کانال اصولگرای سینما انقلاب نوشت :
🔻روزی نیست که بخشهای خبری سیما، علیه سریالهای شبکه نمایش خانگی، گزارشاتی را با مضامین فساد اخلاقی، ترویج بیبند و باری، عشق مثلثی و … منتشر نکند؛ گزارشاتی که همیشه در سطح مانده و نوک پیکانی که همواره به سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته شده است؛ تا القا کند این نهاد بعنوان متولی امر وظیفه خود را به درستی انجام نداده است؛ اما قصه این گزارشات چیست؟
🔻سالهای نه چندان دور سریالهای درام و طنز ۹۰ شبی سیما ، باعث جذب مخاطب و خلوتی خیابان بود؛ تا جایی که افراد برای تماشای این سریالها فورا خود را به خانه میرسانند؛ تا مبادا خانه به دوش، شب دهم، اغما، شبهای برره و …را از دست ندهند و بهترین چهرههای سیما مانند حسن فتحی، رضا عطاران، پیمان قاسم خانی، امیر مهدی ژوله و … یک جا جمع بودند؛ اما امروز تربیت شدگان سیما، فراریان رسانه ملیاند و پناهنده شبکه نمایش خانگی! این افراد که روزهای طلایی را برای سیما ساختند، دیگر حاضر نیستند به تلویزیون به خاطر محدودیتها، غرض ورزیها، داستانهای سطحی و بودجه کم رجوع کنند یا دعوت تلویزیون را برای ادامه همکاری بپذیرند.
در این شرایط که بازیگران و عوامل تلویزیون خروج کرده اند؛ تلویزیون میماند و کپی از فیلم سینمایی “همسفر” که پیش از انقلاب ساخته شده است و این عامل باعث میشود سریالی چون #پایتخت که فصل های خوبی را پشت سر گذاشته است، با فصل ششم به افول نزدیک شود و از ریاست سازمان صدا و سیما، علی عسگری اخطار بگیرد و خلاقیتهای دهه ۶۰ جای خود را به کپی از فیلمفارسی میدهد.
🔻نگاهی ساده به میزان مخاطبان و رضایتمندی سریالهای تلویریونی مانند شاهرگ، دخترم نرگس، سرباز و … گواه این است تلویزیون این روزها دستهایش خالی تر از قبل است ؛ تا جایی که به سراغ تکرار سریال معراجیها میرود؛ اما چیزی که مشهود است حذف رقیب توسط سیماست، سیمایی که با تولیدات سیما فیلم میتواند برتری خود را نسبت به آثار شبکه نمایش خانگی نشان دهد یا حتی فضای رقابتی سالمی را ایجاد کند و از رشد و رضایت مخاطبان سریالهای چون آقازاده، همگناه، کرگدن و … نگران باشد.
🔻وزارت ارشاد توان و قدرت نظارتی خود را از لحاظ کیفیت، میزان مخاطب و رضایمندی با سریال “شهرزاد” نشان داد، در این مسیر آثار بی کیفیتی هم تولید شد، اما همیشه دو نکته مغفول مانده است مردم به ازاء تماشا یک سریال هزینه پرداخت میکنند و اگر فیلمی ارزش و کیفیت تماشا را نداشته باشد مردم برای تماشا آن سریال هزینهای پرداخت نخواهند کرد و تولید کننده اثر رسما ورشکسته خواهد شد.
🔻نکته دوم، دیکته نانوشته غلط ندارد و ارشاد به آثار ضعیف و متوسطی و بعضا خوبی مجوز داده است که این روند هر روز در حال تصحیح شدن است، قصهای که با آغاز فعالیت ساترا، ابتر ماند ؛ سریال “موچین” اولین مجوز ساترا با شکست از نظر میزان مخاطب و رضایمندی رو به رو شده است و باید دید نظارت بر این سریال چگونه بوده است که جملات منافی عفت عمومی در این سریال دیده میشود که حتی در گزارش روز پنج شنبه اخبار ساعت ۱۹ سیما هم آورده میشود.
🔻در آخر باید منتظر تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی ماند تا دید پدرخوانده شبکه نمایش خانگی چه نهادی میشود؟صداوسیما یا کماکان ارشاد!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عسگرپور: رئیسجمهور دستور بازنگری دهد/ این مصوبه موجب رانت و انحصار است
- نامه پلتفرمهای نمایش خانگی به رییس جمهور
- رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت: به ازای هر ثانیه نمایش استعمال دخانیات در تولیدات نمایشی، جریمه ۲۱۰ میلیونی اعمال شود
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
- با ابلاغ رئیسجمهور؛ اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته





