سیروس الوند کارگردان و فیلمنامه نویس در مراسم تقدیر دستیاران کارگردان و برنامهریز سینمای ایران با اظهار تعجب از کمی حاضران در برنامه با بیان این که دستیاران کارگردان در کار کارگردانی موفقتر عمل میکنند، گفت: به نظر میرسد منطقی ترین راه، دستیاری کارگردانی است چون در پروسه دستیاری، کلی تجربه کسب شده است که این تجارب را نمیتوان در کلاس آموخت.
به گزارش سینما سینما ،کارگردان «یک بار برای همیشه» در ادامه در خصوص کار با سوپر استارها افزود: همه تصورشان این است که کار با سوپراستارها دشوار است در حالی که اینطور نیست. کار با کسی سخت است که تصور میکند سوپر استار است! من با بهروز وثوقی کار کردم و کار با او دشوار نبود اما کسی که فکر میکرد که بهتر از بهروز وثوقی است کار با او دشوار بود بنابراین هرکسی تصور هویتی را داشته باشد که ندارد، کار با او سخت است.
الوند با بیان این که برنامهریزی آفت دستیاران کارگردان است اظهار کرد: عملا برنامهریزی دستیار کارگردان را به دستیار بازیگران تبدیل میکند.
وی تصریح کرد:دستیاران باید روشن کنند، دستیاری مسیر است یا مقصد؛ نمیتوان گفت که حتما مسیر است زیرا که دستیار حتما به کارگردان تبدیل نمیشود و نمیگویم که مقصد است چون دستیاری بی بها میشود.
این کارگردان متذکر شد: تعریف من از دستیار کارگردان این است که اگر روزی کارگردان حضور نداشت، تهیه کننده این اعتماد را به دستیار داشته باشد که پروژه را پیش ببرد، این کار دستیاری است نه هماهنگ کننده بازیگران و برخی از بازیگران از دستیاران، دلالهایی درست کردهاند در مسیر خیانت به سینمای ایران.
وی در ادامه گفت: این مافیا که میگویند مافیای تهیه و توزیع حرف مُفت است. بخش قابل توجه مافیا در سینما توسط بازیگران اتفاق میافتد که برخی از برنامهریزها به صورت ناخودآگاه به این بازیگران کمک میکنند.
وی با اشاره به شعر مولوی «پشت این پرده خبرهاست که با بی خبریم» گفت: من دستیار یکی از فیلمهای حرفهای بودم، خیلی چیزها یاد گرفتم و از این تجربه باید پشت صحنه را مدیریت کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- سیروس الوند: ضعف در پژوهش باورپذیری فیلمها را از بین میبرد
- به بهانه درگذشت کامبوزیا پرتوی/ یادداشتهایی از مهرجویی، الوند، رئیسیان، توحیدی، تابش، حقیقی، صائمی
- «جشنواره آنلاین فیلم کوتاه کشف استعداد» آغاز شد
- سیروس الوند درباره اکران «آنجا همان ساعت» در سینماها مطرح کرد/ در اکران آنلاین امکان داشت فیلم قاچاق شود
- سیروس الوند از ایام کرونایی میگوید/ «آنجا همان ساعت» آنلاین اکران میشود
- مراسم مجازی یادبود سیامک شایقی برگزار شد/ حکایت آن لبخندهای آرام
- سیروس الوند: خروج حاتمیکیا را دوست داشتم/ اثر متفاوت و تازهای در کارنامه حاتمیکیاست
- سیروس الوند: چرا ناصر تقوایی نباید بتواند درباره جنگ و تبعات آن فیلم بسازد؟
- در شب بزرگداشتهای جشن خانه سینما چه گذشت؟/ شب «تنهاهای زیبا»
- آیین بزرگداشتهای بیستویکمین جشن خانه سینما / گزارش تصویری
- پنجمین جشن عکاسان سینمای ایران / گزارش تصویری
- سیروس الوند: به سینما نیامدهایم که پولدار شویم، آمدهایم حرفمان را بزنیم/ معرفی برترینهای عکس فیلم
- تولد ۷۸ سالگی مسعود کیمیایی / گزارش تصویری
- پروانه نمایش دو فیلم صادر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





