در حالی که دولت و موسسه رسانه های تصویری قصد داشتند اکران فیلم خارجی را در دست بگیرند اکران فیلم خارجی «تمام پولهای جهان»، (All the Money In the World) به کارگردانی ریدلی اسکات با بی اعتنایی کامل مخاطبان مواجه شده است. «تمام پولهای جهان» در ۲۵ سانس در پردیسهای مگامل، کوروش، باغ کتاب، ارگ و… تنها ۶۰ مخاطب داشته است. در چند روز گذشته در پردیسهای مگامل و ماندانا فروش این محصول خارجی صفر بوده است.
سینمای ایران هر ساله با مشکل عمدهای روبه روست و آن نبود و یا کمبود مخاطب و استقبال کم مردم از اکران برخی فیلمها است. این تنها یک طرف داستان غم انگیز و اوضاع و احوال سینمای ایران است. طرف دیگر مربوط به فیلمهای تولید شدهای هستند که میتوانند اتفاقات خوبی را برای بهتر شدن حال سینماهای ما رقم بزنند، اما متأسفانه شرایط به گونهای است که بخش اعظمی از این فیلمها سالیان سال پشت در اکران میمانند و کسی هم اصلا به فکرشان نیست. حال سوال اینجاست که فیلمهای همچون فیلم خارجی «تمام پولهای جهان» با چه مجوزی روی پرده سینما میروند و در شرایطی که سینماهای کشور با افت مخاطب رو به رو هستند چرا اکران فیلمهای ناموفق اینچنینی در اولویت است؟ از همین رو بر آن شدیم تا با امیر حسین شریفی، تهیه کننده و بازیگر سینما گفت و گوی کوتاهی داشته باشیم.
این تهیه کننده و بازیگر سینما به «جوان آنلاین» میگوید: متاسفانه سیاستگذاریهای اشتباه معاونت سینمایی و وزارت ارشاد به نوعی سردرگمی ایجاد کرده و نمایش فیلمهای ایرانی را با مشکل مواجه ساخته است.
سیاستگذاریهای اشتباه فرهنگی
شریفی در ادامه میافزاید: ما هم اکنون کارگردانان و تهیه کنندگان و عوامل خوب و ارزشمند و همچنین فیلمهای ارزشی بسیاری را داریم که در حال حاضر از بودن و ماندن در پشت در اکران رنج میبرند و من به عنوان یک تهیه کننده ریشه تمامی این مشکلات و معضلات سینمایی را در سیاست اشتباه برخی از آقایان حوزه فرهنگ میدانم. این در حالی است که فیلمهای ناموفق خارجی که اکثرا هم پس از اکران با شکست مواجه میشوند، به راحتی مجوز ورود به سنما و روی پرده اکران رفتن را میگیرند.
گروهی تحت عنوان مافیا در سینمای ما جولان میدهند
وی در پاسخ به سوال خبرنگار «جوان آنلاین» مبنی بر اینکه این فیلمها چطور مجوز اکران میگیرند بیان میکند: امروز گروهی تحت عنوان مافیا در سینمای ما جولان میدهند و به قدری صاحب قدرت و نفوذ شدهاند که برای شان انجام هر کاری راحت شده است. به خصوص مجوز دادن برای اکران فیلمهای نه چندان خوب و ناموفق سینمایی خارجی. مافیای سینمای ایران باعث شده فیلمهای ارزشمند تولید شده داخل، فیلمهای داخلی و وطنی ما سالیان سال در نوبت اکران بمانند و این واقعا جای بسی تاسف است. به نظر من باید برای ترمیم و درمان حال و روز این روزهای سینمای کشور تدبیری اندیشید. با تمام این تفاسیر مجوز این فیلمها از طریق خود وزارت ارشاد داده میشود، اما قدرت، رخنه و سلطه مافیای سینمایی به قدری زیاد شده که به راحتی همه چیز را برای خود ببرند و بدوزند.
«آوازهای سرزمین من» هم در نوبت اکران است
وی با اشاره به اینکه تمام تلاش شان را به کار بردهاند تا فیلم هایشان در نوبت اکران نماند اظهار میکند: نمونه یک فیلم خوب وطنی فیلم «آوازهای سرزمین من» به کارگردانی عباس رافعی و تهیه کنندگی خود بنده است. موضوع این فیلم در رابطه با مقاومت مسلمانان و مسیحیان در برابر داعشیان معلون است. با وجود تمام تلاشها و رایزنیهایی که برای پخش و اکران یک همچین آثار خوب و مفیدی کردهایم، اما به لطف آقایان مسئول ۳ سالی از در نوبت ماندن این فیلم میگذرد و کار اکرانش هنوز هم به جایی نرسیده است.
تهیه کنندگان مان ورشکست شدهاند
امیر حسین شریفی، تهیه کننده و بازیگر سینما در خاتمه تاکید میکند: متاسفانه وجود و حضور مافیایی قدرتمند و سیاست گذاریای اشتباه هر روز بدنه و پیکره سینما ملی ما را نحیفتر میکند تا جایی که آن را از بین ببرد. به همین منظر ما امروزه شاهد این مسئله هستیم که خیل عظیمی از تهیه کنندگان ما با مشکلاتی همچون ورشکستگی مواجه میشوند. این مافیای قدرتمند هم پخش کننده، هم تولید کننده و سینما دار فیلمهایی که خودشان تولید میکنند، هستند. این در حالی است که آنان برای دلخوشی مسئولین ارشاد و معاونت سینمایی و همچنین سردرگمی اکران پیشنهاد اکران فیلمهای خارجی ضعیف و باری به هر جهت را قبول میکنند و این امر به ضرر تهیه کنندگان و تولید کنندگان و فیلم سازان داخلی ما است. من به عنوان یک تهیه کننده واقعا متاسفم که در این کشور قوانین و مقررات اجرایی جهت حمایت از تولید کنندگان داخلی وجود ندارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- موافقت با آئیننامه اکران فیلمهای خارجی و تسهیم فروش فیلمها از مبدا
- سینما دیوار نمیخواهد / نگاهی به اکران فیلمهای خارجی و ضرورتهای اجرای آن
- اکران «شاه دزد» در سینماهای ایران
- خیر… اکران فیلم خارجی، این نیست!
- واکنش مهدی صباغزاده به اکران فیلمهای خارجی در سینماهای کشور
- علیرضا تابش در گفتوگو با سینماسینما/ از ماجرای اکران فیلم خارجی تا احتمال برگزاری جشنواره مستقل هنروتجربه
- پاسخ وزیر ارشاد در مورد اکران فیلمهای خارجی/ هنوز تصمیم قطعی نگرفتهایم
- گزارش تحلیلی/ رشد صنعت و اقتصاد سینما با اکران فیلمهای خارجی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران