ایران برنخورد! زبان معیار اما چیست و آیا واقعاً وجود دارد؟ من که گمان نمیکنم. اگر منظور از زبان معیار همان لهجۀ تهرانی باشد که آن هم فقط یک نوع لهجه در کنار سایر لهجههاست! در این میان تهرانیها هم میتوانند مدعی شوند! و واقعاً اگر تهرانیها هم قرار باشد به استفاده از این لهجه در نقشهای منفی معترض باشند، آنگاه بازیگران این نوع نقشها فقط باید به زبان اشارۀ مخصوص افراد کر و لال منظور خود را برسانند!
دلیل دوم اما مهمتر است. ما کرمانیها به شوخ طبعی و تحمل و سعۀ صدر شهرهایم و نشانۀ اصلی این صفات نیز تساهل و مدارایمان در مورد شوخی با لهجهمان است. ما کرمانیها خودمان بیشتر با لهجهمان شوخی میکنیم. حتی در فیلمهای طنز و سرگرم کنندۀ استانی، هنرمندان در استفاده از لهجه و زنده کردن اصطلاحات و واژههای متروک تا سرحد ممکن اغراق میکنند تا بر لب مخاطبان خود لبخندی بنشانند.
این میزا مدارا و تحمل و شوخ طبعی از قضا نشانۀ بارز اعتماد به نفس است که باید در جهت ترویج آن در سراسر کشور کوشش کرد، نه اینکه با تأثیرپذیری از فضای بیتحملی رو به گسترش، کرمانیها را هم ترغیب و تشویق به سختگیری در این موارد کرد.
بحث “محفلی” بودن کرمانی ها هم چیز تازهای نیست. ظاهراً موضوع به دورهای برمیگردد که کشت خشخاش در منطقۀ صحرایی ما از سوی دولتهای وقت برای صادرات آن ترویج میشده است. واقعیت اما این است که میزان اعتیاد به تریاک در بین مردم استان کرمان به هیچ وجه بیشتر از سایر استانها نبوده است. در روستای زادگاه من در دهههای چهل و پنجاه، از میان جمعیت حدود چهار صد نفری روستا، فقط سه یا چهار پیرمرد معتاد بودند. این چند پیرمرد هم اهل مخفی کاری و ریا نبودند و بساط خود را چنان علنی و با افتخار پهن میکردند که گویی نقش خان یا صاحب منصبی را بازی میکنند!
در حقیقت، همین آشکارگی و عدم پنهانکاری در نزد غریب و آشنا، سبب آن اشتهار بیمبنا شده است و گرنه در قیاس با مردم سایر استانها که فرهنگ مخفیکاری در این مورد را سخت رعایت کرده یا میکنند، سطح اعتیاد در استان ما بسیار پایینتر بوده است.
اشتهار به محفلی بودن هم البته هیچگاه همشهریهای کرمانی ما را به واکنشهای تند و عصبی و فاصله گرفتن از فرهنگ مدارا و شوخ طبعی وادار نساخته است. دلیلش هم باز همان اعتماد به نفس و نوعی اصالت دادن به امر واقع است؛ چرا که این نوع اشتهارهای ناپسند، اگر بیپایه باشد که ارزش واکنش ندارد و اگر پایی در واقعیت داشته باشد، که باید با عینیت آن برخورد کرد و نه آنچه بر سر زبانها افتاده است!
با این حساب، دامن زدن به بیتحملی و سختگیری در استان ما از طریق ایجاد حساسیت و ممنوعیت نوعی آسیب رساندن به فرهنگی قوی و قدرتمند و متکی بر اعتماد به خویش است که از قضا باید الگوی دیگر استانها شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش احمد زیدآبادی به ویدئوی اخیر شهاب حسینی/ سرشت نازک نارنجی، سخت آسیبزاست
- نظر جالب داروغه زاده درباره توقیف ما همه با هم هستیم در کرمان:حتی رئیس جمهور هم نمیتواند آن را نقض کند
- حمله شدید کیهان به فیلم «ما همه با هم هستیم»
- شاهرخ دولکو: ایده جذاب «ما همه با هم هستیم» در تبلیغات دهان به دهان می فروشد/ نظر منتقدان هیچ تاثیری بر انتخاب مردم ندارد
- فیلم ما همه با هم هستیم به نوعی در ادامه مسیر فیلم خوک و اژدها وارد می شود است
- روایت یک منتقد از علت هجمه ها به فیلم کمال تبریزی
- انتقاد بازیگر کرمانی فیلم «ما همه با هم هستیم» از فحاشی عدهای از کرمانیها به او
- کمال تبریزی: مقایسه فیلم یک کارگردان با سایر فیلمهایش کار اشتباهی است
- پخش کننده ها و تهیه کنندگان دیگر تمایل چندانی برای اکران فیلمهایشان در شهرستانها ندارند
- درخواست عجیب نماینده کرمان در صحن علنی مجلس از وزیر ارشاد برای توقیف فیلم کمال تبریزی
- نویسنده روزنامه اعتماد:شاید فیلم ما همه با هم هستیم به چشم آیندگان با دیدی دیگر نگریسته شود
- هر دم از این باغ بری میرسد!/ درباره توقیف «ما همه با هم هستیم» در کرمان
- «سینماسینماست»/ مروری بر ساخته جدید کمال تبریزی؛ وقتی همه هستند!
- آیا «ما همه با هم هستیم»، به سرنوشت «رحمان ۱۴۰۰» دچار میشود؟/ چرا وزارت ارشاد پای مجوزهای خود نمیایستد؟
- یک مقام قضایی کرمان: حتما باید میریختند شیشه سینما را میشکستند که توقیف توجیه داشته باشد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





