روزنامه اصولگرای «جوان» در یادداشتی به قلم محمدصادق عابدینی با انتقاد از نوع دیالوگ نویسی سریال «زیر پای مادر»، آن را کپی برداری از سینمای مسعود کیمیایی دانسته است.
به گزارش سینماسینما، در این یادداشت آمده:
بینندههای سریالهای ماه رمضانی وقتی پای سریال شبکه اول سیما مینشینند، مجبور میشوند به جای شنیدن دیالوگهایی برگرفته از زبان معیار جامعه، از ادبیاتی رنج ببرند که مدتهاست استفاده از آن منسوخ شده و همین موضوع گیرایی سریال را به شدت پایین آورده است.
سریال «زیر پای مادر» به کارگردانی بهرنگ توفیقی در شبهای ماه رمضان از شبکه اول سیما پخش میشود. این سریال ۳۰قسمتی ابتدا قرار بود با نام «لبخند رخساره» پخش شود که نامی برگرفته از اسم شخصیت اول زن سریال است.
نویسنده فیلمنامه سریال «زیر پای مادر» سعید نعمتالله است. سعید نعمتالله علاقه زیادی دارد که در دیالوگنویسی شبیه مسعود کیمیایی باشد، کارهای قبلی نعمتالله با سیروس مقدم از جمله سریال «میکاییل» که تصویری کاریکاتوری از دون کورلئونه فیلم «پدرخوانده» را خلق کرده بود همگی شاهد و سند علاقه نعمتالله به کپیکاری از دیالوگنویسی مسعود کیمیایی است؛ دیالوگهایی که برخاسته از نحوه صحبت کردن بخش خاصی از شهروندان تهران در دهههای اول قرن جاری در مناطق قدیمی این شهر است.
حال نعمتالله فارغ از اینکه آیا دیالوگنویسی به سبک لوطیها، کلاه مخملیها و عنتربازهای قدیم تهران برای مخاطب دهه ۹۰ و داستانی که در دهه ۹۰ روایت میشود، جذابیت دارد یا خیر همان سبک و سیاق قبلیاش را در «زیر پای مادر» ادامه داده است. وی آنچنان درگیر بازی الفاظ بوده که از مسئله مهمی به نام داستان غافل شده است، برای همین بینندههای «زیر پای مادر» بیشتر از اینکه سریال ببینند شنونده دیالوگهای طولانیاند که بخش عمدهای از فیلم را به خود اختصاص دادهاند و بود و نبودشان کمکی به جلو بردن سریال نمیکند.
گنگ بودن «زیر پای مادر» محدود به دیالوگها نمیشود، شخصیتپردازی سریال حتی در قیاس با کارهای قبلی نعمتالله هم ضعیفتر است. نویسنده تلاش کرده در کارهایش حتماً شخصیت قهرمان را بگنجاند، اما دقیقاً مثل سریالهای «میکاییل»، «۶۰ کیلومتر» و «پشتبام تهران» که کامبیز دیرباز، بازیگر نقش اول و قهرمانمحوری بود، آنقدر شخصیت وی اغراقآمیز و باورناپذیر طراحی شده که هیچ نوع همذاتپنداری را در مخاطبانش به همراه ندارد. «زیر پای مادر» میتوانست سریال بهتری شود اگر دایره تکرار در شبکه اول سیما تا این حد تنگ نبود و اصرار بیش از حد برای تکرار تجربههای قبلی وجود نداشت.
حداقل این بود که شبکه اول سیما تلاش میکرد تا سعید نعمتالله را مجاب کند از علاقه اش به کار برای تلویزیون در جهت خلق فیلمنامهای هماهنگ با ادبیات روز جامعه بهره گیرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلمبرداری «زنبور کارگر» با بازی پگاه آهنگرانی به پایان رسید
- سعید نعمت الله در تدارک کارگردانی نخستین سریالش
- انتقاد روزنامه جوان از سانسور دستگیری مجری صداوسیما در روزنامههای اصلاحطلب
- ادعای روزنامه جوان: فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» با امضای ترامپ به اسکار رفت/ چرا «به وقت شام»را نفرستادید؟
- روزنامه جوان :بهروز وثوقی اگر وطنپرست بود تا حالا برگشته بود!
- انتقادی تند از مهناز افشار/ روزنامه جوان: علاقه سلبریتی سینما به دشمن ملت ایران از کجا ناشی میشود؟
- انتقاد تند روزنامه جوان از «عصبانی نیستم» درمیشیان
- کامبیز دیرباز: بازی در تلویزیون خطرناکتر از سینماست
- انتقاد روزنامه جوان از رامبد جوان/ وقتی استفاده شخصی از تلویزیون ممنوع نیست
- انتقاد روزنامه جوان از سریالهایی که نه عوام از آن رضایت دارند، نه خواص
- واکنش تند روزنامه جوان به تمسخر دختران در آستانه ازدواج در «خندوانه»
- ماجرای پیشنهاد یک مفسد اقتصادی به فیلمنامه نویس سریال زیر پای مادر
- واکنش کامبیز دیرباز به انتقادات مخاطبان درباره پایان سریال «زیر پای مادر»
- واکنش حسین انتظامی به توهین اخیر به خبرنگاران و حواشی نشست خبری یک سریال
- توهین بازیگر سینما به اهالی رسانه و منتقدان/ شماها بیسوادید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
آخرین ها
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری