انجمن بازیگران سینمای ایران با انتشار بیانیهای، ضمن واکنش به اختلافات اخیر میان بازیگران و تهیه کنندگان آثار سینمایی و تلویزیونی، درباره موضعگیری برخی از فعالان این حوزه درباره این اختلافات توضیح داد.
به گزارش سینماسینما، در چند وقت اخیر مشکلات و حواشی متعددی در رابطه با پرداخت دستمزدهای برخی بازیگران و عوامل فیلمها و خصوصا سریالهای تلویزیونی بهوجود آمده است که واکنش های متعدد و متفاوتی را از سوی فعالان حوزه سینما و تلویزیون به همراه داشته است.
پررنگ ترین آن ماجرای اختلاف میان پانتهآ بهرام و سازندگان سریال «دلدادگان» بوده است که با حمایت بازیگران از این هنرمند و واکنش انتقادی تهیهکنندگان به این حمایتها همراه بود.
به بهانه این حواشی و مشکلات انجمن بازیگران سینمای ایران بیانیهای را منتشر کرد که به شرح زیر است:
«به نام خدا
در سال های اخیر سنت بسیار ناپسند و غیرعادلانه ای در پروژههای تصویری رایج شده که تهیه کنندگان به آسانی، دستمزد بازیگران و عوامل را در موعد مقرر در قراردادها پرداخت نمی کنند و علت آن را عدم پرداخت از سوی سازمان یا نهاد سرمایه گذار اعلام می کنند و این موارد در شرایطی است که در قراردادهای کاملاً یک طرفه، همه تعهدات بر عهده بازیگران و دیگر عوامل گذاشته شده و تهیه کننده فقط یک مورد را متعهد شده و آن پرداخت به موقع دستمزد است . دستمزدی که نه هدیه است و نه پاداش، بلکه جزء حقوق رسمی و به توافق رسیده عوامل یک پروژه محسوب می شود، که متاسفانه در بسیاری از موارد، در همین یک بند هم تهیه کننده به عنوان طرف اول، امضاء و تعهد خود را زیر پا می گذارد و به انبوه اعتراض های عوامل کمترین توجهی نمی شود.
سرکار خانم پانتهآ بهرام بازیگر محترم و سرشناسی که سال های سال تمامی مشکلات جاری این حرفه را پذیرفته و به آن احترام گذاشته، در یک سریال تلویزیونی به دلیل آنکه دستمزدش در موعد مقرر و حتی پس از آن پرداخت نشده، ادامه همکاری با آن پروژه را منوط به تسویه حساب بر طبق قرارداد خود کرده، همین امر باعث شده تا هجمه ناعادلانه ای علیه ایشان و حرفه بازیگری صورت پذیرد.
چنانکه در روزهای اخیر انجمن صنفی محترم شرکت ها و موسسات فیلمسازی ایران (آیفیک) پس از سال ها سکوت در برابر انعکاس عمومی و مطبوعاتی انبوه شکایات و اعتراض های بازیگران و عوامل پروژه ها از تهیه کنندگان آثار تصویری، اینک و به بهانه حرکت اعتراض امیز تنها یک بازیگر بیانیه ای منتشر فرموده و به جای واکاوی و آسیب شناسی این اتفاق و تحقیق از طرفین ماجرا ، نسبت به این امر اعتراض نموده و آن را محکوم کرده اند.
انجمن بازیگران سینمای ایران درهمین خصوص و به شکل کلی مواردی را لازم به توضیح می داند، نخست آنکه این انجمن رعایت «رفتار حرفه ای» و « شئون اخلاقی» و «احترام به مشکلات مالی پروژه ها» را همواره محترم شمرده و از اعضای گرامی خود نیز انتظار انجام آن را داشته و دارد، اما این سوال را مطرح می کند که آیا ماه ها پرداخت نکردن دستمزد عوامل یک پروژه و عدم پاسخگوئی شفاف به آنها و حتی در مواردی تهدید معترضین به اقدام قانونی و اعمال ممنوع الکاری، رعایت رفتار و اخلاق حرفه ای و احترام به شئونات صنفی است؟ آیا این شیوه برخورد، احترام به کمترین حقوق انسانی، شرعی و عرفی عوامل منجمله بازیگران محسوب می شود؟
از سویی دیگر بسیار جای تاسف است که با توسل به عبارت «بازیگر سالاری» و اشاره به چند مورد انگشت شمار، بر موج گسترده عدم دریافت حقوق بازیگران در پروژه های مختلف که چیزی جز «بازیگر آزاری» و عوامل آزاری نیست سرپوش گذاشته می شود.
همچنین بی تردید ما نیز تایید می کنیم که ورود پول ها و سرمایه های نامشخص و ناسالم نگرانی های جدی ای را برای امروز و فردای هنرهای تصویری کشورمان به وجود آورده و می آورد ، اما آیا به جز تهیه کننده آن پروژه ها فرد دیگری می تواند اجازه ورود و استفاده از این پول ها را بدهد؟
انجمن بازیگران سینمای ایران از انجمن صنفی محترم شرکت ها و موسسات فیلمسازی ایران ( آیفیک ) انتظار دارد در راستای حمایت از حقوق تمامی عوامل و بازیگران آثار تصویری، در انعکاس عمومی از بی عدالتی ها و اجحاف های به عمل آمده در حق عوامل پروژه ها نیز کوتاهی نفرموده و با جدیت بر وجود و التزام قرارداد واحد مبتنی بر اصول قانونی و دارای کد رهگیری نیز تلاش و تاکید نمایند.
مسلماً پایبندی به قانون، احترام به قرارداد و رعایت همه جانبه اخلاق حرفه ای تمامی عوامل یک پروژه از صدر تا ذیل در کنار هم مبنای اصلی خلق آثار فاخر و تمامی حرکت های جمعی و گروهی است.
انجمن بازیگران سینمای ایران اعلام آمادگی می کند تا همراه با دیگر صنوف محترم سینمایی در کنار نهادهای صنفی ، اداری و سازمان های مرتبط ، برای حل مشکلات ، اعتراضات و شکایات عوامل مختلف و همچنین عبور منطقی از مشکلات جاری و اعتلای جایگاه محترم و گرامی تهیه کنندگان پروژه های تصویری ، تعامل لازم را به عمل آورده و همکاری نماید.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- واکنش پژمان بازغی به گلایه اکبر عبدی از حقوق بازنشستگی
- اعتراض انجمن صنفی بازیگران سینما به حکم صادر شده برای آزاده صمدی
- فریماه فرجامی درگذشت
- اقدام چکشی سازمان سینمایی؛ برکناری مدیر سینما لوتوس به دلیل حجاب پانتهآ بهرام و صدای ابی
- تسلیت انجمن بازیگران سینمای ایران به مناسبت درگذشت شهرام عبدلی
- وقتی نقش مدیون بازیگر میشود/ نگاهی به بازی علیرضا کمالی در «پوست شیر»
- پیام تسلیت انجمن بازیگران سینمای ایران به مناسبت درگذشت مسعود اسداللهی
- معرفی هیات انتخاب چهارمین جشن فیلم کوتاه ده
- فصل اول «ملکه گدایان» در ایستگاه پایانی
- پیام تبریک انجمن بازیگران سینمای ایران به مناسبت تقدیر جشنواره سدیدیسورتو ایتالیا از رویا تیموریان
- پیام تسلیت انجمن بازیگران سینمای ایران به مناسبت درگذشت پرویز پورحسینی
- معرفی هیات داوران جشنواره تئاتر نگاه
- بیماری مانع حضور رضا رویگری در «دلباخته» شد
- دستمزد نجومی بازیگر مطرح سینما برای بازی در یک سریال
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





