احمد امینی کارگردان سریال ماه و پلنگ که این روزها از شبکه سه در حال پخش است در گفت وگویی با روزنامه هنرمند کرده ودر بخشهایی از آن انتقادات صریح وتندوتیزی را از تلویزیون مطرح کرده است.
به گزارش سینماسینما، بخشهای مهم این مصاحبه به شرح زیر است :
+قهر کردن مردم از رسانه ملی فقط دلایل هنری و نمایشی ندارد و مسائل دیگر هم در این اتفاق تاثیر بسیاری داشته است. به هر حال واقعیت این است که اعتماد و ارتباط مردم نسبت به و با تلویزیون تا اندازهای کمرنگ شده است. بنابراین هر چه که تلویزیون نشان بدهد مردم نمیبینند چه سریال باشد، چه اخبار باشد و چه گزارش سیاسی. زمانی که مردم میبینند که رسانه ملی درامر اطلاع رسانی در زمینههای مختلف از بقیه رسانهها عقب است، معلوم است که رابطه مردم و تلویزیون مخدوش میشود و آن رابطهای تنگاتنگ و صمیمانهای که ده یا بیست سال پییش با تلویزیون داشتند خدشه دار میشود. بنابراین کار ما به عنوان کارگردان که میخواهیم با یک سریال این رابطه را دوباره بوجود بیاوریم و یا محکم کنیم کار دشواری است. و ما دست اندرکاران یک سریال یک تنه و یک نفره نمیتوانیم این کار را انجام بدهیم به خصوص اینکه اعمال سلیقهها و ممیزیها هنوز هم وجود دارد و به نظر من در بسیاری از موارد هم سلیقهایتر هم شده است.
+ مثلا من میبیینم در تیتراژ فلان سریال در فلان شبکه اسامی سازها میآید، اما به ما میگویند باید اسامی ساز را از تیتراژ حذف کنیم. اگر قانونی هست باید برای همهها یکسان باشد چرا هر شبکه ممیزیهای خاص خودش را دارد. شبکهها به کنار، ما همچنین با افرادی روبرو هستیم که سلیقه شخصی خود را در کار اعمال میکنند. من در این کار با یک سری ممیزیها روبرو میشوم که قبلا به هیچ وجه وجود نداشت. انگار ممیزیهای هر روز بیشتر و رنگارنگتر میشوند. مثل در همین سریال «ماه و پلنگ»، حتی اظهار نظرهایی در خصوص دکوپاژ و طول پلان هم میشنویم. وقتی دامنه ممیزی به اینجا میرسد، عملا دست وبال ما بسته است و نمیدانیم چه کار کنیم. خود من از سال ۷۵ یعنی ۲۰ سال است که برای تلویزیونی سریال میسازم و از ممیزیها خبر دارم اما زمانی که با ممنوعیتهای جدید و پیش بینی نشده سلیقهای روبرو میشوم که به نفس صحنه، روابط و قصه لطمه میزند، عملا میبینم در مسئله وظیفه ترمیم رابطه مردم و رسانه ملی که بر عهده ماست، دستمان بسته است.
+بارها شده است که در برابر یک سری ممیزیها در سریالها ما مقاومت کردیم و در نهایت سریال بدون آن حذفیات به آنتن رفته و هیچ مشکلی هم پیش نیامده. متاسفانه بسیاری از ممیزیهای سلیقهای براساس نظریات شخصی آدمها است که فکر میکنند که نمایش برخی از صحنهها به اخلاقیات جامعه لطمه میزند و یک تنه به عنوان یک مصلح اجتماعی به ایراد گیریهای بیهوده و سلیقهای میپرازند، بدون اینکه کسی این وظیفه را به آنها محول کرده باشد.
+ این روزها متاسفانه بگیر و ببندها منطقیتر که نشده هیچ، بلکه بیشتر هم شده است و هر چه بر دامنه ارتباطات در سراسر جهان گسترده میشود، درتلویزیون ما این دیوار فاصلهها بیشتر میشود. به باور من این رفتارها، مردم را هر چه بیشتر از تلویزیون دور میکند. مردم زمانی که میبینند تلویزیون این همه به آنها بی اعتماد است به نوعی احساس توهین میکنند و فکر میکنند چرا آن ممیز فکر میکند که اگر مردی نام کوچک شخصیت زن مقابلش را صدا کند، تمام بنیان خانواده و اخلاق از هم پاشیده میشود. زمانی که چنین حسی به بیننده دست میدهد، ارتباطش با تلویزیون قطع میشود و دیگر برنامههای تلویزیون را نگاه نمیکند. در این میان ترمیم این رابطه تنها بر عهده ما سازندگان آثار نیست و از آن طرف هم باید اتفاقاتی بیفتد.
+ما باید یک چیزی را مورد توجه قرار بدهیم که الان شرایط عمومی جامعه با سال ۸۵ که اولین شب آرامش به روی آنتن رفت، خیلی متفاوت است. پدیدههایی مانند شبکههای متعدد ماهوارهای و ورود سریالهای امریکایی در آن سالها وجود نداشت و مردم به نوعی به همین چند شبکه تلویزیونی محدود بودند. الان زمانی که دوستان به شوخی از سریالهای خیابان خلوت کن یاد میکنند، من در جواب میگویم که دیگر هیچ سریالی خیابانهای تهران را خلوت نمیکند چون اولا تعداد آدمها و خودروهایشان به اندازهای است که هرچقدرشان مقابل تلویزیون بنشیند و تلویزیون ببینند، باز هم خیابانها انباشته از خودرو است و مجموعه این ملاحظات باید ما را متوجه این واقعیت بکند که الان ساختن سریالهای پرمخاطب به مراتب دشوارتر از ده سال و حتی ۵ سال پیش است. از طرف دیگر سریالهای اروپایی و امریکایی که وارد کشور شدهاند، سطح سلیقه مردم را خیلی افزایش دادهاند و اصولا ارتباط جمعی و فضای مجازی و رسانهها در کنار آسیبهایی که دارند، یک خوبی هم دارند که همان تعالی فکر و سلیقه مردم است. مردم ما، مردم ده سال پیش نیستند.
+بدترین اتفاق همین ماجرای سر و ته هم آمدن پروژههاست. این در حالی است که همه از سازندگان انتظار کارهای پرمخاطب و باکیفیت دارند در صورتی که در این حرفه پول حرف اول را میزند، پول و زمان که این زمان هم تابعی از پول است و اگر زمان کافی برای کار بخواهید باید پول کافی داشته باشید. یعنی اگر به جای ۵ روز تصویربرداری، ۱۰ روز تصویربرداری داشته باشید، باید پول این ۵ روز اضافه را برای دستمزد بازیگر و عوامل، پول لوکیشن و اجاره لوازم و پول نهار و شام افراد بدهید. در نهایت همه چیز به مسائل اقتصادی برمی گردد و در واقع فیلم سازی حرفهای است کاملا وابسته به اقتصاد و مسائل مالی. بنابراین زمانی که پروژهای برآورد کافی ندارد و کم بودن برآورد را میخواهند با کاهش زمان تولید جبران کنند، توقع کیفیت را هم نمیتوان داشت. من کارگردان اگر روزی ۴ دقیقه تصویربرداری مفید داشته باشم کیفیت کارم بیشتر است یا ۱۰ دقیقه؟ طبیعی است که اگر قرار باشد روزی ۱۰ دقیقه مفید تحویل بدهم، باید خیلی چیزها را فدا کنم. برای تولید کار با کیفیت، زمان لازم است و زمان هم یعنی پول و زمانی که پول نیست، صحنه پرداز از صحنه میزند، نورپرداز باید اززمان نورپردازیاش کم کند، من کارگردان مجبورم تپق و تغییر دیالوگ را نادیده بگیرم، کار هم مانند برخی کارهایی میشود که در این سالهای گدشته در تلویزیون پخش شده و در نهایت ببینده است که از دست میرود، آن هم بییندهای که با آخرین محصولات سریالی و تلویزیونی دنیا روبرو است پروژههایی که با میلیونها دلار بودجه ساخته شدهاند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- اولین گردهمایی جوانان کانون کارگردانان سینما برگزار شد/ سینما به سمت حذف کارگردانان صاحب فکر و اندیشه میرود
- نقد مشروح سعید عقیقی بر یک کتاب/ چگونه تئوریها را «زرد» کنیم؟
- کانون فیلمنامه نویسان مراسم مجازی بزرگداشت اصغر عبداللهی را برگزار میکند
- بازدید مدیر گروه فیلم سریال شبکه دو از پشت صحنه سریال «بیگانهای با من است»
- ادامه تصویربرداری سریال بیگانهای با من است در تهران
- هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر معرفی شد
- اکران نوروزی باید به سلایق مخاطبان سینما پاسخ دهد
- احمد امینی در گفتوگو با سینماسینما/ حضور نامها در بخش مسابقه برای جشنواره سی و ششم مهم بود
- تناقض در سخنان دو عضو هیئت انتخاب جشنواره فجر/ خبری از فیلمهای رزرو هست یا نیست؟
- پاسخهای دبیر و عضو هیات انتخاب جشنواره فجر به ابهامات
- ماجرای دستگیری محمود کلاری ,احمد امینی و…
- چرا خانم بازیگر از سریالی که در آن بازی کرده راضی نیست
- تهیهکنندهها از من میخواهند به جای دستمزد هدیه بگیرم
- روزنامه جوان: سریال «ماه و پلنگ»، یعنی عادی جلوه دادن خیانت و مثلث عشقی
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
استاد شما سریالتون خیلی داغون تر از این حرفاس که با این جوسازی ها بتونین عدم موفقیتش رو توجیه کنید!
بنده هم با آقای امینی موافقم که ضعف اصلی از تلویزیون هستش که بودجه و اجازه پخش همچین مزخرفی رو صادر کرده.
آقای امینی مشکل ننوشتن ساز، در تیتراژ یا کمبود بودجه نیست. مشکل بیسوادب و عدم شایستگی عوامل سازنده است.