انتقاد روزنامه شهروند از بازگشت چندین باره پروژه فیلمهای فاخر:جز هدر رفتن پول مردم عایدی دیگری ندارد
روزنامه شهروند نوشت :در شرایطی که به نظر میآمد نهادها و تصمیمگیران فرهنگی و هنری کشور در سالهای اخیر به لزوم دور نگه داشتن خود از عرصه تولید واقف شده باشند؛ صحبتهای وزیر ارشاد درباره ساخت ۱۵ فیلم با مضامین ویژه در بنیاد سینمایی فارابی حکایت از بازگشت چندینباره پروژه فیلمهای فاخر دارد که تاکنون جز شکست و هدر رفتن پول مردم عایدی دیگری برای سینمای ایران نداشته است…
موج جدید فیلمهای فاخر
وزیر ارشاد، از ساخت ۱۵ فیلم درباره رویدادهای تاریخی به ویژه دفاع مقدس در بنیاد فارابی خبر داد که در این میان دو فیلم درباره ارتش خواهند بود و با فیلمنامههای مورد تایید این نهاد نظامی ساخته خواهند شد.
صحبتهای محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تاکید بر آمادگی بنیاد سینمایی فارابی برای تولید ۱۵ فیلم متناسب با ارزشهای فرهنگی و تاریخی به خصوص شهدای دفاع مقدس و رویدادهای تاریخی مهم، یک بار دیگر بحث تولید فیلمهای فاخر را رسانهای کرد.
فیلمهایی که حداقل در سالهای اخیر اغلب یا اصلا اکران نشدهاند یا اینکه با استقبال بسیار اندکی مواجه شدهاند که در این زمینه حداقل در دو سال اخیر به فیلمهایی چون «تک تیرانداز» و «یدو» میتوان اشاره کرد که بهرغم دریافت سیمرغهای پرشمار در جشنواره فیلم فجر درنهایت ناچار به نمایش در تلویزیون شدهاند…
تکرار یک داستان تکراری
«فیلمهای فاخر» در سینمای ایران به فیلمهایی اطلاق میشود که با بودجههای هنگفت و حمایتهای دولتی ساخته می شوند و اغلب در گیشه با اقبال مخاطبان رو به رو نمیشوند.
آثاری که بیشتر با بودجه دهها میلیارد تومانی مستقل از بودجه وزارت ارشاد، از طریق ردیف بودجهای که مجلس برای تولید فیلمهای ارزشی تعیین کرده، جلوی دوربین رفتهاند که از موفقترینها و تحسینشدهترینهایشان میتوان به «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار، «محمد رسولالله» مجید مجیدی، «به وقت شام» و «بادیگارد» ابراهیم حاتمیکیا، «راه آبی ابریشم» محمدرضا بزرگنیا و «استرداد» علی غفاری اشاره کرد.
فیلمهایی که حداقل در دو دهه اخیر میلیاردها تومان برای ساخت نمونههای متعددی از آنها صرف شده، اما شگفت اینکه تعداد انگشت شماری از این فیلمها در کنار موفقیتهای جشنوارهایشان در جشنواره فجر، با استقبالی شایان از سوی مردم روبهرو شدهاند.
محمدحسین فرحبخش در این زمینه با مثال آوردن از بودجه چند ده میلیارد تومانی فیلمهای فاخر سالهای اخیر که با بودجه ساخت این فیلمها میشد مجموعهای با پنج سالن سینما ساخت، اما در نهایت در ازای یک یا دو میلیارد تومان به تلویزیون فروخته شدند، میگوید که «این نوع مسئولان دولتی که از بیتالمال حاتمبخشی میکنند، بیتقوا هستند که پول مردم محروم را بالا میکشند. هیچکدام از این فیلمهای میلیاردی حتی برای خانواده سازندگان هم قابل دیدن نیست. اینها شویی است که دولت و نهادهای خاص برای به باد دادن پول بیتالمال راه انداختهاند.»
امیر سماواتی، تهیهکننده فیلمهایی چون «نفس عمیق»، «دربند» و «کافه ترانزیت» ساخت فیلمهایی برای دفاع از ارزشهای فرهنگی را «توجیهی برای سهمگیری» میداند و پوران درخشنده نیز بر این باور است که «اگر کسی چنین فیلمهایی را کمک به فرهنگ میداند، از جیب خود برای ساخت آن هزینه کند. دولت نباید سرمایههای کلان را اینگونه هدر دهد»…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





