مستند تحسینشده «شمایل سکوت» به کارگردانی جاشوا اوپنهایمر در جوایز سالانه انجمن بینالمللی مستند برنده جایزه بهترین مستند بلند شد.
به گزارش «سینماسینما»، برندگان این دوره جوایز سالانه انجمن بینالمللی مستند (IDA) شنبه شب (یکشنبه صبح به وقت ایران) در مراسمی معرفی شدند و فیلم مستند «شمایل سکوت» (The Look of Silence) به کارگردانی جاشوا اوپنهایمر کارگردان آمریکایی مقیم دانمارک جایزه بهترین مستند بلند را دریافت کرد.
به گزارش ورایتی، این فیلم درباره کشتارها در اندونزی در فاصله سالهای ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۶ و قرینه «عمل قتل» (The Act of Killing) دیگر مستند تحسینشده اوپنهایمر در سال ۲۰۱۲ است که نامزد اسکار بهترین مستند بلند شد. «عمل قتل» درباره رهبران یک جوخه مرگ در اندونزی است که در اواسط دهه ۱۹۶۰ تشکیل شد و در کشتار هزاران تن نقش داشت. شرکتکنندگان در آن نسلکشی در «عمل قتل» با افتخار جنایتهای خود را بازسازی میکنند.
در فیلم جدید اوپنهایمر، بازماندگان آن نسلکشی با قاتلان برادر خود روبرو میشوند. «شمایل سکوت» سال گذشته در هفتاد و یکمین جشنواره ونیز جایزه بزرگ هیئت داوران را از آن خود کرد. این فیلم همچنین یکی از ۱۵ فیلم فهرست کوتاه نامزدهای بخش مستند بلند هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار است.
«شمایل سکوت» که تولید مشترک دانمارک، فنلاند، اندونزی، نروژ و بریتانیاست، برای دریافت جایزه بهترین مستند بلند جوایز سالانه انجمن بینالمللی مستند فیلمهای «ایمی» (Amy) به کارگردانی آصف کاپادیا، «پلنگهای سیاه: پیشگام انقلاب» (The Black Panthers: Vanguard of the Revolution) به کارگردانی استنلی نلسن، «به من گوش کن مارلون» (Listen to Me Marlon) به کارگردانی استیوان رایلی، «دارکوب روسی» (The Russian Woodpecker) به کارگردانی چاد گراسیا و «چه اتفاقی افتاد، خانم سیمون؟» (What Happened, Miss Simone?) به کارگردانی لیز گاربوس را به عنوان رقیب پیش روی خود داشت.
در دیگر بخشها، آرتم ریژیکوف برای «دارکوب روسی» برنده جایزه بهترین فیلمبرداری شد. جو بشنکوفسکی و برت مورگان برای «Kurt Cobain: Montage of Heck» جایزه بهترین تدوین را دریافت کرد و جایزه بهترین فیلمنامه به استیوان رایلی و پیتر تدگی برای «به من گوش کن مارلون» رسید. جاناتان کرکسی هم برای «بهترین دشمنان» (Best of Enemies) جایزه بهترین موسیقی را برد.
از سوی دیگر، مستند انیمیشن «آخرین روز آزادی» (Last Day of Freedom) به کارگردانی دی هیبرت-جونز و نومی تالیسمان جایزه بهترین مستند کوتاه را از آن خود کرد.
IDA یک سازمان غیرانتفاعی با بیش از ۳۰ سال سابقه است. هدف این سازمان حمایت از فرهنگ تولید آثار مستند است.
سال گذشته مستند «شهروندچهار» (Citizenfour) به کارگردانی لورا پویتراس در جوایز IDA برنده جایزه بهترین مستند شد و بعداً جایزه اسکار بهترین مستند بلند را نیز از آن خود کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





