فیلم «سوگ» اولین ساخته بلند مرتضی فرشباف از شنبه دهم تیرماه بر پرده سینماهای گروه «هنر و تجربه» در تهران و شهرستانها میرود.
به گزارش سینماسینما، فیلم «سوگ» سال ۱۳۸۹ ساخته و فیلمنامه آن با همکاری آناهیتا قزوینی زاده نوشته شدهاست. داستان «سوگ» از یک نیمه شب آغاز میشود: «نیمه شب دعوای شدیدی میان زن و شوهری درمیگیرد. آنها که در خانه یکی از اقوام هستند شبانه بیرون میزنند، اما فرزندشان را همراه خود نمیبرند. اتفاق بدی میافتد که…»
فرشباف در یادداشتی پیرامون چگونگی شکلگیری ایده این فیلم مینویسد: «سوگ برای من از یک سکوت در تونلی طویل در مسیر تهران گنبد شروع شد. زمانی که دانشجوی کلاس فیلمسازی آقای کیارستمی بودم. در مسیر سفر سکوت و طبیعت اطراف جاده مرا به این فکر انداخت که اگر تمام صداها و کلمات را حذف میکردیم، چه چیزی باقی میماند؟ با حذف کلمه، روابط انسانی چهطور پیش میرفت؟ آیا نشانهها برای بیان احساسات کامل خواهند بود؟
به نوعی از سکوت فکر میکردم که به انسان تحمیل میشود و اجازه شکستناش را نمیدهد. این که چگونه تغییر ماهیت میدهد و بدل میشود به نوعی از خشونت. تصویری در ذهنم شکل گرفت و پیش رفت تا جاده به انتها رسید و به مقصد رسیدم. با اولین کلمهای که به زبان آوردم و شکسته شدنِ سکوتِ چندساعته، قصهی «سوگ» را تا انتها در ذهنم تجسم کردم.
«سوگ» لحظات امیدوارکنندهای از زندگی کودکی در آستانه نوجوانیست در لابهلای زندگی پرحادثه او. پسری کمحرف که مجبور به سفر با اقوامیست که با کلمات غریبهاند.»
در این فیلم عادل یراقی شراره پاشا، کیومرث گیتی و امیر حسین ملکی ایفای نقش میکنند و پیمان معادی و سحر دولتشاهی صداپیشههای فیلم هستند. عادل یراقی از شاگردان عباس کیارستمی است و کارگردانی فیلم «آشنایی با لیلا» را برعهده داشت که جزو اولین آثاری بود که در گروه «هنر و تجربه» اکران شد. پیش از این «بهمن» دومین ساخته مرتضی فرشباف هم در گروه «هنر و تجربه» به نمایش درآمده است.
«سوگ» اولین روز اکران خود در شنبه دهم تیرماه را با چهار سانس در چهار شهر آغاز میکند: ساعت۱۵ سینما هویزه مشهد، ساعت ۱۷ سینماهای هنر و تجربه بابل و پردیس گلستان شیراز و ساعت ۲۱ سینما فرهنگ.
منیع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگوی تصویری محمد حقیقت با مرتضی فرشباف درباره فیلم سینمایی «سهراب شهیدثالث»
- اعلام نامزدهای بخش بهترین کارگردانی در جشن کارگردانان
- در دل ماجرای تاریخ /شهرام مکری و مرتضی فرشباف از «جنایت بی دقت» می گویند
- «تومان»؛ جاهطلبانه و تجربهگرا
- مرتضی فرشباف : سینمای ایران در موج پسافرهادی امکان تجربههای نو را از خودش گرفت
- سینما دارها فکر می کنند که فیلمها بر مبنای «کله» کار میکنند
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





